Vilken ras passar mig?

JeaNette__

Trådstartare
Hejsan är nu ut efter att skaffa en ny hund då jag blev tvugen att at bort min i vintars. De jag undrar är vilken ras passar mig? Hunden ska kunna vara med i stallet på rid turer, följa ut med skoter på våren(bor uppe i norr) Kul om den kan dra en på skidor m.m. Gilla att gå ut på prommenader. Kunna vara själv 4 timmar nån dag i veckan. Hade varit kul om ni kunde tipsa om några raser.

MVH Jeanette

Sv: Vilken ras passar mig?

Jaa du.
Tänkte först på Jack russell eftersom dem kan vara med i stallet, och har är väldigt energiska så dem kan oxå vara med på ridturer.

Sen kom det där med skoter, hm jack russell är kortpälsade, får köra med vinterjacka på min på vintern.. Och den kan ju absolut inte dra skidor :rofl:

Men den gillar promenader, och kan vara själv..

Siberian husky kanske, tror det är den rasen som inte skäller. Kan ju vara skönt i ett stall med en tyst hund. Tror den kan dra skidor...

jag har aldrig hört att huskys skulle vara tysta?
Basenji heter rasen som inte kan skälla, men den är liten och kan inte dra någon..:)

Nu vet jag inte hur aktiv du tänkt vara med hunden men jag brukar ofta föreslå Finsk Lapphund när man söker en medelaktiv och tålig sällskapshund. Den är dessutom BEDÅRANDE söt!

Den är tålig och orädd. Trevlig familjehund som sällan blir aggressiv (dvs ingen skarp hund). Lyhörd och lättlärd, passar som gårdshund och är inte allför stor. Dessutom är detta ju en hund som från början är gjord att valla renar i norr. :) Så den tål kyla ypperligt!

Nu vet jag inte hur aktiv du tänkt vara med hunden men jag brukar ofta föreslå Finsk Lapphund när man söker en medelaktiv och tålig sällskapshund. Den är dessutom BEDÅRANDE söt!

Den är tålig och orädd. Trevlig familjehund som sällan blir aggressiv (dvs ingen skarp hund). Lyhörd och lättlärd, passar som gårdshund och är inte allför stor. Dessutom är detta ju en hund som från början är gjord att valla renar i norr. :) Så den tål kyla ypperligt!

Hller med! :bump:

Vill du veta mer om dom så finns det ju ett par här på Buke!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=902564&highlight=finsk+lapphund

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=833937&highlight=finsk+lapphund

Åh dom verkar ju så fina! Jag fattar inte att dom är så ovanliga..jag har träffat två stycken dom var urmysiga :) Väldigt bra storlek också :D

Har nu läst runt lite har nog bestämt mig så de blir nog en finsk lapphund. Varit i kontakt med en jätte fin kennel som snart får valpar:)

Vi ska hämta hem våran Lapska Vallhund om några veckor- den verkar som klippt och skuren även för dig..! :p

De finns lite olika rykten när de gäller Siberian husky att dom inte kan skälla givet viss kan dom de men dom gör gärna inte de.
Anntingen så ylla http://www.youtube.com/watch?v=mcFBgVGMLXk de kan dom verkligen eller så utgör dom allmänt knepiga ljud:crazy:

Att sedan låta en husky vara med på ridturerna är iNGEN lyckad idee,, Jag har prövat med mina 3 men dom sticker.
Rasen är så pass jakt belägen att dom skiter fullständigt i dig om de kommer vild eller liknande + att dom behöver jobba mer än att bara just följa med på ridturer.

Va kul:) De känns rätt att köpa en finsk lapphund, verkar passa mig bra:) Bara dom små liven kan födas så den kan flytta hem till mig nån gång:)

Det var dom du pm mig om. Dom vara jätte snälla och trevliga. Så du ska tusen tack för tipset:)

Är det inte basenji som inte skäller?

Annars tänkte jag också på husky.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 254
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 166
Senast: Farao
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 063
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka