Vilken ras ska vi sikta på?

Yttik

Trådstartare
Söker en ponny som ska funka som sällskap i hagen åt våra ston, unghästar och fölen. MEN ska funka för döttrarna att rida på.
Min äldsta blir 6 år i höst, ridit lite grann och vill lära sig mer. De yngre vill än så länge mest åka häst.
Funderade på en shetlandsponny men har en lång dotter så känns som hon väldigt snabbt kommer växa ur den?

Sv: Vilken ras ska vi sikta på?

Russ? Welsh mountain? Ett russ kan ju även en mindre vuxen ryttare rida, väldigt bra för en barnponny. Då kan man som vuxen "checka av" den en gång i veckan och dessutom kanske till och med hitta en ponny som blivit inriden av en ungdom/vuxen. Shetlandsponnierna är ju ofta inridna av barn och då lär sig blivande små ryttare kanske inte så mycket mer än att åka häst.

Jag skulle om jag var i dina kläder inte leta efter en specifik ras, utan efter en individ.

Storleksmässigt skulle jag välja minmum B-ponny och uppåt.. Men som sagt individen är viktigare än storleken... En schyst och hygglig läromästare med c-storlek lär dina barn bättre än en stöddig typisk ponny av b-storlek även om dottern just nu kanske passar bättre på den sistnämnda storleksmässigt.

Vill man absolut ha en rasponny så finns det en hel del raser som har gott om individer i storleksspannen från b-ponny och uppåt...

Jo är öppen för alla raser och korsningar. Kanske borde skrivit storlek mer :)
Men c-ponny känns väldigt stort till de små tjejerna.. men tanken är iof bra.

Men då kanske man ska sikta på b-c ponny då? :)

Jag ska snart få hem en welsh mountain 3 år som sällskap åt min unghäst. Den är också tänkt som barnponny åt barnen som är 2 och 5 år gamla. Vi vet ju inte än hur det kommer att funka men det märker vi. Det jag funderar lite över är inridningen, den kan ju knappast jag göra och absolut inte barnen.

Jo är öppen för alla raser och korsningar. Kanske borde skrivit storlek mer :)
Men c-ponny känns väldigt stort till de små tjejerna.. men tanken är iof bra.

Men då kanske man ska sikta på b-c ponny då? :)
En ridskoleponny som ska gå i pension kanske. Jag skulle rikta in mig på en c-ponny även om den är lite stor nu.

Glöm inte att barn växer väldigt fort. De växer ur en för liten ponny på ganska kort tid, och således i en lite för stor ponny på samma korta tid.

Det är därför jag rekommenderar en individ som har de mentala kvaliteér som är att föredra. Dvs en shyst läromästare som ställer upp på barnen. Att den är lite för stor spelar inte så stor roll... Huvudsaken är att den gillar att jobba med barnen.

Med tanke på att äldsta barnet bara är 6 år så hade jag inte köpt större än B-ponny, risken är för stor att det tar för lång tid innan de på ett enkelt sätt själv kan hantera och rida en större ponny och det om något är något som effektivt dödar intresset. De flesta rider b-ponny upp till 11-12 år ålder alltså 6 år till för den äldsta och ännu fler år för de yngsta.
Jag hade satsat på ett trevligt welshmountain sto, de är sällan ponnytjuriga utan mkt trevliga individer dessutom en stor fördel med tanke på att du håller på med avel att det går att avla fram betydligt större ponnyer och ändå avla "rasrent" iom att det går att betäcka med större welshhingst och på så vis avla fram större ponnyer till barnen om man vill det.
En i närheten här har gjort precis så hon har barn i din ålder, hon köpte ett mountain sto och betäckte den med en större welsh hingst, det barnen rider nu är inga problem att hon skall orka med trots att hon är dräktig, fölet kommer att vara lagom gammalt och inridet när det blir dags att byta upp sig i storlek.

Tusen tack :) Jo C kändes lite stort. B räcker ändå länge och yngsta är 2 år! Så hon kommer kunna rida den om många år då :)

Nu blir det snoka hästannonser!

Jag tycker en B-ponny låter lagom Har själv en Welsh Mountain/shettis korsning. Hon är bara 3 men redan en perfekt barnponny, jag har inga egna barn men mina kompisars barn älskar henne.

Hon är inte så stor bara 115-120 men är ju rätt så grov eftersom det är shettis i henne så jag har själv kunnat rida in henne, vilket jag tycker är en fördel då det är svårt att hitta ett barn som kan göra detta på ett bra sätt.

Jag rekommenderar en dartmoreponny. Oftast lugna och stabila ponnyer då rasen avlats fram just för detta syfte.

Jag tycker du först och främst ska leta rätt individ. Vi var i samma sits för ett antal år sedan när vi försökte hitta EN ponny till två systrar, 5 och 8 år. Det slutade med två, en b- och en c-ponny. Även dessa tre år i åldersskillnad gjorde så mycket att en b blev för litet för 8-åringen och c för stort för 5-åringen. Jag hade satsat på en ponny som passar 6-åringen och sett senare för den yngre.
Till 5-åringen hittade vi ett underbart russ-sto på 16 år. Det var ingen tävlingsponny utan en som gått handikappridning. Perfekt för henne. Lugn och trygg utan några överraskningar. Dessa ponnyer är inte lätta att hitta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka