Vilken rockard?

Sv: Vilken rockard?

min vagn ser ut så här:

blandadebilder422.jpg

jag tycker den är ganska bra som inkörningsvagn, mina skaklar är rätt rejäla, lika tjocka som mina handleder typ, jag fick själv sätta dit ryggstöd samt svängel, och sen så ser jag ju inte riktigt vart vi är på väg :angel: men det gör inte så mkt tycker inte jag.

ang balansen så är det väl inte så farligt så länge man tar det lugnt och så eller? (har ingen anning igentligen men tvivlar på att min rockard skulle vara i balans och det går ändå)

Jag tycker också den ser trevlig ut... ser ut som att man sitter lagom högt också, eller vad tycker ni andra? Den har ju ingen svängel, vad jag kan se. Hur ser den annars ut i konsturktionen? Jag har lite svårt att se kvaliteten, helt enkelt för att jag är så ny på området.

Senast ändrad:

För min del handlar det inte om att det ska gå, utan det ska vara trevligt och roligt för hästen. Därför är balansen viktig.

hästen tycker det är roligt ;)

jag som är helt novis på detta vet ju inte vad skillnaden blir med en balanserad vagn, men du får gärna förklara om du känner för det :bow:

men när det handlar om en inkörningsvagn så tycker jag att komforten är mindre viktig, nån dag ska jag köpa mig en "riktig" vagn... när jag har pengar.... vilket lär bli... ehm... en riktigt fin vagn kommer jag nog aldrig ha tyvärr, men en bättre begangnad iaf.

Det har skrivits en del om detta, men som jag förstått det så blir det hela tiden en belastning på hästen med en vagn som tynger ned selen/lyfter upp den. Därför vill man ha en vagn som är avvägd och balanserad, för att hästen ska vara så fri som möjligt i sina rörelser/när den står still.

aha :idea:

ja men det är min, men det är ganska känsligt beroende på hur jag sitter, lutar jag mig bakåt mot ryggstödet så åker ju vagnen uppåt och det tar emot med magremmen istället...

sen finns det ju säkert de som är bättre, men hon har inte så mkt tyngd på sig utan det är ganska jämt avvägt :laugh:

Ja... fast nu börjar jag luta mer och mer åt att köra in med min skruttiga rockard. Då vänjer hon sig vid skacklar och lite tyngd, och att sedan köpa en bra fyrhjulig vagn... om jag ändå kommer använda rockarden främst i början känns det absurt att lägga nästan 20 papp på den, för att några månader senare vilja ah en fyrhjulig.

Vad tror ni om det, gott folk?

Det låter som en bra idè, det var så jag började, först en skruttig rockard och sen sparade jag ihop pengar till en fyrhjuling. Och sen sparade jag ihop ytterligare pengar till en jättefin maratonvagn..

Gör det du så ser du ju om det fungerar och så, inte så kul som du säger att lägga ut pengar för en dyr rockard och sen köpa en större vagn....

Hoppas att det går bra med den du har.

Lägg gärna in bilder på hur det går. :banana:

Ja... fast nu börjar jag luta mer och mer åt att köra in med min skruttiga rockard. Då vänjer hon sig vid skacklar och lite tyngd, och att sedan köpa en bra fyrhjulig vagn... om jag ändå kommer använda rockarden främst i början känns det absurt att lägga nästan 20 papp på den, för att några månader senare vilja ah en fyrhjulig.

Vad tror ni om det, gott folk?

Jag tycker att du resonerar sunt!
En enaxlad vagn ger alltid tyngd i skacklarna, gör den inte det så är den felbalanserad och risken finns för att vagnen väger över "bakåt" vilket kan upplevas som mycket obehagligt för både häst och kusk...
Du har ju en helt OK inkörningsrockard, använd den till inkörning och satsa på en bra 4-hjulsvagn! :)

Vad skönt med fler råd, tack! :)

Min rockard väger lite "bakåt", om jag inte minns fel. Skacklarna sitter för lågt för selen (passar sele med fast brösta och låga fästen), men som början känns den helt okej. Jag är inte blytung heller, så någon tyngre vikt blir det ju inte.

Jag har en svängel till rockarden, som ännu inte är påsatt. Jag förmodar att det är bäst att fästa den, trots att jag bara ska ha den en kortare period? Jag antar att det är lite svårt att få en bra draglinje med en sådan rockard och sele?

Kosta på en vagn från driveout, den kan du ju både köra in med och sen fortsätta köra med:)

Kolla på bättre beg?

Annars kanske den "skruttiga" funkar om du gör om den....

Kanske bäst om du har en loksele till den vagnen?

kimmis87 skrev:
min vagn ser ut så här:

blandadebilder422.jpg

jag tycker också den ser trevlig ut... Ser ut som att man sitter lagom högt också, eller vad tycker ni andra? Den har ju ingen svängel, vad jag kan se. Hur ser den annars ut i konsturktionen? Jag har lite svårt att se kvaliteten, helt enkelt för att jag är så ny på området.

Man sitter eg för lågt, men som sagt många har sådana vagnar, och den där har bra hjul (visst är det ståleker?) och svängel!:)

Men, kimmis87, var har du bakselen?:o

jag använder inte den i dagsläget då hon blev lite stressad av saker bakom henne efter olyckan... eller ja.. stressad och stressad, hon tyckte inte om den helt enkelt så när jag har folk med mig i vagnen så har jag den inte på än, däremot så ska den användas så småningom, men helst skulle jag vilja ha en tränare som kör henne med den så att jag vet att det verkligen blir rätt, tyvärr får jag inte med vagnen till min tränare så jag är lite kluven.

sen tycker jag den inte behövs när man bara skrittar i backarna och bromsar väldigt sakta, finns inga branta backar där vi kör nu.

Med vagn menar du en fyrhjulig? Jag har kollat på DO, de verkar bra och rejäla. Varför tror du att loksele är bättre än bröst? Under inköriningen med draglinor, skacklar osv använder jag loksele, men den är nååågot stor till hästen, så tror inte den blir bra att dra rockarden med.

Du kanske ska spänna ryggstycket, för däckeln glider fram...
Alt släppa lite på draglinorna...

Inte funderat på nån slags rem på vagnen?:idea:
Vanligt förr, en rem mellan skaklarna på enaxlade kärror...

Annars kan det vara ide att träna och träna tills hon vant sig med baksele, sen köra:grin:

Aha, hästen har vart med om en olycka, ja desto viktigare är säkerheten nu:)

Jag vet att loksele är bättre:grin:
Pga hästens byggnad!!:idea:

Lågt ansatt hals, ger dålig plats mellan strupe och bogspetsar, där bröstan ska ligga.
En brösta ska inte klämma på hästens strupe samt ligga minst två fingrar över bogspetsarna.
Man måste tänka på att hästen alltid sänker halsen något när den skrittar, därför ska man även kolla när hästen rör sig att selen ligger bra! (Många har bröstan för lågt, den lägger sig över bogspetsarna när hästen drar)
Och det är inte så bekvämt helt enkelt, med en illasittande brösta (eller sele öht!):)

Till en lätt rockard kan dock bröstsele passa bättre, men man ska undvika dra tyngre vagnar/redskap!:)

Du tycker i övrigt att min sele ser ut att sitta bra? jag är ju ny på detta med körningen...
jag upplever inte att däckeln åker fram, hon har en rätt lång manke samt att gjord läget sitter väldigt långt fram... bra kombination va?!

jag tror att jag utan problem kan sätta på en baksele nu, men jag vet inte riktigt hur den ska sitta... jag ska korta av svängeln några cm då den blev lite lång.

jag har ju en jätte fin baksele så den ska användas, de är igentligen jag som ska lugna mig mer än hästen, det som hände vid olyckan var att ssvängeln lossnade och stutsade på benen upp på magen osv, ja du kan tänka dig.

OT gud vad jobbigt det är att skriva när det bara får plats 6 bokstäver på en rad, eller är det min dator som är knäpp?

Du har sett min häst, och vet att hon har lågt ansatt hals? Jag tycker inte den är lågt ansatt, även om den kunde vara högre. :)

Till att dra redskap ska jag absolut ha en loksele! Det är med i planeringen. Men till vagn har jag förstått att det ofta är fördelaktigt med bröstsele.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka