Vilken ras?

Surrealistiskt

Trådstartare
Jag söker en ras som

- Inte har lätt till skall (bor i lägenhet + att jag har svårt för skall i tid och otid)
- Inte är högre än ungefär 45-50 cm
- Vill och kan gå med på promenader i högt tempo samt joggingturer då och då
- Lättmotiverad vid träning, kanske vill träna agility/lydnad/freestyle/rallylydnad beroende på var intresset hos individen är störst
- Inte har någon vidare pälsvård (en genomborstning ibland går bra, eller en trimning några gånger per år, men inte en päls där det fastnar saker eller som aldrig torkar efter en promenad i regn/snö)
- En frisk och stabil ras sett till både den fysiska och psykiska hälsan (jag vill ha en tålmodig och lugn ras utan nervositet och rädslor)
- Generellt sätt går ihop med andra hundar

Tror ni det finns någon för mig?

Sv: Vilken ras?

Jag glömde, så lägger till i efterhand:

- Jag vill kunna ha hunden lös utan att behöva träna mig blå, så rena jakthundar antar jag går bort

Och jag brukar promenera i riktigt högt tempo (och uppemot 1 mil); klarar även de minsta raserna av detta? Joggingturerna ligger på omkring milen det med, och där ligger ju tempot ännu högre såklart.

Senast ändrad:

Har också en Petit Brabancon och till din beskrivning känns det som ett självklart val. :) Definitivt den trevligaste hund jag haft! Så lättskött, behändig i storlek, pigg och uthållig, lekfull, kärleksfull och stabil och fin i psyket. Blir ingen annan hundras i det här huset i framtiden.

Hur svårt har de att vara ensamma? Alltså 3-4 timmar då och då? Känns som att alla poängterar deras närhetsbehov, och jag vill aldrig mer ha en hund med svår separationsångest (även om vi nu lyckats få bort den)

Ture går att lämna, han gör inget. Men han mår inte bra av det och det är inget vi gör på daglig basis så att säga. Men å andra sidan tycker jag inte att ngn hund ska lämnas själv varje dag. Men visst är det hundar som vill vara med på allt och mår bäst av det. För mig är det själva grejen med hund, just att kunna ta med den nästan överallt.

Det är sällan jag lämnar min någon längre stund eftersom jag jobbar hemma men visst händer det och när jag säger att hon inte får följa med ser hon visserligen lite olycklig ut men hon gör inget större spektakel av det. Märkt att hon brukar ligga på matbordet i vardagsrummet där hon har bra koll på vad som händer utanför fönstret. Sen när man kommer hem är det den lyckligaste stunden i hennes liv. Varje gång. Eller när husse kommer hem från jobbet. Eller när mormor kommer och hälsar på. Eller barnen. Mycket lycka helt enkelt. :D

KL

huruvida en hund får separationsproblem , beror TILL STÖRSTA DELEN PÅ IG SJÄLV!!!!!!!! inte mkt annat. hur DU tränar din hun till att klara av saker o ting. Joo vissa inivier är mer nervösa än andra inom ALLA raser...

Dvärg eller mellanschnauzer.

Jag har två dvärgpojkar och de har inga problem att hänga med långa turer i högt tempo när de är tränade för det.
Jag har med mina när jag rider och jag travar och galopperar mest i ganska friskt tempo.
De tar sig fram bra i skogen över stock och sten, går sällan sönder och få sjukdomar.
Skäller förvånansvärt lite (aldrig) och är allmänt enkla att ha att göra med.
Positiva till det mesta är dem också.

KL

huruvida en hund får separationsproblem , beror TILL STÖRSTA DELEN PÅ IG SJÄLV!!!!!!!! inte mkt annat. hur DU tränar din hun till att klara av saker o ting. Joo vissa inivier är mer nervösa än andra inom ALLA raser...

Som sagt så finns det vissa raser som har svårare för det. Eller vissa linjer inom rasen som har seperationsångest. Tyvärr, har en sån själv.

Ja,jag hörde att tibetanska terrier var svåra att lämna,men det där säger dom om doberman med och det har jag inte märkt av IRl.
Nu i efterhand begriper jag varför folk oftast har en smärre flock... och det verkar vanligare att de som har en enstaka tibbe inte kan lämna den än att kunna det.

Aldrig,aldrig mer en hund som inte kan lämnas.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 566
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 699
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025