Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Spirit

Trådstartare
Skall få en klänning uppsydd av min syster, men vilken modell användes under barockperioden?

Är det 1800-tals med vanlig skärning under bysten med sk puffärmar.
eller tidigare med ett snörat liv fram & utställd kjol

hittar tyvärr inga bilder på vad jag menar.
Någon som vill hjälpa mig.?? :confused: :crazy: :bow:

Den är inte till någon uppvisning eller så, utan det är mest bara på kul ;)

Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

eeeh barocken var det inte 1600 - talet?

Ge mig ett årtioende och du skall få svar :D

kan tänka mig barockklänningar är svåra att rida i....
och var skall du få tag i "ståspetsen" till kragen...

hm brokad :d

hm

Hej och hå.. Jag antar att du skolkade under historielektionerna på skolan :angel:
Det är 1600 och 1700-talets första hälft som gäller...
Mitt tips: läs på lite innan du låter sy upp klänningen. Finns gott om information om dräkthistoria på biblioteket tex.

Senast ändrad av en moderator:

Var tyværr trøtt nær jag gjorde tråden. :crazy:

Ingen m piphalskrage tack, à là Marie Antoinette då kommer jag att klia ihjæl mig :o

Vill ha en trevlig klænningsmodell som ær hyffsat tidstypisk & bekvæm att rida i. Och inte ær superinvecklad att sy.
Kommer att bygga om kjolen till en vid byxkjol.

Klænning ær mest på skoj, ska inte rida någon uppvisning på något sætt før det vågar jag helt enkelt inte.

Barockens riddräkt var en klänning med en jacka till i någon form. Se t.ex. Drottning Kristinas riddräkt på denna målning:

Drottning_Kristina_till_h%C3%A4st%2C_m%C3%A5lning_av_S%C3%A9bastien_Bourdon_fr%C3%A5n_1653_stor.jpg

Att sy en sådan kjol kräver stora mängder tyg, jag har dock inte exakt koll på vilket snitt man ska använda.

Vad fin den är :love:

Men jag ska nog satsa på en sk byxkjol & en cape. Det klarar jag nog av att sy själv :D

Tack Jegra för bilden.
Den var väldigt informativ. Ska försöka åka till biblioteket på fredag & bläddra lite i deras historiska böcker.

Kommer få sysselsättning hela vintern tack vare detta :d

Du bor nästan granne med en utbildad arkeolog/historiker som har dräktrekonstruktion och dräkthistoria som en av sina storsta hobbys.

Dessutom dräktböckerna dom har på lokala bibblan är fn i mitt kök då jag jobbar på att skissa 1700-tals kläder.

Varför kära Spirit gå över ån efter vatten?

/KT

Min kjol är världens enklaste att sy men det går åt en del tyg.
Den är helt rund med ett "hål" i mitten där jag sydde in resår.

Aha. då har du den sk beagelkjolen som dom pratade om på ridkonst.nu

Förstod ingenting av deras eminenta beskrivning när jag läste :p hi,hi,hi

Riddräkter är sååå snyggt (Jegras bild) men kräver sin kvinna att sy... Satsa på ett BRA tyg men tyngd i. Jag sydde en modell med puffärm och som är avskuren under bysten och sedan lite klädsamma utställda skört.
Ett tips är ju att köpa accessoarerna nu när det är inne med vita kråsskjortor, rosetter och militärknappar!

Nejmenväntanulite!

Har du något du kan dela med dig av? Jag är på gång att sy en 1810-tals ridklänning enligt Janet Arnolds skisser. Har redan en från 1730 som jag själv rider i, från samma bok. Skulle desperat behöva konkreta uppgifter om frisyrer och hattar till dem!

*kl*
Hoppas jag inte anses som tråkig nu, men varför barockklänning? Jag sydde upp en "ridkjol för grensleridning" enligt en mönsterskiss i Wrangels Handbok för hästvänner. Det är sekelskiftesmodell, och det tycker jag funkar bra. Här borta var det nog inte många som red omkring i barockklänningar under barocktiden. De flesta hade väl nog med att överleva vardagen. Plus att pöbeln härborta började använda trosor först kring sekelskiftet/början av 1900-talet, och utan trosor kan det ju inte ha varit så bekvämt att rida. :o Och jag är ju heller inte adel eller drottning. Så jag tyckte att Wrangelmodellen funkade bra för mig. Jag använde ett svart ylletyg som faller fint. Tyvärr hittar jag inte ridkjolen nu. :cry: :cry: :cry:
Ju längre tiden går och jag inte hittar den, desto mer misstänker jag att mitt ex har haft sönder den/bränt den/slängt bort den i vår separationsturbulens. Ridkjolen betydde för mig självförverkligande och självkänsla. Stort symboliskt värde. Mycket glädje. Så symboliskt sett skulle han ju ha haft mycket "nytta" av att ha sönder den. :crazy:
Iofs har jag mönstret kvar, så bara jag får tid, kan jag ju sy upp en ny! :idea:

Hej,

Kläderna är sydda, blev en byxkjol i veolur samt ett korsettliv. Blev jättesnyggt. Tyvärr så sar det varit liiite för kallt för att jag skulle vilja ta på mig dom tunna kläderna & sitta upp för en bild :crazy:

Jag tog ett mönster från en bröllopsklänning till livet & modifierade lite samt sydde byxkjolen på frihand.

Trist att ditt ex. ev. har eldat upp din kjol. :mad:
Du får sy upp en ny. :D

Idag är det snö här = perfekt för att få en snygg bild! Ut och prova nu, tar ju bara några minuter! :D :D :D

Bryter du loss tyglarna från mina fingrar då? *skratt*

Ska se om jag kan fixa det i helgen,
Ps. blev du nöjd med filmsnutten?

Ää, nu är du lite klen tycker jag ;)

Vet inte :o min dator är precis utbytt = ingen dvd. Mammas dator strejkar totalt. Och vanliga dvd:n tror jag var sönder.... Skall slå lite på den ikväll... Håll tummarna :crazy:

Pryla den håååårt :devil:

Nej, jag är inte klen, bara gnällig :crazy:

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 407
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama