Vilken ras?

MittNyaJag

Trådstartare
halkar in lite på Hund från alla hästrelaterade forum.. ;)

Är lite sugen på hund. Kommer antagligen inte skaffa någon än på länge men någon gång så!

Jag vill ha en hund som kan följa emd när man är ute och rider, som har potential att gå lös jämt (det har ju mer med uppfostran att göra än ras, men ändå. ;))
Jag vill kunna träna rätt mkt, vardagslydnad deluxe eller vad man ska säga..
Eventuellt agility.. inte så insatt i spår och "allt" annat man hör om men man kan ju bli. ;)
Vill helt klart ha en renrasig hund så man kan ställa ut om man vill.

Har inte haft egen hund tidigare men haft mkt att göra med Border collie, engelsk setter, irländs setter och till viss del goldenretriver..
Sambon är uppväxt med golden.
Vill ha en relativt stor hund men tycker att jackrussel är himla coola. ;)
Inte allt för mkt pälsvård och ingen hund som tappar pälsbollar så fort den rör sig.

Förslag?! :D
 
Sv: Vilken ras?

Jag säger som Gnist, en Australian Shepherd skulle kunna vara något för dig. Otroligt vackra hundar, har kollat in dem själv och är redigt sugen. Dock får man hålla koll på vilka linjer hunden man vill ha kommer ifrån och vad kenneln har för avsikt med sin avel så att man inte får en vallningsidiot.
 
Sv: Vilken ras?

*typ knapp*
HUr mycket vall är det i en aussie?
Det är en ras jag faktiskt aldrig tänkte på! :)

Jag har tidigare tänkt på BC men ändrat mig då jag tror de har aldeles för mkt vall även om jag träffat på trevliga ex.

Även tänkt på teurveren men vet inte riktigt..
Killen är rätt sugen på en dobermann och så även jag.. väldigt vackra hundar men man kanju inte bara ha en hund för att den är snygg. ;)
 
Sv: Vilken ras?

Ja, de har jag oxå tänkt på.
Men då vill jag ha en rakryggad schäfer!!
var även och hälsade på hos en bekants bekant på nyår och de hade en vit herdehund, alltså en vit shäfer... Den var rätt fin faktiskt! :)
 
Sv: Vilken ras?

Antagligen inte, men kan vara bra att ha i baktanken när man letar kennel och avelsdjur.

TS: precis som Gnist nämner så har de inte lika mycket vall i sig som BC, och passar utmärkt till lydnad, bruks och andra aktiviteter man kan hitta på.
 
Sv: Vilken ras?

Synd bara att Australien Sheparden inte är så jävla bra mentalt längre. Man får titta noga på rädslebiten, tillgänglighet och nerverna.
 
Sv: Vilken ras?

Fast så dåligt ställt tror jag inte att det är. Det är en lite hårdare hund eftersom det också är vakt i och man får ju givetvis kolla så att föräldrarna är MH testade, MH-resultat från tidigare kullar osv.
 
Sv: Vilken ras?

Enligt mig och många många andra ÄR det dåligt. Flera av klubbkompisarna skiter totalt i Aussien efter att ha tittat omkring.
 
Sv: Vilken ras?

Ok, den uppfattningen har jag inte fått, men som du sa så får man vara noga vid utvalet av valp och deras föräldrar. Att uppfödaren vill MH-testa sina valpar ska vara en självklarhet t ex. Dock tycker jag inte att det ska avskräcka TS från att titta på en Aussie.
 
Sv: Vilken ras?

Hej!
DSG:n kan vara en hund för dig!
Stor hund i liten förpackning, men ingen terrier!
Orkar vara med på ridturer, lyhörd, söt, släthårig, liten. :love:

showimage.php


Här är min Agnes med min setter Malte :love:

//Mimmi
 
Sv: Vilken ras?

Varför inte en briard?:D

Gillar man vallhundars uppmärksamma sätt och "will to please" kanske en briard kan passa.
En vacker hund som är trogen sin famlilj och mkt revirbunden dvs lämnar inte gården utan en flockmedlem.

Jag behöver kanske inte säga att jag är mkt nöjd med mitt rasval:angel: .

Angående pälsvården så räcker en kammning i veckan långt om man väljer en hund ur linjer utan underull och frissering av tassar är inget betungande arbete.
Jag hade tidigare golden och tidsmässigt går nog pälsvård/dammsugning fortare idag:smirk: .

http://i29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/PC310104.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 087
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 878
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp