Vilken ras ska man välja?

M

MaddeLen

Jag hur nu mer eller mindre bestämt mig för att bli med katt. Frågan är bara vilken ras man ska välja.

Har ni några bra förslag på ras som skulle kunna passa mig?

Jag har en stor etta på 40 kvadrat där katten kommer hållas som innekatt. Jag är på jakt efter en katt som är social men ändå kan klara sig på egen hand. Vill inte ha allt för mycket pälsvård och helst inte en katt som lever rövare dygnet runt ;) En katt som funkar bra som ensamkatt vore också bra.

Förstår självklart att det är stor variation mellan olika individer, men varje ras har ju sina "rastypiska" sidor om man säger så.

Alla tips är välkommna :)

/Madde

Sv: Vilken ras ska man välja?

Vad menar du med pälsvård? MaineCoon t.ex är lättskött, men fäller endel. Britten likaså. Jag har ju britter och älskar dom, men man får inte vara rädd för katthår :p Dock kräver dom ju ingen direkt pälsvård. Fast jag tror att ju mer man kammar dom, desto mindre fäller dom om man ser det så. Men katten i sig klarar sig utan pyssel.

Jag tänkte mest på det här med att kamma och borsta. Bra är om den inte fäller allt för mycket men det går ju aldrig att komma ifrån helt.

Nä... Ju mindre päls, desto livligare verkar det som.
Det ska vara européerna eller manxen i så fall, dom verkar ha allt.

Exoten vet jag inte.

Annars är det dom semilånghåriga, Ragdoll m.fl. Dom har jag dålig koll på hur dom fäller.

Vi har en ragdoll. Och om man inte borstar henne ett par gånger i veckan så hårar hon konstant. Men hon är social och för det mesta lugn. Visst har hon sina ryck ett par gånger om dagen, men dom är inte så långa.

Jag hur nu mer eller mindre bestämt mig för att bli med katt. Frågan är bara vilken ras man ska välja.

Har ni några bra förslag på ras som skulle kunna passa mig?

Jag har en stor etta på 40 kvadrat där katten kommer hållas som innekatt. Jag är på jakt efter en katt som är social men ändå kan klara sig på egen hand. Vill inte ha allt för mycket pälsvård och helst inte en katt som lever rövare dygnet runt ;) En katt som funkar bra som ensamkatt vore också bra.

Förstår självklart att det är stor variation mellan olika individer, men varje ras har ju sina "rastypiska" sidor om man säger så.

Alla tips är välkommna :)

/Madde

Vi har en Russian Blue, och de stämmer ganska bra in på din beskrivning. Hon är aktiv och lekfull, men väldigt försiktig och vänder inte upp och ner på lägenheten. Väldigt mild till sättet, social utan att vara påträngande. De är korthåriga, så ingen pälsvård behöv.

Jag har nu läst på lite och fastnade för Birman. Någon som har Birmor här och känner för att dela med sig lite av sina erfarenheter?

/Madde

Jag föder upp birma och tycker det verkar som om det vore ett väldigt bra val för dig :) Alla birmor trivs iofs inte som ensamkatter, men det kan man nog inte garantera oavsett vilken ras man väljer, det ligger nog mest hos individen. Sällskap i form av människor går iofs lika bra som kattsällskap, så är du hemma mycket så är det inga problem.

Jag fick en kull med små "birma-gull" i torsdags, dom är inte så mycket för världen än så länge, men snart så :D
nyfodda.jpg

Jag har på ett ungefär samma kriterier som TS nu när jag och sambon försöker välja katt, men vårt val ska helst fälla så lite som möjligt. Jag är lite småkär i ryssarna, men hur mycket fäller dom?

*kl*
Ursäkta TS om jag snor tråden lite, men någon som vet hur pass mycket bengaler fäller, likaså abessinier?

"vanliga" korthårskatter fäller i regel väldigt mycket men allting är relativt..

Om "helst inte en katt som lever rövare dygnet runt En katt som funkar bra som ensamkatt vore också bra." räknas till de av TS kriterier du har skulle jag inte rekommendera aby eller bengal. :p

Jag har nu läst på lite och fastnade för Birman. Någon som har Birmor här och känner för att dela med sig lite av sina erfarenheter?

/Madde

Jag har bara varit kattvakt åt två birmakillar och de var rätt aktiva. Tuggade glatt sönder en del böcker och några kuddar. Jag jobbade ju så jag kunde inte aktivera dem så värst mycket, var ju i stallet också men jag försökte att vara hemma lite extra och ta hand om katterna. Men en väldigt mysig ras, som dock kräver pälsvård och aktivering.

Jag har på ett ungefär samma kriterier som TS nu när jag och sambon försöker välja katt, men vårt val ska helst fälla så lite som möjligt. Jag är lite småkär i ryssarna, men hur mycket fäller dom?

*kl*
Ursäkta TS om jag snor tråden lite, men någon som vet hur pass mycket bengaler fäller, likaså abessinier?

Bengaler fäller inte alls tycker jag. Ytterst lite i alla fall. Men de är väldigt aktiva och jag rekommenderar gärna två så att de kan leka mer på egen hand. Social ras som alltid vill vara med och kolla läget. Väldigt trevliga som sällskap.

Katten får leka rövare när den önskar, lite underhållning då och då skadar inte så när det gäller temperamentet är jag inte särskilt kräsen då jag har erfarenhet av både filbunkar och dampkissar :angel: och vi har tänkt hos mer än en katt. Drömmen är väl att hitta en äldre hona av lämplig ras med meriter för att sedan ta en kull på och behålla en kattunge därifrån :love:. Dock så får den lika gärna vara av lugnare slaget och klara av att vara ensam, med en kompis eller två.

Visst har du rex-katter? Devon eller Cornish?

För att inte tala om oerhört läckra... :love:

Jag har devon. Mina älskade små tok-idioter!
Det låter ju nästan som någon typ av fodervärdskontrakt vore något för dig, om du nu inte vill starta en egen uppfödarkarriär utan "bara" få mysa med en kull eller två.

Gillar du dampkatter kan jag tala om att mina monster i princip inte fäller alls :angel:

Jo, vi har kollat på både Devon och Cornish, de ser ju lite speciella ut och det vore ju kul att veta om det fanns fler raser förutom dom som inte fäller så mycket :). Fodervärd har jag funderat på, men det känns på något vis bättre att äga katten som jag tar kattungar på. Eller nått. Haha!

En seal lynxpoint spotted vore ju något :love: så himla fina! vad har din för färg? Upplever du att den sparsamma fällningen gäller bengalen i sig som ras eller just din egen?

Jag har en av varje nu:) Min vita kommer att få mer kontrast och färg när han blir äldre, nu är han ju bara 15 veckor. Ingen av katterna hårar så det hör nog till rasen. Pälsen är mycket kort och väldigt len.
Fuji%2017.07.2008%2018-42-05.JPG

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 573
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka