Vilken olja är bäst?

nexxa

Trådstartare
Ja vilken använder ni och varför? Kan man använda olivolja i fodret?
Syftet är att ge det för att hålla hull.

Sv: Vilken olja är bäst?

Jag har aldrig hört talas om att man häller Olivolja i fodret?! :confused:

Det är bättre att ge rapsolja så att du får även Omega-3.
Nyttiga fettsyror som finns i fet fisk t.ex och även i rapsoljan.

Omega-3 finns även i linfröolja.

Senast ändrad:

Du kan använda olivolja.... om hästen äter det.
Det sägs att olivolja inte ska smaka så gott i en hästmun.
Jag vet folk som använder majsolja, rapsolja, tistelolja, linfröolja, solrosolja mm. Hästarna som får dessa oljor är friska och glada.
Jag själv föredrar att använda majsolja(den ska tydligen smaka bäst för hästen).

använder matolja just nu till valacken, för det är ren energi, håller hullet och han är blank och fin. iofs så är stoet, som inte får olja också blank och fin så hmm..

Kolla tråden som heter OLJA, var uppe för någon dag sedan.
Forskningen på olja till häst är mkt begränsad.

Jag ger mina hästar majsolja. Jag läste i kraffts abc bok att rapsolja kan påverka hormonsystemet negativt.

Mmm, och krafft stöder sitt val av olja (soja-olja) på en "vetenskaplig artikel" av Per Spångfors som inte ens ÄR nån artikel och som dom dessutom vägrar lämna ut för att den inte är offentlig... :smirk:

En liten fråga då..ni köper alltså vanlig olja i affären? Äter hästarna det? De tycker inte det blir kladdigt eller så? :confused:
Min mamma fråga mig flera gånger idag "Är du säker på att det är sådan olja vi människor äter/steker i?" :p

Fröken_Skåne skrev:
En liten fråga då..ni köper alltså vanlig olja i affären? Äter hästarna det? De tycker inte det blir kladdigt eller så? :confused:
Min mamma fråga mig flera gånger idag "Är du säker på att det är sådan olja vi människor äter/steker i?" :p

Japp, det är sådan olja som vi människor äter. Jag brukar köpa min på Willys, eldorados majsolja. Den billigaste som jag har hittat. Majs oljan är neutral i smaken. Mina hästar äter den gärna. Även den kräsnaste.

Okej, min mamma gjorde mig riktigt osäker när hon började fråga massa :D

En annan fråga; Var på Granngården idag och hittade en dunk där det stod 'oil' på från kraffts sortiment, en speciell sojaolja för häst, ngn som vet om den är bra ?

Nog inte sämre än nån annan, iallafall.

Den är iallafall neutral i smaken, köpte tre dunkar av den för att det var kort datum och halva priset. Men nu har damen i fråga lagt på sig så nu tänkte jag sluta med olja.
80 spänn för 2,5 liter är annars väl dyrt.

Det finns massor med gamla trådar i ämnet som du kan läsa. Där tas det bl.a. död på Kraffts påståenden att man inte ska ge rapsolja till häst.

Ja ja, var och en gör ju som den vill. ;) Men för att va på den säkra sidan så använder jag inte rapsolja till mina hästar. Majsoljan är ju inte mycket dyrare. :smirk:

Gör en sökning på Omega-3 så kanske du förstår varför jag föredrar rapsolja framför majsolja :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 528
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
389
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka