Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?
Jag har precis sytt en ridkjol. Den var jätteenkel att göra, om du inte fattar min lite konstiga beskrivning så fråga:
7 meter tyg (1.45 bredd) delades upp i fem delar på vardera tygbredden (alltså 145) gånger den längd du vill ha på kjolen (alltså från midjan och ner till golvet, kanske plus lite till).
Den delen som skulle bli mitt bak gjorde jag lite längre så jag kunde få ett litet släp, kanske 15cm.
Sy ihop alla 5 delarna så du får ett tygstycke som är 5 gånger 1.45 brett och din valda kjollängd långt.
Sen veckade jag bara ihop överdelen, som ska vara i midjan. Vecken måste vara överlappande, varje 1.45-del ska bli så där 20 cm istället i veckat tillstånd. Man får vecka en del och testa, och vecka om om det inte verkar funka.
Sen är det bara att sy ihop vecken och sätta på en linning och voala, du har en fullt funktionsduglig ridkjol som funkar i de flesta ridsammanhang om man inte vill vara väldigt historiskt korrekt. Man kan kombinera med lämplig överdel bara för att få rätt tidsanda.
Det tog kanske 4 timmar.
Nu har jag bara kvar att sätta i foder och sy fast hyskor och hakar för knäppningen.
Kjolen blir alltså omlottmodell, som man kan öppna helt och knäppa i olika tjocklekar beroende på midjemåttet på den som rider. Bak ligger den över ryggen/rumpan på hästen och fram är den öppen, men så mkt omlott att det inte märks.
Kan lägga ut en bild när jag har tid!