Vilken olja är bäst?

Sv: Vilken olja är bäst?

Från SLU,s hemsida

"Fett som hästfoder

Allteftersom prestationskraven ökar så ökas kraven på ett alltmer energitätt = MJ/ kg ts foder. Fett är oerhört energitätt, drygt 30 MJ/ kg, dvs 1 kg fett ger samma energimängd som drygt 3 kg havre. Fettets har sin största betydelse i tävlingshästarnas utfodring.

För stuteriets hästar kan fett utgöra en ingrediens speciellt till dräktiga ston som fallit ur alltför mycket under diperioden och som man har svårigheter att få i hull under vintern inför kommande fölning. Ingen forskning finns som visar på höga givor man kan ge, men rimligen bör maximalt 1 kg = 1 liter fördelat på minst tre utfodringar per dygn kunna ges. På kontinenten används ibland fett även i unghästarnas foderstat men det ställer stora krav på skötarens kunnighet och "hästöga".

Hästen har ingen gallblåsa som kan koncentrera gallan för att sätta in en "stötdos" om foderfetthalten blir hög. Det finns alltså stor risk för fodersmältningsproblem med diarré och övriga problem om fett ges i för stora mängder. Dessutom kräver en så hög energitillförsel utomordentliga möjligheter för motion och rörelse så att unghästarna inte blir feta. En mindre giva = 1-2 dl av majs-, soja-, eller rapsolja fördelat över kraftfodergivan kan ha en gynnsam effekt på utvecklingen av unghästarna. De anses få en blank fin hårrem. En viss mängd fett behövs för resorbtionen av de fettlösliga vitaminerna och speciellt om de inte finns havre i unghästens foderstat kan fettinnehållet bli onödigt lågt.

Fettet, oljan, är utvinns i Sverige främst ur rapsfröet. Rapsoljan raffineras och används i bl. a. margarintillverkningen, men även som motorolja av olika slag. Om rapsolja används i hästutfodringen bör man vara uppmärksam på att det är olja av livsmedelskvalitet som används. Linolja används främst inom målarindustrin och inte speciellt till foder eller livsmedel. Soja-, och majsolja extraheras från sojaböna resp majskornet.

De olika oljorna har ganska likartad sammansättning, innehållet av de olika fettsyrorna kan skilja sig åt något. Vår kunskap är mycket dålig om hur hästen reagerar på olika fettsyror, och det är därför omöjligt att säga om den ena eller andra oljan är mer eller mindre bra till hästar."

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder#20

alazzi skrev:
Men varför ger du hellre olivolja än rapsolja??

Jag ger olivolja på inrådan av min veterinär som behandlat Zeeke för svåra magsår. Det ska tydligen vara bättre i det läget än övrig olja

Varför? Vad är det i olivolja som gör den bättre? Mycket intressant att få veta?

Obs detta är inte menat som spydigt utan jag är verkligt nyfiken :banana:

alazzi skrev:
Varför? Vad är det i olivolja som gör den bättre? Mycket intressant att få veta?

Obs detta är inte menat som spydigt utan jag är verkligt nyfiken :banana:

Ja du jag vet faktiskt inte det. Saken e den att min häst har haft enorma magsår och problem med snustorrt träck. Jag gav tidigare annan olja men träcken var ff mycket torr så det var då som veterinären rekommenderade att använda olivoilja av mycket god kvalitet. Jag har använt det sedan ca 2 månaders tid tillbaka och han mår bättre på det än annan olja.
Jag känner dessutom en "örtagumma" och hon rekommenderade också olivolja. Jag har en kompis som har flera Friesers, den ena av hennes hästar har jättesvår eksem i mankammen och kliade av nästan all man, hon rekommenderade örter och olivolja för hennes man och det är nu läkt. Visserligen då kanske med hjälp av örterna oxå men enligt mina erarenheter så mår dom bra av att få olivolja.

majsolja/ rapsolja använder vi. det funkar väldigt bra. ca 1 dl om dagen.
rapsolja får dom jätte blank och fin päls av med :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 528
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
389
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka