Vilken klippning?

C

Chiqitita

Min häst har ett känsligt kors och då jag klippt tidigare har det fått bli någon variant av helklippning. Jag har alltså klippt hela hästen förutom rygg och kors. Benen och huvudet har inte heller blivit klippt.
Förväxla de nu inte med filtklippning, jag har alltså tagit bort mer päls, och det är bara en fyrkant på ryggen kvar som sitter ihop med en oval över korset.

Han linimenteras med arnika på på korset men jag får känslan av att linimentet inte suger ner till huden. Utan att nästan allt blir kvar i pälsen. Han har väldigt tät päls men ingen farligt lång björnpäls men päls har han då allt.
Om jag nu skulle ta bort pälsen på korset så jag kan massera in linimentet ordentligt in i musklerna, tror ni jag skulle tjäna på det?
Det känns som att de mest blir kladdigt i pälsen av linimentet.

Jag använder också BoT men har bara ryggplattan och jag kan inte sätta fast den så den värkar ett längre tag.

Han har också gått med helklippning, alltså jag har bara lämnat en ruta på ryggen + ben och halva huvudet. Då var det smidigt att smörja in linimentet, tyvärr blev han skadat under den perioden så jag kunde inte avgöra om det var bättre.
Skyddet som han får av pälsen förlorar han ju såklart, men han går hursom täckad.
Fördelen med att ha kvar pälsen på korset är ju såklart att han får extra värme, naturlig sådan också.
Nackdelen är ju kladdet som blir av linimentet och svårare att hålla rent.
Fördelen med helklippning är att de blir lättare att hålla rent
medan nackdelen är att han förlorar de naturliga skyddet.

Hur skulle ni gjort?

Sv: Vilken klippning?

varför måste du klippa den helt då?

Räcker det inte med typ halsen och lite under magen kanske, inte hela vägen upp på sidorna? Säger som mackan, din häst har ju ryggproblem...

Sedan ska man väl inte täcka efter att man linimentat hursomhelst?

Sedan ska man väl inte täcka efter att man linimentat hursomhelst?

Nej generellt så ska man ju inte det... Nu vet vi ju dock inte vad för liniment ts använder, är det arnika så är det ju faktiskt både ok och rent av lämpligt att täcka över.

Frågan är dock om det inte är bättre för hästen att behålla pälsen än att få liniment på korset? Massera kan du ju göra ändå. Och visst går det att använda liniment även där hästen är "långhårig", det går bara åt betydligt mer av den varam för att det ska gå ner i huden och musklerna.

Nu finns det ju faktiskt som sagt vissa liniment som faktiskt är ok att använda med täckning, så det låter jag vara osagt. Däremot finns det intressanta undersökningar på liniment effekt rent allmänt - tillochmed liniment effekt på ben, som inte har så mycket av vare sig fettvävnad, muskulatur eller päls, som visar att effekten faktiskt ofta är minimal, helt enkelt för att det ska till en massa på ett så stort djur, för att liniment verkligen ska tränga in och verka effektivt på så stora djur. Om man lägger till att det nu handlar om de stora musklegrupperna på länd/rygg/kors, samt all vävnad som detta ska ta sig igenom för att verka, så är det ytterligare intressant huruvida det alls har effekt.

som sagt, jag skulle aldrig komma på tanken att helklippa en häst med rygg/länd/korsproblem, det är helt enkelt idioti, ursäkta uttrycket.

Nej generellt så ska man ju inte det... Nu vet vi ju dock inte vad för liniment ts använder, är det arnika så är det ju faktiskt både ok och rent av lämpligt att täcka över.

Frågan är dock om det inte är bättre för hästen att behålla pälsen än att få liniment på korset? Massera kan du ju göra ändå. Och visst går det att använda liniment även där hästen är "långhårig", det går bara åt betydligt mer av den varam för att det ska gå ner i huden och musklerna.

Arnika kan man täcka over som sagt. Jag har tidigare klippt sk. halvklippning, alltså hela halsen + bogpartiet och knappt halva magen. Svårt att förklara. Den klippningen funkade ok, men han blev fortfarande väldigt svettig, framförallt på bakbenen.
Därför letar jag efter en annan klippning och började då fundera på att ta bort nästan all päls, men de blir nog en variant av filtklippning.

Arnikan är ju inflamations utdragande, (haha, hur ska man skriva?) du kanske förstår? Därför använder jag arnika och kom in på funderingen att ta bort pälsen över korset.
Men de va tydligen ingen hitt alltså?
Och ja, de går åt sjukt mycket liniment.

Skulle jag kunna göra, kanske.. men det skulle tydligen inte vara bra att ha bå BoT 24/7. Jag har alltså inte möjlighet att byta täcke hela tiden då han står inackorderad och de tas antingen på eller av ett täcke.

Arnikan är ju inflamations utdragande, (haha, hur ska man skriva?) du kanske förstår? Därför använder jag arnika och kom in på funderingen att ta bort pälsen över korset.
Men de va tydligen ingen hitt alltså?
Och ja, de går åt sjukt mycket liniment.

Vad för sort av Arnika använder du då? Om du använder tinktur istället för gel så borde det vara lättare att få ned linimentet till huden, gel lägger sig väl mer på ytan om pälsen är tjock.

Klipp inte hästen över korset och ryggen, det kommer både du och hästen att få ångra...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 660
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
48 985
F
Hästvård Jag har min islandshäst halvrakad (rakad hals, mage) alltså päls kvar på ben, rygg, kors och huvud. Han blev rakad i höstas och det har...
2
Svar
38
· Visningar
3 348
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V