Vilken ras ska man välja?

Sv: Vilken ras ska man välja?

Jag har bara varit kattvakt åt två birmakillar och de var rätt aktiva. Tuggade glatt sönder en del böcker och några kuddar. Jag jobbade ju så jag kunde inte aktivera dem så värst mycket, var ju i stallet också men jag försökte att vara hemma lite extra och ta hand om katterna. Men en väldigt mysig ras, som dock kräver pälsvård och aktivering.

Då var det nog två ganska ostimulerade katter du var kattvakt åt, för ingen birma jag känner beter sig så, och jag känner ganska många uppfödare och kattungeköpare... Visst är dom busiga och aktiva som kattungar, men det är alla kattungar. Birman behöver i 99% av fallen heller ingen som helst pälsvård, men det finns ju självklart en och annan individ som sticker ut ur mängden.

Ja, jag har ju bara träffat dem. Det är ju ingen vetenskaplig sanning;) Däremot så har tjejen som ägde dem omplacerat båda pga av tidsbrist.

Jag har på ett ungefär samma kriterier som TS nu när jag och sambon försöker välja katt, men vårt val ska helst fälla så lite som möjligt. Jag är lite småkär i ryssarna, men hur mycket fäller dom?

*kl*
Ursäkta TS om jag snor tråden lite, men någon som vet hur pass mycket bengaler fäller, likaså abessinier?

Inte jättemycket, något mer än en vanlig korthårig huskatt eftersom de har tjockare päls. Men det är ingen stor skillnad.

De är väldigt trevliga katter, tycker jag - men det tycker såklart alla om "sin" ras. ;)

Och hur mycket fäller en vanlig korthårig huskatt? :p Vi har både lång- och korthår (huskatter) och drar du handen över någon av dem ser det ut som att halva katten följde med! därav min stooora längtan efter en egen katt av ras som inte fäller i sådana kopiösa mängder nu när jag ska flytta hemifrån :D.

Jag upplever det som att de allra flesta korthåriga katter med "vanlig" päls fäller väldigt mycket. Då tycker jag faktiskt att långhårsfällning är lättare att hantera. Det blir liksom "tussar" av håret som fälls och pälsen är lätt att kamma ur.

Jag är för tillfället kattvakt åt min systers korthåriga huskatt. Jag har katthår ÖVERALLT! Inte van ;)

Vill man ha en lugn katt skulle jag inte rekomendera en exotic. Jag har själv två och de leker rövare hela tiden, istort sätt aldrig en lugn stund.
Men jag kanske har lyckats med att köpa två enegri knippen...

Det beror nog också på vad man jämför med för raser.
Kat. 1 är ju i princip kända för sitt lugna temperament. Du har nog köpt två pigga krakar helt enkelt.

Lånar en bild som bättre visar teckningen. Det är så himla läckert!
minkspotted1.jpg

http://www.bccs.se/

WOW, har du visat den på bengal forumet?
Isåfall har jag missat den. :rofl:
Så snygg!

Psst, berätta inte för någon, ;) Men jag ska få hem en mink. :D
*OBS- jätte jätte hemligt. *:D *sshhhh*;)

Bilden är som sagt lånad, det är inte Frosti på den. Jag ville bara visa hur fantastiskt vackra dessa katter kan vara:love:

Zizzy: grattis till din nya, ser fram emot bilder:)

:rofl: Jag funderade på hur han fått kontraster så fort. :D

Bilder och info kommer när tingningen är klar. :D

Och hur mycket fäller en vanlig korthårig huskatt? :p Vi har både lång- och korthår (huskatter) och drar du handen över någon av dem ser det ut som att halva katten följde med! därav min stooora längtan efter en egen katt av ras som inte fäller i sådana kopiösa mängder nu när jag ska flytta hemifrån :D.

Fäller de så mycket kan man ju borsta igenom pälsen, så att man får bort de lösa håren. Ingen av våra katter fäller så mycket, men det är klart det märks om de inte varit hemma på en vecka. Dock inte så att kläder och möbler blir håriga.

Jag har två birmor, en hona på 5 månader och en hane på snart 5 år.
Visst är det fart i den lilla, men hon har aldrig förstört något. Den gamla ligger mest och sover :p Han är stencool och vill helst bara ligga och bli klappad på magen hela dagen, samtidigt som han inte är speciellt klängig utan sköter sig själv.
Kammar dom ett par dagar i veckan, tar inte många minuter! För pälsens del behövs det inte så ofta, men jag slipper hår överallt. Ju mer löst hår man kammar bort ju mindre hamnar i soffan ;)
Tycker personligen att det är helt perfekt "lagom" katter; lagom mycket päls, lagom kelna, lagom självständiga, lagom lugna, lagom livliga.
Plus att dom är otroligt vackra :love:

Hej och hå här springer tråden ifrån mig märker jag! ;)

Det var mycket utseendet jag fastnade för hos birman, sen att dom verkar vara en "enkel" ras gjorde att jag bestämmde mig.

Fler synpunkter på just birman är välkommet!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 573
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka