Vilken ras passar??

J

JohannaN

Jag har länge funderat över att skaffa hund. Men jag är osäker på vilken ras. Jag har ända sedan jag var liten velat haft en Rottwailer. men alla säger att det inte är någon bra fösta hund. Jag har alltid haft hundar omkring mig, men jag har aldrig haft en egen. Jag är van med att verkligen visa vem som bestämmer då jag har tagit hand om ganska uppkäftiga hundar (men dom var inga rottwailer). Så jag undrar om det är nån som kan ge råd om hur en rottwailer brukar vara, och om den skulle passa mig.
Jag har hört mycket om att dom brukar vara jätte agressiva, men det beror ju helt på vem som uppfostrar dom. Dom kan ju faktiskt bli jätte fina hundar. Men om nu en rottwailer inte passar mig. vilken ras tycker ni då passar en person som gillar att göra mycket med sin hund?
Tack för svar! :banana:

Sv: Vilken ras passar??

Det beror helt på mer exakt VAD du vill göra med hunden ?

Vilken sorts aktivering du tänkt ? Mest lång promenader eller spår ect..

Som du själv sa så beror det mycket på hur de blir uppfostrade hur de blir i humöret. Jag har träffat några rottweilers å dom flesta har faktiskt varit menlöst snälla. Om du är hundvan och har tid att lägga ner arbete på din hund så tycker jag nog att du KAN skaffa rottweiler. Kom bara ihåg att det är mycket hund. Får den rätt uppfostran så kan det bli en helt underbar hund !! Annars är vit herdehund en helt underbar ras (vit schäfer):banana: Ska skaffa mig en sån till sommaren:love:
Lycka till !!

Som sagt, Rottweilern är en brukshund. Den vill arbeta och mår bättre av det. Det behövs mycket träning för att få en bra och lydig hund. Frågan är om du har den tiden? Det måste man veta, att man måste träna ofta, eftersom Rottweilern dessutom hela tiden testar gränserna, för att se hur högt upp i rang den kan komma. Om man inte visar att det är en själv som bestämmer, tar hunden över :/ Sen är det väl från varje individ i sig, alla Rottweiler kanske inte är så. :) Du får ha det så bra!:banana:

Jag har träffat många rottweilers å dom flesta är faktiskt väldigt snälla. Har många kompisar som har familj som deras rottis trivs jättebra med det, men som alla andra brukshundar behöver de aktivering som lydnades träning eller spåra mm. Be uppfödaren om hjälp så att du inte får den tuffaste valpen med dig hem.

Till stor del handlar det om inställningen man har, bara för att man är nybörjare tycker inte jag man ska köpa en ras man eg. inte vill ha och leva med den i X antal år för att sedan köpa den ras man ville ha från början.
Vill du ha en Rottis så skaffa dig en, men skaffa dig också bra hjälp, människor att träna för, att fråga och som kan lösa problem tillsammans med dig.
Och se till att köp från en uppfödare som känns bra, som inte skiter i valpen efter du köpt den.
Lycka till.

tack snälla för alla svar!! :bow:
att skaffa hund är mycket ansvar det vet jag. så det kanske dröjer ett litet tag till innan jag skaffar mej en rottis. men tack än en gång för alla svar! :)

Rottweilern är en brukshund och vill man inte arbeta med sin hund gör man bäst i att välja en annan ras. Rottisen vill arbeta med både kropp och hjärna och nöjer sig sällan med enbart fysisk motion. Det är nästan ett måste att man har tillgång till bil, för att arbeta med en rottis i stan är svårt. Jag är billös just nu och det är snudd på omöjligt att träna. Konsekvens blir att hunden klättrar på väggarna.

Rottweilern är inte en hund för alla. Det är en stark och självständig hund vars lydnad och uppmärksamhet man måste förtjäna. Beter du dig orätt mot din rottis så får du veta det också för den här rasen tar ingen skit. De är inte speciellt förlåtande då man gör misstag och därför är det bra om man har lite rutin och kan undvika de rena nybörjarfelen.
Rottweilern tar också gärna på sig ledarrollen om den anser att du som förare inte fixar det och de två könsmognaderna kan vara riktigt jävliga. Man kan köpa en rottweiler som första hund, men det rekommenderas inte. Gör man det ändå bör man ha en stark integritet och god pondus för det är mentalt som man är ledare över sin Rottweiler. Fysiskt kan man aldrig vinna (om du inte är stark som fan) och rottisarna är snabba på att hitta svagheter hos sin ledare som de sedan utnyttjar.

I rätt händer är dock Rottweilern en rent underbar hund. Den är lojal och går genom eld och vatten för föraren som vunnit dess förtroende. Det är också en social, orädd och stabil. Inte mycket rubbar en Rottweiler, varken fysiskt eller psykiskt. De är ofta riktiga gosbjörnar som vill ligga i knäet i soffan och den självständighet som är deras största nackdel är också den största fördelen. Det är ofta inget problem att lämna dem ensamma och de behöver inte svansa efter sin förare i tid och otid. Eftersom de i allmänhet är trygga i sig själva anpassar de sig bra till alla möjliga situationer och miljöer.
Dock måste även en Rottweilervalp tränas till att vara ensam och det dröjer ett bra tag innan valpen kan vara ensam några längre stunder. I början lämnar man den i bara någon minut och sedan ökar man långsamt på. Du kan inte räkna med att hunden kan vara ensam flera timmar innan den blivit ett år ungefär. Rottweilern är dock rätt tolerant mot att bli lämnad längre stunder och har inga stora problem med separationsångest. Däremot kan de få tråkigt och då kan inredningen stryka med.

Det tar också tid att hitta en bra Rottweiler. Rasen har idag problem med både höfter, armbågar, epilepsi, fukteksem, sköldkörtelrubbningar och mentalitet. Det är mycket man måste kolla upp för att vara säker på att få en valp med de bästa förutsättningarna. Fukteksem kan tyckas vara en skitgrej, men det är inte alls roligt att behöva raka delar av hunden höst och vår och ständigt oroa sig för att hunden ska bli blöt.

Mitt tips är att ni tar er en funderare över om rottisen verkligen är en hund för er. Besök gärna uppfödare eller bekanta med rottisar och känn er för. Kontakta rasföreningen, åk på Rottweiler-SM och spana och läs allt ni kommer över om rasen. Undvik dock utställningar för en utställningsrottis är inget att sträva efter. Om ni bestämmer er för en Rottweiler så börjar sedan det mödosamma arbete med att hitta en bra uppfödare. Det finns mängder av folk som föder upp rottisar, men en hel del är rent skräp. Ta god tid på er när ni letar uppfödare och var pålästa så ingen kan lura i er en massa strunt. Det kan bli så att ni behöver stå på kö för att få köpa en valp från en bra uppfödare, men det är det värt. Ni ska ju leva med hunden i många år.

oj, det var många bra ord där! det fick mej verkligen att tänka till. och jag tror nog inte att rottisen är någon bra förstahund för mig, även om jag jätte gärna vill ha en. jag tror nog att det får bli en mindre ras. men vilken vet jag inte. är det nån som har ett förslag? :)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 663
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar