Vilken ras skall jag välja?

B

Blondi3958

Går och funderar på att skaffa hund.(vuxen)Jag är ensam med två katter och bor i en 2:a.
Jag vet i alla fall att jag vill ha en liten hund.
Har suttit och kollat på några raser, men kan inte komma fram till någe.

Ni kanske kan hjälpa mig?
Jag har hundvana och ägt hund tidigare.
Jag kommer att vara ute mycket och promenera.
Och även kela och busa lite.

HJÄLP:bump:

Sv: Vilken ras skall jag välja?

vad skall du göra med hunden?
vilken storlek?
vilket hårlag?
vilken typ av mentalitet?

ställ så mycket krav som möjligt som passar din livstil.

Jag vill ha en hund som sällskap, inga utställningar,inga tävlingar.
Vill ha en hund som inte är större än 40 cm i mkh.
Hårlaget spelar ingen roll, mellan långt kanske.
Jag vill ha en lugn, stabil hund som inte kräver allt för mycket aktiviteter.

Jag vill ha en hund att promenera med,mysa med träna med.

Jag har inte så stora krav på hunden men bara att den inte är för stor och kräver allt för mycket pälsvård

En cavalier king charles spaniel kanske. De är små, har alldeles lagom med päls, inte skälliga, lättlärda ,lugna och ursöta. En kompis till mig har en sån och den tiken är helt underbar!

Mvh Anna och Douglas

En Lhasa apso kan du köpa :)
Alice_1.JPG

vi har valt att klippa våran hund för att vi inte har så mycket tid till att sitta och borsta henne varje dag , men hon är jätte söt ändå :)
Annars kan man ju ha lång päls också men det väljer man ju själv , för övrigt är denna ras bra som sällskaps hund och om man har barn är den bra också .. Behöver inte heller så stor yta att bo på , lhasa apson är också en lugn och stillsam hund med värdighet.Den behöver inte heller så mycket motion men den kan gå långa promenader och sådant som vilken annan hund som helst. Våran hund gillar också katter , men det tror jag att dom flesta av denna ras gör , så det är inget problem .
Så det var lite om rasen ;)

Får jag bara fråga dig "michelle", hur gör du när du klipper din hund? En kompis har också en Lhasa apso som hon vill trimma lite, men vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Kör du med trimmer över hela kroppen eller?

Mvh Anna

Vi kör med sax och klipper hela kroppen , men svansen klipper vi inte så mkt . tar rätt så lång tid men efteråt ser hon ut som en liten teddy björn :love: Klippte henne igår occh nu e hon jätte söt :D

btw , bilden på henne är rätt så gammal.

Jag har faktiskt funderat på att köpa en Lhasa apso.
Men dem såg jag hur lång päls dom får:crazy:
Hur skall man kunna klippa en sådan hund om man aldrig har klippt en hund?Hur får man det att se bra ut?
Är dom skälliga av sig?
Jag bor i en lägenhet i ett hyreshus som är rätt så lyghört:( Och jag vill inte ha en skällig ras.

Det är rätt så lätt att klippa tycker jag. Det är bara att klippa så som du själv vill , dock är våran hund rätt jobbig att klippa klorna på och när det gäller att klippa i ansiktet , men det kanske bara är hon som är så (;
nej dom skäller inte så mycket , iallfall inte så högt om dom nu får för sig att skälla :p
Vi bor i hyreslägenhet och det funkar bra & det är också rätt lyhört. Men ingen har klagat ;) och som sagt Lhasa apso är en trevlig hundras , men så finns det säkert också många andra bra raser :)

har kollat runt lite och läst om rasen och jag har fastnat.Nu gäller det bara att få tag på en som är innom rimmligt avstånd och bra pris.Vad fick du ge för din hund?

De allra flesta hundar som är rasrena och registrerade ligger runt 8-10 000kr oavsett ras.

Angående trimningen så finns det ju hundsalonger att gå till om det kniper.

Vi fick ge 3500-4000 för henne..
vad roligt :) du får säga till om du hittar någon bra (:

du känner ingen som har den rasen på gång?

Nja:crazy:
Jag vill ha en hund med lite päls på sig.
En nakenhund platsar inte i sverige med vårat klimat tycker jag personligen.

Tycker fortfarande inte att dom lämpar sig för det svenska klimatet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 555
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka