Vilken rockard?

Sv: Vilken rockard?

Min arab född -05 är under inkörning, och ska nu börja gå med inkörninsskackel. Är van vid draglinor och svängel, och har gått en del med en skackel.

Bild tagen för ett par månader sen.
RIMG0046.jpg

Ja trodde du tänkte använda en skitsele till din rockard
Min rockard väger lite "bakåt", om jag inte minns fel. Skacklarna sitter för lågt för selen (passar sele med fast brösta och låga fästen), men som början känns den helt okej. Jag är inte blytung heller, så någon tyngre vikt blir det ju inte.
Du kan väll använda den där fina lokselen du har:love:
Men de kanske inte e din sele:(

Men köper du en bättre, välavvägd rockard kan du använda bröstsele:)

Du tycker i övrigt att min sele ser ut att sitta bra? jag är ju ny på detta med körningen...
jag upplever inte att däckeln åker fram, hon har en rätt lång manke samt att gjord läget sitter väldigt långt fram... bra kombination va?!

jag tror att jag utan problem kan sätta på en baksele nu, men jag vet inte riktigt hur den ska sitta... jag ska korta av svängeln några cm då den blev lite lång.

jag har ju en jätte fin baksele så den ska användas, de är igentligen jag som ska lugna mig mer än hästen, det som hände vid olyckan var att ssvängeln lossnade och stutsade på benen upp på magen osv, ja du kan tänka dig.

OT gud vad jobbigt det är att skriva när det bara får plats 6 bokstäver på en rad, eller är det min dator som är knäpp?
blandadebilder422.jpg

Ser ut som du har en svängd brösta?
Skulle tro du kan höjja den nåra hål till...
Ja däckeln kanske sitter rätt bra ändå:D

Ja otäckt me den olyckan, tur de gick bra ändå å att hon kan köras igen:)

Det är bara fördelaktigt med en lång svängel, om den inte stör häst eller tar i vagnen på nått sätt:idea:
Har man kört med shettis och kallblod vet man att det är bra med lång svängel annars kan de bli skav på magen haha:angel::D

Bakselen ska sitta en handsbredd neranför bärbensknölen och en handsbredd ovanför bakknäet, där emellan:)

PS de e nog din data som e knäpp;)

Senast ändrad:

jaha ska den sitta så högt upp? hehe inte konstigt att hon inte gillar den då... jag har ju haft den ca 20 cm ner :angel: föresten, du menar sittbensknölen va? den heter iaf så på människor.

svängeln är precis att hon inte går emot med benen, sparkar hon så slår hon lätt i den! inte för att hon någonsin har gjort det, men nån gång ska ju vara den första säger man ju! tror du missuppfattade mig ang svängeln... alltså kedjan mellan vagnen och själva ö... "pinnen" är det som ska kortas av, själva "pinnen" ska inte kortas av... den är lagom!

Har du haft bröstan längre ner än sådär?:eek:
Den ska sitta minst två fingrar över bogspetsarna och under strupen...

Bakselen ska sitta mellan (en handsbredd under) bärbensknölen och (en handsbredd över) bakknäet...

Hur är det med kunskapen exteriört?:grin::D

Då förstår jag :idea: Nej, skitsele har jag ingen. Jag har en bröstsele som passar, och en loksele som är lite för stor. Jag kommer nog investera i en loksele så småningom, men först blir det nog bröstselen. det är rockarden som inte är perfekt, den liknar Kimmis lite grann- man sitter i bakåtlut. Min plan är att inte sitta så mycket i den, utan ha den för att damen ska vänja sig vid fenomenet vagn, och sen köpa en bättre vagn/gigg att köra med. Vad tror du om det?

läs ordenkligt, det var bakselen jag menade! bröstan har jag haft lägre några m och sen höjde jag den 2 hål.

exteriöskunskap tror jag att jag har grundläggande från djursjukvården.

bärbensknölen är jag dock osäker på, därav min fråga om det är samma som sittbensknölen (den enda som känns logisk att det är.) men du svarade inte på det.

Jag tycker du ska vara med på kursen jag anordnar i körning, så får du mer praktisk övning under insyn av duktig tränare, och så kan du fråga alla saker som kommer upp under inkörningen. Nu har ju väl snart uppkörning?

nyfiken fråga, anordnar du kurser i körning?
när? var? hur? skulle vilja bli bättre både jag o hästen. då kanske det blir roligare att köra :)

jo det är ju en väldigt bra idé!

tyvärr så kan jag inte få med mig vagn + sele + häst... får liksom välja... och utan vagn kan jag stunta i selen oxå eftersom den bara går att ha med vagn med svängel... eftersom bröstan är lös så trillar ju den bara bort annars :D

men iofs skulle jag kunna komma och bara observera igentligen... vagnen väger ju typ 100 kg så jag kan inte knyta den till släpet som många "travnissar" gör tyvärr.

uppkörningen närmar sig med stormsteg, nästa måndag :eek: alltså den 6 e :eek:

:eek:
:eek:

Jag har en rockard från driveout. Den är jag supernöjd med! :) Inte alltför dyr heller, tror jag betalade runt 14.000

Kul att höra!

Jag tror jag ska åka dit, så kanske man kan få kolla och ev. testa de olika vagnarna. :)

Ja, utrustning är ju sådant som man lär sig om genom att se andra hästar också, och du kan fråga allt mellan himmel och jord :)

jaha ska den sitta så högt upp? hehe inte konstigt att hon inte gillar den då... jag har ju haft den ca 20 cm ner :angel: föresten, du menar sittbensknölen va? den heter iaf så på människor.
läs ordenkligt, det var bakselen jag menade! bröstan har jag haft lägre några m och sen höjde jag den 2 hål.

exteriöskunskap tror jag att jag har grundläggande från djursjukvården.

bärbensknölen är jag dock osäker på, därav min fråga om det är samma som sittbensknölen (den enda som känns logisk att det är.) men du svarade inte på det.

Sorry, missade att du menade bakselen!:grin:

Jepp sittbensknölen!
Ja bakselen ska sitta mitt på lårbenet ungefär:idea:
http://user.tninet.se/~xvj408j/skelett.htm

jag hade den i "knävecket" inte konsigt hon reagerade alltså! :rofl:

ang bröstan så är det ju lite svårt, den sitter ju mkt högre upp när man lägger på den och så dras den ju åt när hon drar liksom :D

Hehe ja då kan man inte bromsa heller:p
Undrar va hon säjjer när den sitter rätt då:idea:

hehe hon sa ingenting då :p har redan provat... måste nog dra åt den lite till bara.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka