Vilken ras?

annaulvklo

Trådstartare
Hej! Min ponny på 140 har okändhärstammning och det skulle vara spännande att se vad ni hade för tankar om henne. Hon har ett stort huvud med rak nosrygg, bred panna och stora ögon. Hon har en kort muskelös hals och en rak lika muskelös rygg. Ganska klen rumpa och korta nätta ben med små men starka hovar. Hon är mörk mörk brun, nästan svart. Hon hoppar 120 med lätthet och bär upp sig bra med rätt ryttare. Hon har en jämn bra trav men en stor obalanserad galopp som hon har ganska svårt för. Hon har fått ett föl och är 10 år. Jag spånar lite på russ..
image_51cb11039606ee26c762ddf6.jpg
 
Sv: Vilken ras?

Jag skulle spontant gissa på connemara/travare eller möjligen grövre ridponny/travare. Dock är jag absolut ingen rasexpert!
 
Sv: Vilken ras?

Jag som har sett så otroligt många travarkorsningar tycker att den är alldeles för kraftig i modellen för att ha varmblod i sig, åtminstone de närmsta 2 leden. Vart är den lik en travare i modellen?

Korta kotor, korta ben, korta skenor, bra ansatt hals dock visar den underhalsen tydligt på bilden. Grova ledgångar. Kort rygg. Tro jag det att den kan ha svårt att balansera upp en stor galopp om man är byggd på det där viset :D

Med tanke på modellen och det oädla utseendet skulle jag gissa på newforest/russ.

Här är en typisk travarkorsning. Breda öron, kort kors, raka haser, kort med ädelt huvud, långbent med långa skenor
http://www.haststam.com/raser/bilder/t/Tequila.jpg

Kollar man på korsningar mellan tinker/vbl så blir dom bra ädel trots tinkerns exteriör.
 
Sv: Vilken ras?

New forrest var det första som jag tänkte på när jag såg din häst. Vilken vacker häst :love:
 
Sv: Vilken ras?

Jag som föder upp travhästar och TS bild är i typen väldigt lik mina aveslston när dom inte längre är i träning utan har lite mer hull än muskler på sig.
 
Sv: Vilken ras?

Det tycker jag med. Ser faktiskt ut som det nästan skulle va 50/50, kanske lite mer på New Forest. Känns inte som det är mycket mer raser i iar inte inom de närmsta leden :)
 
Sv: Vilken ras?

Fast? Travare har väl inte "bra" trav i ridsammanhang?
Dom skjuter väldigt mycket framåt, en bra ridtrav ska vara lätt och något svävande med lite högre knän.

Svårt med galoppen säger väl ingenting.
Red in en oldenburgare förra året som hade enorma problem med sin galopp. Hon är väldigt kantig och nästan tippar när hon ska galoppera.

Håller med Zuzzi, ser inget travare alls i hästen/ponnyn
 
Sv: Vilken ras?

Jag tänkte faktiskt också travare när jag såg den. Vet inte varför egentligen.
Kanske för att jag själv har en;).
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 677
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 349
Senast: cassiopeja
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 373
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp