Vilken ras är bäst

wcsa

Trådstartare
:banana:Hejsan!

Jo jag undrar, hur långt inom hoppning kan ett omskolat eng fullblod gå? Är dom duktiga hoppare? Dom är ju bra fälttävlashästar så då borde dom ju kunna hoppa en del iaf men ungefär vilka höjder?
Eller ska man satsa på ett halvblod? jag vet att dom är bättre men jag manrar man får kanske inte så fint halvblod för 30 000 kr. Så lite tips och så hade varit roligt :)

tack!

Sv: Vilken ras är bäst

Med all respekt, ska du komma långt inom hoppningen så beror det mer på individ än ras med en budget på 30.000.

jag mena inte att jag ska bli typ OS ryttare utan jag menade hur långt brukar dom komma vilka höjder typ?

Det är ju omöjligt att svara på...
Det finns ju fullblod (antar att du menar galoppör?) som inte hoppar alls likaväl som att vissa kan hoppa msv.
På samma sätt finns det både halvblod som hoppar och som inte hoppar.

Tror inte att höjden som en häst kan hoppa beror på rasen i första hand...
Och det är framförallt inte hur högt hästen kan hoppa so m avgör om det är "rätt" häst för dig!!

Finns travare med bättre hoppteknik än vissa halvblod. Det beror helt på individen.
Men både fullblod och halvblod brukar hoppa ganska trevligt.

De flesta brukar inte komma längre än lättklass oavsett ras. Håller men sig i en låg prisklass såsom 30.000 så gäller det att ha tur/skicklighet och hitta ett guldkorn eller ha skicklighet så man kan ta sig an en problemhäst eller lära upp en en unghäst om man vill ta sig långt.

I Storbritannien är det jättevanligt att rida och hoppa engelska fullblod, så det kan väl absolut vara idé att åka och titta på ett fullblod om du hittar en trevlig individ. Ska du hoppa 150 är det kanske inte lika vanligt med rena fullblod, men gissar att du satsar på lätta klasser (upp till 120) och såpass kan rätt många hästar hoppa. Värt att titta på iaf, speciellt om din budget inte sträcker sig till mer än 30' !

Vi hade för många år sedan fullblodet; Great Pleasure som lätt hoppade en 180cm bana, utan flackande ben med ett bra tempo :laugh:
Vi fick honom direkt från banan:D

Om du ska hoppa ca 1,20 så tror jag att du kommer få ett mycket bättre varmblod är ett halvblod för det priset. De riktigt bra varmbloden ligger på 25-30 tusen. För det kan man inte få så bra halvblod... (om du inte ska ha ett föl) Men jag vet inte hur de e med fullblod...

Jag fick höra att islandshästar inte kunde varken trava eller hoppa. Nu seglar jag över 1.10 med marginal på min 132 cm höga islänning.
(Just proving that it isn't about the race, it's about the talent)

Har ingen som helst erfarenhet av fullblod dock, så ska inte komma och säga något jag inte vet något om!

Ursäkta mig, men vem f*n hoppar en häst på en 1,80 - bana? :confused: Vad tror man att man ska få ut av det?!

jävligt bra fråga! Det bara skriker trasiga ben...

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
941
Senast: ufot
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar