Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är en bastardsvärmare. Finns några olika arter, men svårt att se på bilden. Kan vara sexfläckig.Jag kanske kan passa på att fråga här om en insekt jag såg när jag gick över ett fält.
Visa bifogad fil 33430
(Detta var den skarpaste bilden, de andra två är lite suddigare men det var svårt att se skärmen i solen tyvärr.)
Jag tänkte allra först att det var en märkvärdig fjäril med de röda prickarna men när en likadan flög upp i närheten så såg jag genast att det inte var fjärilar. Dessa flög mycket mer brummigt typ Men jag blev nyfiken ändå! De såg lite blåaktiga ut med klarröda prickar på vingarna.
Jag tror att det faktiskt var en sexfläckig. Läste att den är rödlistad, kul att veta då att jag såg åtminstone två stycken flyga runt på ängen där jag gickDet är en bastardsvärmare. Finns några olika arter, men svårt att se på bilden. Kan vara sexfläckig.
Kan det vara många gräsmattor som torkade sönder och dog förra året.Ja vissa arter gynnades av förra årets torka, styvmorsviol bla. (Och för andra arter tvärtom, såklart).
De har flyttat hit? överallt och tre i solrosen. Brukar också bära in dem i skogen, misstänker att de krälar tillbaka. Mördarsniglarna har långsamt påbörjat en invasion igen efter att ha legat lågt ett par år, har mördat två idag och ett par igår.Åtminstone här i Skåne var vintern väldigt mild - faktiskt så hade vi ingen vinter, enligt SMHI, dvs medeltemperaturen sjönk aldrig tillräckligt lågt för att det ska räknas som vinter. Så det kanske hjälpte till lite. Å andra sidan har jag inte märkt nåt ovanligt antal insekter - tvärtom nästan. Färre fjärilar och vi brukar ha massor då jag har "såna" blommor i trädgården. Och väldigt väldigt få snäckor; jag brukade plocka hundratals varje dag (och bära iväg ner i skogen...) men nu finns i stort sett inga. Sniglar i massor men inga snäckor.