vilken kattsand har ni??

S

special_A

hej!

jag har provat sååå många kattgrus nu, jag blir sååå trött på det...

miss cat dammar.....
en sort är dyr
den tredje är inte tillräckligt dryg

den bästa hade varit miss cat utan damm, vad har du för sort och varför???

Sv: vilken kattsand har ni??

Jag blandar två olika från Best Friend, tror jag det är. En är lite grövre och en av "compact"-sort, dvs betydligt finare. Tycker det funkar bäst eftersom den grövre gör att det inte dammar samt att det inte sprids över lägenheten och den finare binder pisset mycket bättre än den grövre.

Toalätt Papperspellets från Hofors.
Kan komposteras, spolas ner och produceras lokalt!:)
Dammar heller inte, men de trenne asen med svans leker gärna ut dem över hela badrummet till och från... Men det kan man leva med, hellre än att de kickar ut sand som blir möljigt i fukten.

Eldorados Kattsand, kompakt o klumpbildande. Den är superbra och billig, köper den på Willys, men den finns säkert på fler ställen. 5 kg kostar ca 20 spänn. Den dammar minimalt och är precis lika dryg som de dyra märkena.

Vi kör med eldningspellets hemma hos oss! Det är billigt, det dammar inte, bajset är lättplockat och pisset sugs upp av pelletsen som bara trillar i bitar. Jättelättmockat, bara att lyfta ut bajsen, och när de flesta pelletsarna är spån istället så tömmer man helt. Köps i 16 kg påsar och det går åt ca 3 kattmatsburkar per låda. Har en påse för under 50 kr i mer än en månad för två katter. Luktar inte illa heller.

Felius Ultra. Dammar lite (vilken sand gör inte det?), men döljer lukten kanonbra. Kostar 95 kr för 10 kg och 2 katter gör av med ca 10 kg/mån.

Använder Best Friends Clumpy och den fungerar bra till mina katter, lite damm men tror inte att sand kan vara dammfri utan att det är en massa konstigheter tillsatt i den

ChaCha skrev:
Eldorados Kattsand, kompakt o klumpbildande. Den är superbra och billig, köper den på Willys, men den finns säkert på fler ställen. 5 kg kostar ca 20 spänn. Den dammar minimalt och är precis lika dryg som de dyra märkena.

Är den verkligen bra? :o

Jag har inte vågat prova.... Jag har katty som klumpar bra men dammar en del. Missen har ratat lådan när vi har haft andra sorter hemma :crazy:

Inte ett dugg. Tror den ena påsen är på 6 kg och den andra på 8 och det blir runt 120 kr, räcker långt över en månad till en katt.

Jag en kartong som heter Pura.. nånting. Är som everclean ungefär, dryg, dammar inte så farligt och blir som små cementklumpar i kontakt med vätska. Jag är jättenöjd med den!
Köpte tre kartonger á 5 kg för 49 kr styck hos min lokala djuraffär

Förut hade vi den vita, med kristaller som kapslar in kisset. (Minns inte vad den heter?) Funkade superbra tills en av katterna bestämde sig att han inte ville kissa i sån sand mer. Då bytte vi till Pussi kompakt, det är nog den bästa sanden jag haft! Luktar inget om man sköter den bra, blir stenhårda klumpar. Dammar knappt.

Just nu använder jag Katty , men skall gå tillbaka till Pussi för den är mycket bättre och drygare,och dammar inte lika mycket.

Vi använder husses kattsand.
Tycker att den är dryg, klumpar sig direkt och sedan blir det inte lika mycket "spill"...
Plus i kanten är ju att man dessutom får den hemkörd... :p

vi har Felius ultra compakt... den är inte jättedyr, tar bort lukten bra och den är rätt så dryg... det enda är att den kan ryka lite när man gräver i den...

Vi använder Fresh & Easy från best friend.
Av den enkla anledning att det är den enda som inte dammar ( som vi hittat iaf).

Har tidigare använt bla Pussi, men efter att jag fick ett kraftigt astmaanfall som krävde akutsjukvård när jag gjorde rent en låda så bytte vi.

Efter den händelsen så är det min sambo som sköter lådorna då han inte vågar låta mig göra det igen, han blev rejält rädd den gången.

vart får du tag på det nånstans.. lät jättebra tycker jag :idea:

ChaCha skrev:

Använder med denna och är jättenöjd! Hade tidigare Pussis klumpbildande...men den kostade ca 45-50 kr för 5 kg. 20 kr är ett bättre pris för mig och den är nästan likvärdig! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 131
Senast: Shilton
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 710
Senast: Jamienoble
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 363
Senast: Krumben
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 589
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama