Vilken personlighetstyp är ni?

Gjorde nu den engelska versionen och blev en annan personlighetstyp, advokaten.
Den känns inte så tillförlitlig när det blir olika resultat.

Det är ett för svartvitt personlighetstest. Exempelvis är en person som är 55 procent introvert betydligt mer lik den som är 45 procent introvert än den som är 70-90 procent introvert.
 
Sist jag gjorde testet blev jag istp-virtuoso. Nu blev jag infp - medlare, sedan isfp - äventyrare beroende på vilka situationer som poppade upp i huvudet vid de olika frågorna. På engelska hamnade jag på intp - logiker.

Då är hogwartstesterna mer konsekventa, där blir jag så gott som alltid Ravenclaw. :D
 
Du måste ju tänka i långa tidsperioder. Då har inte dagsformen något med det att göra.
Jag blir alltid samma. Gjorde första testet 2009.

Men hur gör man det? Jag är i vissa lägen ursocial och i andra lägen superintrovert och analytisk. Jag förstår verkligen inte.
Vissa dagar småpratar jag med folk på Ica, hejar på folk i min håla andra dagar har jag noll lust och är fast i min egen hjärna. Jag skulle kunna göra testet två gånger inom en timma och få helt olika resultat. Beroende på humör och dagsform.
 
Myers - Briggs är pseudovetenskap. Tycker man att man har användning av testresultatet är det jättebra men det vilar inte alls på någon vetenskaplig grund.

Jag gjorde det svenska testet här och fick INTP-A, "Logiker". Och visst det som står där stämmer väl för all del, men jag misstänker att flera andra resultat skulle stämma lika bra. Jag tror också att mina svar skulle kunna diffa en del om jag gjorde testet bara med några månaders mellanrum, vilket skulle kunna placera mig i en helt annan personlighetstyp.

Nu gjorde jag det engelska testet och fick ett annat resultat, ISTP-A "Virtuoso". En del stämde väldigt bra, annat inte lika bra - men det beror också på vilka delar av mitt liv man applicerar saker på.
 
Nu gjorde jag det engelska testet och fick ett annat resultat, ISTP-A "Virtuoso". En del stämde väldigt bra, annat inte lika bra - men det beror också på vilka delar av mitt liv man applicerar saker på.

Jag fick också ett helt annat resultat när jag gjorde det på engelska.
På svenska ISFJ-A försvarare
Och på engelska INFP-A meditator.

Tyckte frågorna var vettigare och lättare att ge svar på på engelska, vilket är lustigt, för där upplever jag att resultatet stämmer ännu sämre än på svenska.
 
Samtidigt är det åtminstone för mig så sjukt olika hur jag tänker i olika situationer. På jobbet I roll A tänket jag på ett sätt, på jobb i roll B på ett annat, hemma på ett tredje sätt, osv. Hur sjutton ska man kunna svara då? Det beror ju på en miljon olika saker. Svaren kan ju verkligen vara helt tvärtöm.
 
Jag fick också ett helt annat resultat när jag gjorde det på engelska.
På svenska ISFJ-A försvarare
Och på engelska INFP-A meditator.

Tyckte frågorna var vettigare och lättare att ge svar på på engelska, vilket är lustigt, för där upplever jag att resultatet stämmer ännu sämre än på svenska.
Jag tyckte också frågorna var lättare att svara på men resultatet var verkligen helt åt fanders.

Pseudovetenskap 🤷‍♀️
 
Idag pratade jag med min systers make som är chef på ett större företag. De rekryterar nu och använder alltid Myer Briggs, precis som massor av andra företag.
Det ska ju dock vara det stora som är på engelska.
 
Pinsamt, förjävligt och helt galet.

På tal om andra tråden så skulle jag resa mig och lämna en rekryteringsprocess som lägger sån vikt vid pseudovetenskap.
Eller så är det en väldigt viktigt verktyg för att få rätt person på rätt plats.
Konstigt att det bara är här på bukefalos som detta misstros så otroligt. Fast kanske inte inte så konstigt ändå. :grin:
 
Eller så är det en väldigt viktigt verktyg för att få rätt person på rätt plats.
Konstigt att det bara är här på bukefalos som detta misstros så otroligt. Fast kanske inte inte så konstigt ändå. :grin:

"Bara här på bukefalos"...?

https://eu.usatoday.com/story/news/...gs-type-indicator-does-not-matter/3635592002/

https://www.livescience.com/65513-does-myers-briggs-personality-test-work.html

Finns självklart jättemycket mer om man är intresserad.
 
Eller så är det en väldigt viktigt verktyg för att få rätt person på rätt plats.
Konstigt att det bara är här på bukefalos som detta misstros så otroligt. Fast kanske inte inte så konstigt ändå. :grin:
Fast bara för att alla trodde att världen var platt så var det inte rätt ändå. Rent generellt i historien så har mänsklighet gjort saker som alla har trott är rätt men i slutändan visat sig vara mer eller mindre fel. Så att bara för att ”alla” använder något så behöver det inte vara rätt. Lite kritiskt tänkande är aldrig fel. Man behöver inte svälja allt med hull och hår, även om ”alla andra” gör det.
”I förhållande till hur mycket folk tänker så använder de hjärnan väldigt lite”.......
 
Citat från första länken:
"
The Myers-Briggs Type Indicator is one of the most popular personality tests in the world. It’s also one of the most regularly debunked.

The test sorts people into one of 16 four-letter personality types based on their preferences for Sensing (S) or Intuition (N), Extraversion (E) or Introversion (I), Thinking (T) or Feeling (F), and Judging (J) or Perceiving (P). The company’s website boasts the assessment has a 90% accuracy rating and a 90% average test-retest correlation, “making it one of the most reliable and accurate personality assessments available.”

Many researchers, however, have long questioned the MBTI’s scientific merit.

“In social science, we use four standards: are the categories reliable, valid, independent, and comprehensive?” Adam Grant, a professor of industrial psychology at the University of Pennsylvania’s Wharton School, wrote in an essay on the subject. “For the MBTI, the evidence says not very, no, no and not really.”
 
Blir ISTJ-A, logistiker, på det svenska.
På det engelska blir jag INFJ-A, advokat. Jag kan känna att båda stämmer. :D
54% introvert så inte långt ifrån att slå över i extrovert. Just det stämmer nog rätt bra.
 
Fast bara för att alla trodde att världen var platt så var det inte rätt ändå. Rent generellt i historien så har mänsklighet gjort saker som alla har trott är rätt men i slutändan visat sig vara mer eller mindre fel. Så att bara för att ”alla” använder något så behöver det inte vara rätt. Lite kritiskt tänkande är aldrig fel. Man behöver inte svälja allt med hull och hår, även om ”alla andra” gör det.
”I förhållande till hur mycket folk tänker så använder de hjärnan väldigt lite”.......
Nej man ska inte svälja allt som sägs men det gäller ju även kritiker. Att sitta och leta källor på nätet är totalt meningslöst eftersom jag skulle kunna lägga upp 100 källor här där de bara är positiva till MB precis som ni kan lägga upp där de är negativa.
Man får väl bilda sig en egen uppfattning. Jag baserar min på hur otroligt mycket det används och underlättar för att få rätt person på rätt plats.

https://www.google.se/amp/s/www.for...ti-can-help-you-build-a-stronger-company/amp/
 
Vad tänker du själv om att MB-testets återförsäljare i norden svarar bestämt nej på frågan om det passar för rekrytering?
Att de inte kan säga annat med tanke på att det egentligen inte är evidensbaserat.
Ändå används det vid 3.5 miljoner rekryteringar varje år.
 
Att de inte kan säga annat med tanke på att det egentligen inte är evidensbaserat.
Ändå används det vid 3.5 miljoner rekryteringar varje år.
Om man ser att det inte stämmer in på alla och tar det med ca en halvliter salt fungerar det nog bra. Vissa stämmer det in perfekt på, andra inte
 
Nej man ska inte svälja allt som sägs men det gäller ju även kritiker. Att sitta och leta källor på nätet är totalt meningslöst eftersom jag skulle kunna lägga upp 100 källor här där de bara är positiva till MB precis som ni kan lägga upp där de är negativa.
Man får väl bilda sig en egen uppfattning. Jag baserar min på hur otroligt mycket det används och underlättar för att få rätt person på rätt plats.

https://www.google.se/amp/s/www.for...ti-can-help-you-build-a-stronger-company/amp/
Nu kanske jag är väldigt cynisk men så fort något sådant blir populärt så brukar det alltid vara i princip samma visa. Någon lite mer högre uppsatt chef går på något seminarium/föreläsning/utbildning (ibland är det fler än en chef som går på samma). Chefen/cheferna blir helt såld på idén (kan vara allt möjligt) och så plötsligt ska det implementeras i hela organisationen. ”För det är ju såååååå bra. Tänk vad många hundratusen vi kommer spara på det här, t.o.m. miljoner!” Då har den högre chefen svalt hela konceptet med hull och hår utan några som helst kritiska glasögon. Det enda chefen/cheferna ser är alla enorma mängder pengar detta ska spara. Sen är världen med lite högre chefer rätt liten, alla känner alla och många gånger är det en klubb för inbördes beundran så idén sprids med vindens fart. ”Vet du det där är sååååå bra. Vi kommer att spara miljoner”. Och eftersom det är en lite högre chef/chefer så vågar ingen säga emot. Inte ens när det inte fungerar som det ska.

Sånna här test faller ju på sin egna rimlighet. Att tro att man kan beskriva och sätta människor i olika fack med stöd av ett enda test på några få frågor är i mina ögon helt orimligt. Det är som att göra något test i en damtidning och tro att det speglar sanningen.

Jag har själv gjort ett personlighetstest men det var ett ordentligt som tog flera timmar, bestod av flera delar varav en del var en intervju med en psykolog. En litet enkelt test med några frågor kan ju aldrig ersätta det.

Så fort jag hör om något test som delar in folk i några få kategorier baserat på några få frågor och dessutom presenterat som den ”STORA SANNINGEN” så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Människor är bra mycket mer komplexa än 16 små fack. Visst kan man kanske peka ut någon specifik egenskap som en viss person kanske besitter men att ha det som underlag för vem man anställer är ju bara sorgligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp