Vilken olja?

J

JojjoEuroCent

Jag tänkte börja ge olja i fodret då jag behöver få upp energin i fodret utan att få mer protein. Men vilken sorts olja ska jag ge? Och kan jag lägga den i pelletsen eller hur ska jag utfodra det?

Sv: Vilken olja?

Kallpressad linfröolja är den bästa oljan att ge. Finns med E-Vitamin tillsatt. Praktiskt Bag-in-box är min favorit. Omega 3-fettsyran i oljan är väldigt känslig och bryts ned fort om den utsätts för luft.
Börja vänja in försiktigt med ca 0.5 dl åt gången.

KNAPPLÅN!!

Ja har en shettis o fick tipset att ge honom fiber g ponnysorten o 1 dl olja/dag.. låter väldigt mkt på en 180kg shettis. är de för mkt eller hur mkt kan man ge, har hört om hästar (stora halvblod) som fått foderstrupsförstoppning av typ 1dl olja.

Så till frågan- Va gäller me olja till häst? Hur mycket till 180kg häst? Hur ger man, blandat me kraften eller för sej?

Att få foderstrupsförstoppning av olja har jag mycket svårt att tro.

En dl olja om dan kan säkert gå bra. Dela upp det på två mål. Tror det bästa är att blanda med krubbmaten.

Är du ute efter energi finns ingen anledning att kosta på linfröolja. Köp rapsolja, går att få billigt, inte lika bra omega 3 halt som linfröolja men bättre än de flesta vegetabiliska oljor.
PL

Men om det är energi man är är ute efter varför betala flera gånger så mycket för en mindre hållbar olja?
PL

Tja, jag sa bara att ger tummen upp för den - inte att man absolut måste köpa den. (Jag ger själv inte bara för energins skull) Dessutom tycker jag verkligen att boxen är himla smidig att hantera istället för flaskor och otympliga dunkar.

laxolja? i fodret?

mina hästar äter enbart vegetabiliskt. däremot är torskleverolja oslagbart att badda på mugg, eksem och liknande.

kl
googlade på laxolja. Med tanke på havsmiljön, utfiskning med mera skulle jag inte köpa det, dessutom finns närproducerad linfröolja att köpa nästgårds här så det finns ingen anledning att byta. Linfröolja innehåller dessutom det omega som hästen behöver och är mycket effektiv mot eksem och rekommenderas mot fång och IR, det lilla jag läst. Har använt linfröolja i så många år nu och fortsätter med det.

Det går lika bra med den billigaste oljan på ICA som vilken olja som helst. -om man pratar med "foder-experterna" och forskare inom området.
Dock kan man inte ge hur stora mängder som helst till hästen.. max 1-2dl /utfodrings tillfälle.
Oljan innehåller ca 3,13 MJ per dl.

*KL*
Det finns nog inga snabba svar på frågan vilken olja som är bäst, dels eftersom det är många variabler som behöver vägas ihop och dels eftersom studier efterhand pekar på nya förhållanden. Vi har använt rapsolja på sistone, främst som energitillskott men även för päls och hovar, men funderar litet på omega-3/6 förhållandet och hur det inverkar på känsligheten för inflammationer. Kanske väljer vi någon annan olja så småningom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar