vilken ras, max 8kg

Lilla_Gubben

Trådstartare
Mina föräldrar står inför det jobbiga beslutet att ta bort sin hund, han är nu 13,5 och hans cancer har försämrats :cry::cry:. Jag och syster inser att mamma och pappa bör ha en hund för att fortsätta hålla igång, och de har själva tänkt tanken, men inte velat ha någon ny så länge nuvarande lever. Men denna gång önskar de sig en mindre hund än nuvarande så att den kan få flyga som handbagage (pensionärslivet tillbringas i Spanien oktober-april), därav viktbegränsningen på 8kg. Nuvarande hund är en schnauzer:heart och pappa är uppvuxen med strävhåriga taxar, så han gillar det lite egensinniga och envisa (lite som han själv:angel:). Själv har jag snöat in på dvärgschnauzer eller dvärgpinscher men ser fram emot oväntade förslag från det allvetande buke.
så:
max 8kg (och hellre närmare 8kg än minivarianter)
gärna strävhårigt, eller något som inte kräver alltför mycket pälsvård, mamma har reumatism...
terriertemperament är ok, även om viss följsamhet är önskvärt

vad erbjuds då...
kärlek i massor, sällan ensam
långa promenader, där pappa gärna väver in baslydnad
vinterhalvåret i spanien
godissök, tricks

Mina föräldrar står inför det jobbiga beslutet att ta bort sin hund, han är nu 13,5 och hans cancer har försämrats :cry::cry:. Jag och syster inser att mamma och pappa bör ha en hund för att fortsätta hålla igång, och de har själva tänkt tanken, men inte velat ha någon ny så länge nuvarande lever. Men denna gång önskar de sig en mindre hund än nuvarande så att den kan få flyga som handbagage (pensionärslivet tillbringas i Spanien oktober-april), därav viktbegränsningen på 8kg. Nuvarande hund är en schnauzer:heart och pappa är uppvuxen med strävhåriga taxar, så han gillar det lite egensinniga och envisa (lite som han själv:angel:). Själv har jag snöat in på dvärgschnauzer eller dvärgpinscher men ser fram emot oväntade förslag från det allvetande buke.
så:
max 8kg (och hellre närmare 8kg än minivarianter)
gärna strävhårigt, eller något som inte kräver alltför mycket pälsvård, mamma har reumatism...
terriertemperament är ok, även om viss följsamhet är önskvärt

vad erbjuds då...
kärlek i massor, sällan ensam
långa promenader, där pappa gärna väver in baslydnad
vinterhalvåret i spanien
godissök, tricks

Tänk på att i de där 8kg inkluderar vikten på buren.
Dessutom finns det maxmått på burarna som kanske inte passar så bra för lätta men långbenta hundar tex.
Bara så man inte missar det utan har lite marginal, om det är viktigt att den inte ska flyga Cargo.

Hur känner föräldrarna för vuxen omplacering? Tänker att det kanske kan vara enklare att hitta rätt vuxen individ?

Annars verkar Australisk terrier vara riktigt trevliga hundar för ett sådant liv sol dina föräldrar erbjuder (eller tänker jag fel @Nenne1 @cirkus @Gnist ?)

Tänk på att i de där 8kg inkluderar vikten på buren.
Dessutom finns det maxmått på burarna som kanske inte passar så bra för lätta men långbenta hundar tex.
Bara så man inte missar det utan har lite marginal, om det är viktigt att den inte ska flyga Cargo.

Nuvarande hund har ju flugit cargo hela tiden, men det är ju lite nervöst om det blir förseningar efter incheckning osv att de gärna vill ha den med i kabin istället. aha, vikten på buren hade jag inte tänkt på, men de brukar ju inte väga så mycket, de väskor jag sett folk komma med i säkerhetskontrollen.
Sen är det självklart vara bekvämt för hunden att flyga, jobbar i säkerhetskontrollen, har sett folk klämma ner basenjis i väska och hävda att den äääälskar sin väska, tyckte väl inte att det såg ut som det, men men som tur var skulle den bara inrikes.

Hur känner föräldrarna för vuxen omplacering? Tänker att det kanske kan vara enklare att hitta rätt vuxen individ?

Annars verkar Australisk terrier vara riktigt trevliga hundar för ett sådant liv sol dina föräldrar erbjuder (eller tänker jag fel @Nenne1 @cirkus @Gnist ?)
planen är vuxen hund, de har varit valpvakt åt syrran när vi var på semester och tänkte att de var nog klara med den delen:D. Vi tänker typ max 5 år

planen är vuxen hund, de har varit valpvakt åt syrran när vi var på semester och tänkte att de var nog klara med den delen:D. Vi tänker typ max 5 år

Kolla runt med uppfödare efter pensionerade avelshundar i såna fall, de som har många vuxna hundar brukar kunna sätta ut en del sådana om rätt hem dyker upp, eller nån unghund som kanske inte vuxit sig som tänkt för avel.

Då kanske även omplaceringar från tex hundstallet vara värt att kika på - då vet ni ju på ett ungefär vad det är för hund föräldrarna får hem även om det skulle vars en blandis. :)
plöjde faktiskt igenom deras hemsida tidigare idag, men ingen kändes riktigt aktuell, det var både psykisk instabilitet och fysiska problem på de små + att de inte ville umgås med andra hundar och när de är hemma i Sverige så utökas flocken med två schapendoes...

plöjde faktiskt igenom deras hemsida tidigare idag, men ingen kändes riktigt aktuell, det var både psykisk instabilitet och fysiska problem på de små + att de inte ville umgås med andra hundar och när de är hemma i Sverige så utökas flocken med två schapendoes...
Det brukar ju vara lite omsättning på hundarna på hundstallet så har föräldrarna lite tid att vänta kan det ev dyka upp rätt individ om ni fortsätter hålla utkik :)

Kolla runt med uppfödare efter pensionerade avelshundar i såna fall, de som har många vuxna hundar brukar kunna sätta ut en del sådana om rätt hem dyker upp, eller nån unghund som kanske inte vuxit sig som tänkt för avel.

Måste bara bestämma oss för ras först ;). Inom dvärgschnauzer och affenpinscher har jag kontakter efter mina år med arbete i schnauzerringen. Men tänkte vidga mina vyer lite först:D

Blev taggad ang pappi och svarar därför.
För mig är ju Papillon den ultimata rasen. Men jag blir tveksam kring att den faller någon på läppen som tycker terrier är ok och vill ha strävhårig etc.

Det är en kul ras. Men de är ju rätt annorlunda mot terriers även om det finns en del hårdare/vassare pappisar.
Väldigt annorlunda!
De är ju inte direkt egensinniga, envisa, svårmotiverat eller heller lika hårda som en del terriers kan vara.

Dock har mina åkt i kabin utan trubbel.

Blev taggad ang pappi och svarar därför.
För mig är ju Papillon den ultimata rasen. Men jag blir tveksam kring att den faller någon på läppen som tycker terrier är ok och vill ha strävhårig etc.

Det är en kul ras. Men de är ju rätt annorlunda mot terriers även om det finns en del hårdare/vassare pappisar.
Väldigt annorlunda!
De är ju inte direkt egensinniga, envisa, svårmotiverat eller heller lika hårda som en del terriers kan vara.

Dock har mina åkt i kabin utan trubbel.

Nu har inte jag erfarenhet av jättemånga papilloner men min är betydligt envisare än labradoren hade som liten och några terriers. Han kan ju dock vara ett undantag. Dock aldrig svår att motivera men jävligt envis stundtals. 15 år och upplever stt han
Är mer envis nu än förr :p

Varför inte ta en trevlig spansk hund? Annars tycker jag norwich terrier och australisk terrier är galet trevliga enkla hundar.

Norwich-, Norfolk- och Sealyhamterrier är lättsamma raser med visst terriertemperament, dock fortfarande bland de mer följsamma raserna i terriergruppen enligt min erfarenhet :). Eftersom din pappa gillar taxar kanske även Dandie dinmont kan vara ett förslag, de verkar också trevliga och enkla att ha att göra med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka