Vilken moccamaster ska man köpa?

Wysiwyg

Trådstartare
Funderat länge på att köpa en moccamaster men blir helt förvirrad av alla olika modeller och bokstavskombinationer! Har googlat runt litegrann och hittat att vissa är med droppstopp, vissa automatisk avstängning osv. Men vilken ska man ha? Är det värt att lägga några hundra mer på droppstopp eller duger den enklaste modellen lika bra?

Funderat länge på att köpa en moccamaster men blir helt förvirrad av alla olika modeller och bokstavskombinationer! Har googlat runt litegrann och hittat att vissa är med droppstopp, vissa automatisk avstängning osv. Men vilken ska man ha? Är det värt att lägga några hundra mer på droppstopp eller duger den enklaste modellen lika bra?
Det är ju samma modell men olik filterhållare. Jag köpte en lite billigare modell men köpte till filterhållare med droppstopp. Blev rejält billigare. Det bästa med MM är just att det går att köpa till så mycket delar.

Jag har den här för jag tycker den är bäst.
9581679706142.webp

Det är ju samma modell men olik filterhållare. Jag köpte en lite billigare modell men köpte till filterhållare med droppstopp. Blev rejält billigare. Det bästa med MM är just att det går att köpa till så mycket delar.

Aha! Det låter ju bra! Vad blir det för skillnad med och utan droppstopp?

Jag har den här för jag tycker den är bäst.

Haha det där säger mig ingenting, tycker den ser ut precis som alla andra Moccamasters. :D

Aha! Det låter ju bra! Vad blir det för skillnad med och utan droppstopp?

Haha det där säger mig ingenting, tycker den ser ut precis som alla andra Moccamasters. :D
Egentligen inte så stor skillnad eftersom dom är jättesnabba. Så jag använder ärligt talat aldrig det manuella droppstoppet. Om du ändå vill ha så skulle jag fortfarande rekommendera det manuella eftersom det automatiska har kunnat vara lite knepigt.

Vi har den enklaste modellen och det duger gott för oss. Den brygger väldigt fort så droppstopp känns onödigt för oss. Det enda jag ibland kan sakna är automatisk avstängning, mest för att sambon är dålig på att stänga av den. Men det finns ju timers att sätta i uttaget för det.

Hade den på bilden, bytte till termosvarianten. Funkar bra.

Men alltså måste bara fråga: hur kan ni se vad det är för modell på bilden? Kollar runt en del och någon heter KB952AO och en annan KBGC982AO och en tredje KBG962AO och jag ser liksom noll skillnad på dem förutom färgerna? :p

Men alltså måste bara fråga: hur kan ni se vad det är för modell på bilden? Kollar runt en del och någon heter KB952AO och en annan KBGC982AO och en tredje KBG962AO och jag ser liksom noll skillnad på dem förutom färgerna? :p
Nej. Men du ser lite vilken typ det är på behållaren och så. Men själva exakta modellerna kan du inte se.

K modellerna är typ lite bättre än Basic. C modellerna är större tror jag. Ska se om jag hittar en lista

Nej. Men du ser lite vilken typ det är på behållaren och så. Men själva exakta modellerna kan du inte se.

K modellerna är typ lite bättre än Basic. C modellerna är större tror jag. Ska se om jag hittar en lista

Okej.. Jag har försökt googla runt lite bland modeller men blir bara helt yr. :p

Men till exempel KBG982 och KBG926 skiljer det flera hundra emellan och jag undrar bara lite vad som är skillnaden?

H Vår basmodell. Inga extra finesser endast en av - på knapp. Filterhållaren vilar direkt på kannan.
K Modeller med separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W som gör att optimal värme erhålls både vid bryggning och värmehållning. Man väljer värmeplattans effekt beroende på hur många koppar man vill brygga. Fulleffekt 65W då man brygger en full kanna och 3/4 effekt 48W om man brygger under halva kannan.
KB Modeller, som har separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W. Man behöver inte ta av filterhållaren från kannan före servering då filterhållaren vilar i en braketthållare vilket underlättar vid servering. Filterhållare med manuellt droppstopp. Kannan har ett omrörarlock som blandar kaffet under bryggning.
KBC Modeller, med separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W en braketthållare, ett omrörarlock och en kalkindikator.
KBG Modeller, som har separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W. En braketthållare, ett automatiskt droppstopp och ett omrörarlock
KBGC Modeller, med separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W en braketthållare, ett automatiskt droppstopp, ett omrörarlock och en kalkindikator.
AO Modeller, som har en auto off – funktion. Auto shut-off funktionen stänger av bryggaren

@em-pirre Ja den listan hittade jag också men tack! Dock är jag nu mer undrande över siffrorna.. 982 och 962? Äsch spelar väl egentligen ingen roll för mig, jag är ingen kaffenörd. Men det hade ju varit intressant att veta varför den ena kostar några hundralappar mer än den andra.

@em-pirre Ja den listan hittade jag också men tack! Dock är jag nu mer undrande över siffrorna.. 982 och 962? Äsch spelar väl egentligen ingen roll för mig, jag är ingen kaffenörd. Men det hade ju varit intressant att veta varför den ena kostar några hundralappar mer än den andra.

Ibland är det bara färgen. Sen är det en massa olika kombinationer (har automatiskt droppstopp men ingen autostopp, ha avkalkningsindikator men ingen droppstopp o.s.v.

Det är inte så stor skillnad.

Jag vet inte om det specifikt gör att det kan skilja på priset, men jag hade i alla fall inte lagt några kronor extra på automatiskt droppstopp. Jag har det på min (som förvisso är ett gäng år gammal) och det är värdelöst.

Jag vet inte om det specifikt gör att det kan skilja på priset, men jag hade i alla fall inte lagt några kronor extra på automatiskt droppstopp. Jag har det på min (som förvisso är ett gäng år gammal) och det är värdelöst.

Jag hade inte lagt extra på manuellt droppstopp heller, vi har det och tyckte inte det funkade så bra som vi trodde så vi använder det inte. Är kaffet precis färdigt eller fortfarande håller på så kör jag under muggen när jag drar ut kannan bara, vinklar man lite snitsigt så går det bra att fylla från kannan och sen ställa tillbaka :angel:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
343
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30