F
Fun_light
vilken ras är bäst att tävla med ?'
Funkar det med shirehästar eller islänningar ?
Funkar det med shirehästar eller islänningar ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja jag har islandshäst å inte har hon svårare att trava än vad mitt hbl sto hade.
detta svar är inte riktat mot en speciefik person
tänkte bara "säga mitt" i diskussionen
- mitt travarsto travar rent om man låter henne göra det..första gången vi övade på att springa för hand hemma på stallet, sprang jag för långsamt och hon såg halt ut. när jag märkte det och tog ut steget lite, gick det jättebra.
jag har aldrig mött en häst (av någon ras) som travar rent om h*n har en människa som t.ex. håller in när man springer, geom att t.ex. springa med för korta steg för hästen...så traven behöver ju sällan bara bero på hästen...
- dåliga ryggar finns i alla raser, mer eller mindre, det gäller ju alltid att hitta en fräsch häst..!
- det är klart att vissa raser har vissa fördelar när det gäller värme, kanske mycket pga att de är avlade i vaaarma länder "från början" (?). men jag tror ändå att de flesta hästar kan vänja sig vid vissa temperaturer och (precis som människor..) "lära sig" hur de ska göra för att orka även när det t.ex. är varmt.
- slutligen är det ju så ofta inte rasen som avgör, utan hästen (individen) jag kör stenhårt på principen att om man ser till att hästen (ja ryttaren också förstås!) har kul när det tränas o.s.v. o.s.v., uppnår man det ultimata (för just den individen) - får ut maximalt av träningen.
Ute på distanstävlingar finns det flera exempel på travare som har problem med upptravningen. Trots att visaren springer för glatta livet. Men det är en sak man kan kolla innan man köper sin travare om man tänkt ha den till distans. Upptravningen för veterinären är ju en del av tävlingsmomentet.
Även isisar har man varit med om att de fått springa upp flera gånger eftersom de inte "travar rent".
Men det gäller ju givetvis individer av rasen inte alla.
Araben som ras har en fördel med sin tunna hud och ytliga blodkärl. Många araber har problem på vårens tidiga tävlingar med kyla. De har lätt för att frysa och får täckas rejält för att inte stelna bak. Sen trivs de som fisken i vattnet på sommarens varma väder.
Det handlar ju om att bli av med överskottsvärme för att få ner pulsen. Hjärtat behöver jobba hårdare om man ska kyla ner sig. Därför har araber och arabkorsningar en stor fördel och är bättre på distans.
Dåliga ryggar på travare handlar ju om att de är avlade för att springa framför vagn. Då avlar man inte på en kort stark rygg som kan bära en ryttare bra. Inget konstigt med det. Något man får kolla upp när man köper travare som ridhäst.
// Linda
fast en kort rygg är ingen garanti för att ryggen är stark!
tyvärr, visst vore det enkelt om det var så?!
personligen vill jag inte ha en lång rygg, men jag vill ha en lång länd och ett bra kors, då bär hästen ofta upp sig väldigt bra, är de bara korta rakt igenom så gillar jag ofta inte steget (blir ofta stutsigt) men det är ju bara vad jag tycker om som person, jag har ingen anning om hur det ska vara!
men en normal lång rygg tycker jag är ok, den behöver inte vara superkort!
en kort rygg är inte nån försäkring mot att hästen inte har tex kissingspine som är ganska vanligt på travare och fullblod (båda främst avlade för att gå fort) och tyvärr går det inte att se utanpå förens det är försent... vilket ju är väldigt tråkigt! det kommer sluta med att man tar röntgenbilder på hästen precis överallt innan köp
Alla hästar går bra.
För övrigt:
Hästar avlade för löp, dvs fullblod främst men även den lättare modellen av varmblod har tunn hud och ytliga blodkärl som någon nämnde, detta för att inte bli för varma. Vilket är bra för uthålligheten samt pulsmätningen.