Vilken ras?

Mirre

Trådstartare
Skulle passa mig?

Sitter och spånar lite för framtiden;)
Vill ha:
*En mellanstor-stor hund

*Helst kort/strävhårig

*En hund och kunna tävla med i lydnad och agillity och ev nå mer. Ha med på ridturer och som orkar hänga med i hästarnas tempo.

*Bra temperament, arbetsvillig och inte allt för svår

Nu ska man ju inte gå efter enbart rasen utan även individen men man får inte tävla i bruksgrenar med blandras va?
 
Sv: Vilken ras?

Schnauzer ?

Mellanstor

Strävhårig

Utmärkt lydnad / agility hund

Att ha med på ridturen är väl upp till ägaren hur mycket man tränar hunden, men min schnauzer var inte så himla viltsugen och höll sig nära mig under mina ridturer..

Rasen har bra temperament, kanske inte samma "will to please" som en spaniel har, man måste motivera en schnauzer något mer...

Men jag och min gamla gubbe tävlad mycket lydnad ...
 
Sv: Vilken ras?

Jag kan rekomendera Boxer...:love:

Helt underbara hundar, dom är absolut arbetsvilliga..mm
Dom kan ju vara ganska busiga och "vilda" men samtidigt är det bra om man ska jobba med dom som du beskriver att du kommer att göra.. för det är vad boxer kräver...
Men det finns såå många mer hundar, med den beskrivningen som du vill ha, allt handlar om hur du själv är och vad för sorts hund du själv känner att du skulle passa bra ihop med osv...
Det är ganska svårt att säga...

//carro;)
 
Sv: Vilken ras?

Belgisk vallhund - Malinois :idea:

37-41.jpg
 
Sv: Vilken ras?

Jag skulle inte rekommendera en Malle till någon som inte vill ha "en allt för svår hund" då dom är kända för att vara hemskt jobbiga sina första år. Plus att de allra flesta mallar är avlade för enbart bruks, om man inte ser till vissa utställningslinjer.

Jag rekommenderar kanske en Aussie? Visserligen faller den lite på pälsen, men det brukar vägas upp! :D
 
Sv: Vilken ras?

ja det beror ju på vilken uppfödare den kommer ifrån.
jag har träffat både och när det gäller just mallar ;)


En annan ras jag kom att tänka på men som jag egentligen inte vet något om är korthårig collie =)
och dalmatin
 
Sv: Vilken ras?

Då måste jag få fråga hur många mallisar du då har träffat som trivts alldeles utmärkt som lite mer aktiva sällskapshundar?

De flesta jag har träffat som inte aktiveras regelbundet genom bruks har varit ( milt sagt ) a pain i the ass..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

HEJ ZINDY16..... länge sen sist ;)

Även om jag fortfarande är St:Bernhards-ägare så ska jag inte göra reklam för denna otroligt härliga ras...... (REKLAM REKLAM REKLAM)

Eftersom du inte är nybörjare så kan jag kanske rekomendera Briard till dig. (viktigt att du åker run toch kollar flera olika raser och pratar med uppfödare)
Det är en väldigt aktiv hund iof men dessutom väldigt sammarbetvillig.

Oj tänker en del av er, pälsen då? Tja jag rakade av pälsen på min..... helt super..

Tänk bara på att träna den med hästar tidigt, då detta är en vallande hund..

www.briardklubben.se

Lycka till
 
Sv: Vilken ras?

Jag skulle säga pinscher. Men så är jag ju ganska partisk då jag har en av den mindre varianten (dvärgpinscher).

Pigga glada hundar som gillar att arbeta, har energi till tusen och inga problem att ha med på ridturerna. Min dvärgpinscher hänger ofta med ut på ridturer och springer bredvid hästarna, inga problem alls att orka med.
I agility passar dom utmärkt. Dom är snabba, smidiga och otroligt vändbara. Sen att dom är väldigt lättlärda är bara en fördel både i agility och lydnaden.
Pinscherns nackdel är enligt mig deras vakt, det är vakthundar och dom tar gärna på sig att vakta både dig, dina saker och erat hem.
De är en ras som anses ha dåligt med "will to please" men samtidigt gör de allt för dig bara du har rätt motivation i hunden. Det gäller att hitta knapparna. Gör du det har du en kanonrolig hund att jobba med.
Deras korta päls gör att de vintertid eller kalla och ruskiga dagar vill ha ett täcke på sig för att inte frysa. men det är idividuellt, vissa fryser mer, andra mindre. Så länge de rör på sig brukar det inte vara nåt större problem. Sen är det ganska typiskt rasen att hellre ligga hemma och sova om det regnar ute. ;)
Dom är pigga och allerta ute men inomhus ligger de gärna i soffan eller i sängen, eller varför inte i famnen och sover.

Kastar in en liten bild på två pinschrar i båda färgvarianterna.

21879.jpg
 
Sv: Vilken ras?

Hej!
Allt bra?:)

Briard är en trevlig ras, har träffat och hållt på med en del, lånade bland annat en på en hundkurs på skolan.:) Dock verkar det vara en ganska skällig ras? Men det kanske är undantagsfall som jag träffat? Annars är det en himla snygg hund:d och dem jag träffat har varit otroligt snälla:love:

Aningsfull: Vad fina dem är:)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

Då måste jag få fråga hur många mallisar du då har träffat som trivts alldeles utmärkt som lite mer aktiva sällskapshundar?

De flesta jag har träffat som inte aktiveras regelbundet genom bruks har varit ( milt sagt ) a pain i the ass..

Instämmer helt. Och utställningsmallar är inte direkt friska. Mycket med EP bland annat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 920
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 375
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 350
Senast: Krumben
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 124
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp