Vilken laptop ska jag ha??

Texaz

Trådstartare
Skulle behöva en billig liten dator, mest för att surfa men även kunna skriva lite dokument samt ev enklare bokföring. Gör idag bokföringen för hand men för även in i ett excelark, främst för att slippa räkna ut slutsumma...

Chromebook verkar vara det smidigaste, och billigaste, men är de något att ha?
Ska jag hellre titta på en renoverad begagnad, och vilket märke rekommenderas alternativt vad ska jag ha för parametrar att jämföra med?
 
Skulle behöva en billig liten dator, mest för att surfa men även kunna skriva lite dokument samt ev enklare bokföring. Gör idag bokföringen för hand men för även in i ett excelark, främst för att slippa räkna ut slutsumma...

Chromebook verkar vara det smidigaste, och billigaste, men är de något att ha?
Ska jag hellre titta på en renoverad begagnad, och vilket märke rekommenderas alternativt vad ska jag ha för parametrar att jämföra med?
Det beror på hur kunnig du är, om du klarar att installera ett operativsystem själv hade jag köpt en begagnad på tradera, typ HP Elitebook för en tusenlapp.
 
Jag hade (och har, flera gånger) också tittat på begagnat i första hand. Det finns gott om både stora och små aktörer som säljer fräscha inbytta f d företagsdatorer. Många företag och organisationer, inklusive den region där jag själv är anställd, byter ut varenda dator så fort tillverkargarantin gått ut oavsett hur fräsch eller helt oanvänd datorn är.
Det man vill se upp med är om/att det installerade operativsystemet faktiskt är en "skarp" licens och inte en utvecklarlicens (som så småningom kan upphöra att fungera). Är det en laptop så är batterikonditionen förstås intressant, liksom att batteriet inte visar någon antydan till att ha svällt. I övrigt är det bra att hålla sig till säkra kort i meningen litet "bättre" modellserier som exempelvis HP Elitebook som @Anders nämner. De kan (men behöver inte) ha litet bättre specifikationer än en typisk konsumentdator men framför allt är de ofta mer robust och tåligt byggda rent fysiskt/mekaniskt.
 
Det beror på hur kunnig du är, om du klarar att installera ett operativsystem själv hade jag köpt en begagnad på tradera, typ HP Elitebook för en tusenlapp.
Hm, nu vet jag ju knappat vad operativsystem är :o, men antar att sonen skulle kunna fixa det....
Skulle det här kunna vara något?? Tänker att batteri kan man väl köpa till, priset var lågt...
Hp Elitebook 2560p Intel I5
Intel i5
6GB minne
320GB hårddisk
Windows 10
OBS:ingen batteri men fungerar med nätadapter
Ingår laddare
3mån Garranti
 
Hm, nu vet jag ju knappat vad operativsystem är :o, men antar att sonen skulle kunna fixa det....
Skulle det här kunna vara något?? Tänker att batteri kan man väl köpa till, priset var lågt...
Hp Elitebook 2560p Intel I5
Intel i5
6GB minne
320GB hårddisk
Windows 10
OBS:ingen batteri men fungerar med nätadapter
Ingår laddare
3mån Garranti
Den har nog en gammaldags hårddisk (HDD) och det är inte så bra, satsa på en med SSD det är mycket bättre. Sen glöm inte att kolla storlek på skärm och att upplösningen är tillräckligt hög för dina krav. Jag vill ha allt ganska smått för att få plats med mer, men det är olika vad man tycker om.
 
Köper man en beg. bärbar får man nog räkna med att byta batteriet oavsett, de brukar vara ganska dåliga redan efter ett par år. Vissa av riktigt hög kvalitet kan hålla längre men de allra flesta är mer eller mindre kass.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig ägt någon ajfån eller smartfån. När jag köpte min nuvarande mobil för 4 år sedan var kravet att det skulle gå att ringa...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Jag ska till hösten börja studera på distans och har nu fått inse att jag faktiskt måste införskaffa en laptop och överge min stationära...
Svar
6
· Visningar
1 368
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp