vilken ponnyhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AnnaMalm_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 359
A

AnnaMalm_

Funderar på att betäcka mitt 6åriga D-ponny sto till våren med någon
mindre ponny hingst, stor c till liten d.
Hon är ett arabsto på 148cm med normal skritt och en RIKTIGT bra trav, och galoppen är över medel men det är traven som är bäst.
Jätte bra huvud och klok. Ganska kort hals och rygg, men propotionerligt byggd och en bra ridponny modell.
Skulle behöva en kraftigare och högrest hingst då hon själv är nätt i kroppen. Hoppar bra men dåligt självförtoende.
-1.jpg

IMG_7972.jpg

IMG_5703.jpg

kimpan.jpg

obs. bara 3år gammal på ovanstående bild!!

Sv: vilken ponnyhingst?

Hej..

Jag skulle helst välja en ridponnyhingst och då en som inte har inkorsningar av fullblod inom tre led.

Den typen av ridponnyhingstar som har ridponny/ridponny/ridponny i minst tre generationer.
Eller en renrasig welsh och då sek B och av det lite större slaget.

Detta för att få en avkomma som inte blir "typ" angloarab utan mer åt ridponnyhållet.

Ett litet Arabsto går att visa och avelsvärderas som RIDPONNYSTO och föras in i ridponnystamboken.

Till det här stoet skulle passa...
Ridponny
Top Nordpol
V. Gerswin
Bodethals Notre Petit

welsh,,får någon annan än jag föreslå då jag inte vet riktiugt vilka som är i avel och är sportbetonade.

Peråke

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar för och främst:):)

jag har faktiskt funderat mycket på Top Nordpol och tycker han verkar jätte bra men han är så hög, 147cm tror jag det var och det är min tjej nu med och ja vet inte om hon kmr hålla det måttet tills nästa mätning. och då blir det så svårt att sälja om det är risk för att den växer över. Sedan gillar jag Flyinges Power boy men det är samma sak med han lite för hög:/

Jag har betäckt med Vita Nova's Hanassie i år och det är en helt otroligt bra hingst!
Han är rankad etta i Holland och blev direkt A prem i Sverige på sina avkommors prestationer och exteriör.
Han kanske ska vara i avel nästa år, han är ju till åren kommen men har haft bättre spermie och fertilitet än de flesta hingstar.
1,43 cm hög och med en mycket säker prestationsförärvning!

han såg ju riktigt trevlig ut!:)du vet ingen sida där man kan få se en video på han?

Casio kanske?
inget fullblod i tre led, ganska liten, snygg som få och har fått höga gångarts och exteriörpoäng!

vad är det för hingst då?:)
någon hemsida?

Han är såld till danmark, sedan har han en farmor som är ett stort halvblodssto från Hannover så där finns det också stort bakom!
Duktig hingst annars!

Jag tror att det går att betäcka med Casio, fast han har nu en ny ägare.

Vanligast i ridponnyavel och Arabston/fullbloddston är att använda en welshhingst och få en avkomma som blir Welsh/fullblod 50/50 och sedan betäcka med RP hingst till nästa generation.

Arabrasen är inte HOMOGEN när det gäller mankhöjd utan dom för alla lite olika höjdanlag som får till följd att även ett litet Arabsto kan ärva ner sig betydligt större...än vad hon själv är.

Så egentligen så är en Welshhingst det bästa valet.

Väljer du en RP hingst så är det nog klokt att välja en hingst som inte för stort blod inom tre led. (Hannasie för STORT blod inom tre led)

peråke

OM PER ÅKE ska skriva om hingstar som inte tillhör henne själv är det av största vikt att hålla sig till sanningen, det finns folk som kan tro på vad du skriver!
Hanssie har inte stort blod inom tre generationer utan har övervägande del sek B och sek A Welsh.
Det finns ett litet xx sto i tredje led som heter Ashby Star hon höll ponny mått och av den anledningen använde man henne i ponnyavel tillsammans med Downland stuteriets welshar.
Downlands welshar håller alla mått runt 130-133 cm.
Hanassies mormor är Clarach Wild Rose och hon var sek A 123 cm hög!
Hanassie för inte stort blod!

Hannasie har ett renrasigt engelskt fullblod och en renrasig fullblodsarab inom tre led.

Det är hästar och inte ponnyer och är genetiskt kapabla även om ders egen mankhöjd är i ponnymått att nedärver sig med betydligt högre mankhöjder..

Hannasie är ingen vad man brukar kalla "konsoliderad" ridponny utan en ren "korsningsprodukt".

Det här är en allmän diskussion och har inte med individ att göra utan av vilken "sorts" ridponnyhingst som skulle kunna vara lämplig.

peråke.

Då faller ju ditt andra resonemang om att använda små halvblod eller små xx/ox hingstar.
Varför letar då hela Europas Ridponnyavlare efter små fullblod om det ändå inte spelar någon roll.
Varför släpper inte Asrp in stora halvblod utan letar efter små! Det är ju strunt samma eller?
Nu är det så att hanassie är en Ridponny som är avkommevärderad mer än de flesta och hans starka förärvning både på typ o sport talar för sig själv!
Han har flera framstående ponnyer med araber inom ponnymått så då kanske WM och de små welsh B uppväger de små fullbloden i stammen!
Med facit i hand är nog VNH en av de som skulle passa!
Varför vågar man använda rena fullblodshingstar och halvblod då inom ridponnyaveln när dom har sådan enorm genomslags kraft när dom ligger i tredje led!
Jag måste också säga att han är nog mer ridponny än många andra då hans föräldrar är ridponnyer/korsningar och inte renrasponnyer! VNH är en tredje korsning då bägge av hans föräldrar är korsningar och hälften av nästa generation.
EN korsningsprodukt är enligt mitt sätt att se, en ponny som avlats av en renrasförälder eller mer?
Jag har kanske fel där????

Det hela beror på vilket sto man tänker betäcka.

Just det här stoet är inte av ponnras utan en hästras med mankhöjd i medeltal över ponnymått.

Stoet är en liten häst och avkomman skall bli ponny, då är det rätt naturligt att man väljer en ponny att korsa med om man vill ha en ponny.

Konsoliderade ridponnyer, dvs ridponner som inte har hästar utan har hela stamtavlan inom tre generationer med ridponnyer som är ponnyer är då att jämställa med "typ" en NF eller liknande och är då någorlunda säkra på sin nedärvning av att också vara ponny.

Däremot ridponnyhingstar som är vad man brukar kalla KORSNINGSPRODUKTER, dom har då sin stamtavla inom tre led med varierande raser blandat ponny/häst får då en nedärvning av mindre stabilt slag.

Vid betäckning av en häst om än så av det mindre slaget är då det bästa att använda en hingst som förminskar moderns mankhöjd till en ponny....valet är då en renrasig ponnyhingst alternativt en ridponnyhingst som i sin stamtavla minst tre generationer i alla led varit en ponny....

Är logiken svår att förstå... ???

peråke

Problemet är snarare att det finns andra teorier än de du har presenterat! Men man behöver ju inte bli oförskämd eller hur bara för jag inte tycker som du gör!
Det du nu talar om är endast en teori av många, vi har alla olika erfarenhet av avel!
Själv betäckte jag 1969 ett renrassto med fullblodshingst och fick fram min första "ridponny" även om vi inte kallade ponnyn det!
Så vi har alla olika referensramar, Per åke har sin och andra har sina!
Du ska inte bli så upprörd över att andra har andra teorier och erfarenheter!
Vi utbyter endast erfarenheter och det är så jobbigt att du alltid ska ha rätt.

Ja din logik är ibland svår att förstå för den ändrar sig hela tiden känns det som!

Förstår inte vad det skulle ligga för komplicerad "teori" bakom att små hästar i ridponnyavel mest lämpar sig att betäcka med "renrasiga" ponnyer.

Det är väl vad man alltid har gjort.

peråke

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: Heloise
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: ameo
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 438
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka