Vilken kamera?

MsLuna

Trådstartare
Jag ska köpa mig en ny kamera tänkte jag, men oavsett vad jag väljer får jag alltid höra från någon i bekantskapskretsen att "Nej men den är så dålig, du ska ha DEN HÄR!". Lite tröttsamt...

Jag hade bestämt mig för Panasonic DMC-FZ28 (som ligger i övre gränsen för min ekonomi) när bekanting hävdar att jag ska köpa Panasonic LX3 (med motiveringen "Jag rekommenderar dig att vänta tills du tycker du har råd med en bra kamera och inte köpa nåt som är sådär").

Har ni erfarenhet av dessa? Vet ni vad skillnaden är, som gör LX3 1000 kronor dyrare? Har ni andra förslag?

Krav: snabb, macro, ljuskänslighet.
Jag fotar mest katter i inomhusljus, samt tycker om att ta macrobilder på katter och växter. Dock skulle det vara kul att kunna ta mer bilder ute, med vidvinkel.
 
Sv: Vilken kamera?

Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa kameror, men jag vet att LX3:an ska vara fantastisk. Jag skulle väldigt gärna köpa den jag med! Med tanke på vad du ska fotografera så skulle jag säga att det krävs en bra kamera, och jag tror inte du blir besviken på LX3:an. Jag har en bekant som är kattuppfödare och fotogalen och han är supernöjd med sin LX3:a (han fotograferar vanligtvis med en Canon 5D mark II dvs en värsting).

/Erica
 
Sv: Vilken kamera?

Du vet ju vad jag tycker att du ska välja. DMC-FZ28. Den anses vara en av de absolut bästa kompaktkamerorna tillgängliga. (Vilket också gäller LX3:an)
Vad jag har förstått det så är det främst den mindre storleken man betalar för när det gäller LX3. I övrigt ska de vara relativt jämnpresterande kameror. FZ28 har bättre brännvidd, visst heter det så?

Max brännvidd
LX3: 12.8mm
FZ28: 86.4mm
Min brännvidd
LX3: 5.1mm
FZ28: 4.8mm

Den andra skillnaden ligger i den optiska zoomen. LX3:an har 2.5 optisk zoom och FZ28 har 18.

Underligt av din bekanta, anse att FZ28 är "sådär" medan LX3 är fantastisk? Kunde hen peka på vad som var den stora skillnaden mellan kamerorna?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken kamera?

Det bidde FZ28! Väntar just nu på att batteriet ska laddas... Kunde inte finna skäl nog att gå upp så pass i pris till LX3, oavsett.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Efter att ha pratat om det i tjugo år slog jag och en av mina väninnor till i förra veckan och bokade en semesterresa tillsammans. Så i...
2
Svar
23
· Visningar
2 969
Senast: Myrten
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 366
Senast: pulkaskurk
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 810
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp