Vilken medicinering vid fång?

E

El Karisma

Vad har era fånghästar blivit ordinerade för mediciner (namn och prisklass) när de fått diagnosen fång? Jag kommer själv från Finland och här upplever jag att vet. har en väldigt begränsad kunskap vad det gäller medicinering och behandling av fånghästar!

Är det bäst för hästen att röra sig så lite som möjligt? Är det bättre att ge torrt hö eller inplastat, relativt, torrt hö?

Med hopp om många svar :banana:

Sv: Vilken medicinering vid fång?

finadyne och fenylbutazon (eller hur det stavas), i dagligt tal "butta".

kuriosa; min häst svarade bra på finadyne men nästan inte alls på buttan.

Vi fick ordinerat Metacam. Minns inte priset, dock ganska dyrt. Vet. ville först ge Finadyne men vår häst funkar inte alls på det, han slutar äta och dricka totalt.

Sen vad som är bäst är jag inte rätt att säga. Kan ju dock dela med mig av mina egna erfarenheter. Vår ponny fick fem veckors strikt boxvila efter första besöket på djursjukhuset där han blivit verkad. Därefter verkning igen, och sen sjukhage tio veckor. Nu är vi mitt i den tioveckorsperioden :crazy: I mitten av januari kommer han få skor på sig och sen gå i stor hage och bli igångsatt.
Anledningen till den långa vilan är, vad jag förstår, att hoven inte ska "gå sönder" hela tiden om hästen skulle fått röra sig normalt.

El Karisma skrev:
Vad har era fånghästar blivit ordinerade för mediciner (namn och prisklass) när de fått diagnosen fång? Jag kommer själv från Finland och här upplever jag att vet. har en väldigt begränsad kunskap vad det gäller medicinering och behandling av fånghästar!

:banana:

Jag tror inte finska vet är sämre på fångbeh än svenska. Är nog mer individuellt. Om du läser finska kan du söka på nätet och få fram flera bra artiklar. Kaviokuume heter det. Inflammationsdämpande läkemedel för hästar vid fång och andra tillstånd har en vet som heter Arosalo skrivit om.Borde finnas på nätet också. HH

Jag har hört att veterinärer öht är halvbra på fång. Min vet. hittade inte orsaken till den mystiska hälta min häst fick. Han kollade, klämde, kände, böjde, klämde på bäckenet men nej inte ett spår. Men när vår hovslagare sa att det var fång, nej då ville han INTE lyssna på det örat. Hästen hade inte fång och vi skulle inte åka in, det skukle bara kosta pengar med en röntgen. Jaja, låt det kosta, men hästen ska bli frisk. Oh visst var det fång :smirk: Halleluja för hovslagare som kan sin sak. Han behövde bara se hästen gå från boxen till gången så sa han "Det är fång"

Min pålle blev ordinerad Metacam, det kostar 350 kr/flaska på apoteket. Betydligt dyrare om man köper av klinken. Hur länge en flaska räcker beror på hur mycket hästen väger. Hon svarade mycket bra på medicinen, stod i boxvila 5 dagar, sedan 4x4 grushage som utvidgades sakta, sakta. När jag trodde allt var lugnt fick hon ett lättare återfall i oktober beroende på något jag fortfarande inte är klar över. Även då fick hon Metacam, boxvila och så sakta större hage.
//marti

har någon prövat på några naturmedel som gett resultat (har hört att brännässlete skulle vara bra?!)?

Jag har fått den bilden, efter att ha pratat med hästfolk av alla de slag, att det finns många olika åsikter ang hur man skall behandla fång...

Jag skulle vara i behov av ytterligare tips hur man skall hantera fång när det är i utbrytningsstadiet!! Dela gärna med er av era erfarenheter! :idea:

Fenylbutazone har jag använt till min häst och hon svarar jättebra på det! Den senaste distriktsvet som kom ut ville skriva ut Finadyne, eftersom Fenylbutazone "förstör en häst för all framtid för slakt" (hans ord). Eftersom jag hade "butta" kvar sedan sist, och det hade funkat så bra, sa jag att jag hellre ville använda det. Jag tänker nämligen inte skicka min häst till mat så det spelar ingen roll. Jag TROR att sprutan hon fick av vet i söndags var Finadyne, och inte "butta", för jag märkte ingen förbättring alls från lördag till söndag morgon (mycket snabbare resultat vid anfallet i somras). På söndag morgonen fick hon sin första kur "butta" av mig, och redan på eftermiddagen såg jag en mycket gladare och piggare häst. Hon såg inte alls så hängig och deppig ut längre. Från denna tråden kan man ju se att det verkar väldigt individuellt vilket antiinflammatoriskt medel som fungerar bäst!

_Runaway_ skrev:
Jag har hört att veterinärer öht är halvbra på fång.

När vi fick fång på vårt sto för 4 år sen, mitt i sommaren, var det också oklart till en början.. Varken Vet eller hovis kunde med säkerhet säga vad det var, även om de misstänkte fång. Läget försämrades och till slut konstaterades det..
Men den hjälp jag sen fick av vet skulle jag blivit riktigt förbannad över, om jag då hade vetat mer.
Vi var ganska nyblivna hästägare och kunde inte jättemycket om olika sjukdomar och speciellt inte fång. Det Enda han sa till oss ang. mat var; ni behöver ju inte ge henne så mycket kratffoder.
När det akuta var över och när hon till sist blev pigg och välmående igen, hade jag tid att läsa på mer och då förstod man ju att en fånghäst genast skulle ställas på tjockt, bra underlag och ta bort i stort sett All mat..
Såhär i etferhand så tror jag att han inte sa så mycket mer för han hade nog redan gett upp hoppet om pållan. Dessutom var hon förmodligen i hans ögon en "värdelös" gammal dam. (grundat på vad jag hört sen, och att han sagt att vi fick vara glada om hon överlevde så länge så hon kunde föda upp fölet)

Sorry, var tvungen att få avreagera mig lite!:devil: :smirk:

Emellanåt behöver man få skriva av sig! :)

Det är inte bara en eller två gånger som jag blivit urless på våra veterinärer i nejden när man inte fått någon vettigt ur dem ang hur man bäst skall behandla fång! har endast fått höra att det finns inte så mycket man kan göra... Men som hästägare skulle man ju vilja göra allt vad man kan för sin kära häst...

Men det är ju helt förståerligt, ingen vet. kan veta allt....

berätta gärna mer om era fånghästar (ni som haft oturen att stöta på denna eländiga sjukdom):crazy:

Den medicinska behandling som brukar användas är NSAID (non steroid antiinflammatory drugs), hit hör butta, Finadyne, Metacam, Quadrisol, Cronyxin m fl. I internationell litteratur beskrivs användning av vissa blodförtunnande medel, t ex heparin. Preparat som stabiliserar tarmfloran diskuteras (t ex Diarsanyl, Protexin).

Under de akuta dygnen är det viktigt att hästen står på ett mjukt underlag, en tjock spånbädd eller i sand, för att ge sulan ett så gott stöd som möjligt. Nedkylning kan minimera skadeverkningarna akut, att ställa hästen i snö är alltså ett alternativ vintertid. Hästen ska naturligtvis inte svältas, men bör inte ges kraftfoder. Mindre portioner hö, gärna med sämre näringsvärde, gånger flera är att rekommendera. Saltstenen ska tas bort eftersom salt kan öka blodtrycket i kärlbädden och därmed förvärra skadan. Fri tillgång till vatten.

Det går att beställa en väldigt bra broschyr om fång från Schering Plough via veterinären.

Att man inte vet exakt hur fång ska behandlas beror i första hand på att sjukdomsorsaken ännu är okänd. Behandlingen syftar till att minimera den skada som uppstår i hoven i samband med ett utbrott. Det kommer ständigt nya rön om hur fång ska förebyggas, t ex är det inte säkert att ett kortsnaggat bete är det bästa ("stressat! gärs - högre fruktanhalter). Höga kraftfodergivor till känsliga hästar/hästraser, tvära foderbyten, foder av dålig kvalitet och kraftiga beten är dock faror som består! Behandlingsrekommendationerna förändras också. För ett antal år sedan rekommenderades t ex kortison som behandling; idag vet man att kortison tillhör de ämnen som kan utlösa fång. Forskningen går framåt och det ska vi vara glada över. För 100 år sedan dog folk i halsfluss, det är då ytterst sällsynt idag.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 879
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 060
Senast: Icfafn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 085
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar