Vilken hundras passar mig?

F

Fire-Eye

Hej alla hundälskare! Jag behöver hjälp med att hitta den "perfekta" hundrasen! Så alla uppfödare eller representanter får gärna ta sin chans nu att reklamera sin ras! ;)

Jag letar efter en frisk, sund hund som jag kan ha kul med. Jag vill lära den en massa konster, träna lite agility och kanske tävla lite lydnad. Pälsvård är inget problem. Det blir ingen förstahund så det gör inget om den är lite "egensinnig". Dock vill jag kunna forma den.
Den får inte kräva någon speciell aktivering såsom jakt, vallning eller dyl. Utan den för nöja sig med rejäla promenader och mycket aktivering genom lek, problemlösning och trickträning. Även lydnad och agility.
Jag vill ha en hund som tyr sig lite mer till sin ägare, än till alla andra. Ingen enmanshund direkt, bara lite "mattig".:D
Den ska vara barnvänlig (det hänger ju mycket på uppfostran, men ändå..) och helst inte vara så känslig för värme (låter konstigt jag vet, men min nuvarande hund klarar nästan ingen värme alls, fastän hon har kort päls.) Jag vill inte ha någon hund man riskerar att trampa på, eller en hund som inte får plats på bussen. En mellanhund skulle man väl kunna säga. :)
Ett av mina drömtrick jag skulle vilja lära min hund är att hoppa upp i famnen, vilket jag inte kan göra med min nuvarande hund för att hon har ärftliga höftproblem och är inte så studsig av sig.

Är mina krav för höga, finns det ens en sån hund? Bättre med blandras?
Jag vill bara ha förslag på vilka hundar som ni tror skulle passa mig.

Tack :bow:

Sv: Vilken hundras passar mig?

Tycker du ska ta en titt på lagotto romagnolo.

Lite kort om rasen:
- lagom stor (beroende på vad man själv tycker då, 40-50 cm)
- krullig päls som klipps ner ett par gånger årligen samt jämnas till då och då
- lättlärd
- aktiv, gillar det mesta i hundvärlden

Det man ska kolla på vid val av uppfödare är att de avlar på individer med fria höfter, ögon ua samt en bra mentalitet. Rasen blev populär lite för fort så risken finns att vissa avlar på fel individer bara för att få fram valpar fort.

Tack så mycket!

Hur är dem annars då?
Någon hemsida där jag kan läsa om dem?

:bow:

P.S. Ni andra som vill ge förslag: Jag har inget emot terriers, de är också välkomna. ;) D.S

Senast ändrad av en moderator:

Tack!

Vad har du för erfarenheter av Lagottos? :) Dem är iaf väldigt fina!

Har läst lite om dem, och de verkar sannerligen trevliga! Lagottos hamnar också på kanske-listan. Tack :love:

Kanske lite i minsta laget, men jag tycker att du beskriver en Jack Russell. Det finns massor med uppfödare som har sällskapshundar där man försökt avla bort jaktinstinkten så bra det går.
Jag har en sådan och hon är super att ha.

Hon är lättlärt, enkel att ha med att göra, glad och trevlig hela tiden. Dessutom är hon rolig att träna med eftersom hon är så arbetsvillig.
Jag röstar på en släthårig Jack Russell terrier.

Jag har en egen lagotto och har kontakt med flera med denna härliga ras (ja, jag är lite partisk).

Min tös är en av de aktiva (verkar finnas två varianter, en lugnare och en aktivare. Vad man får är en slump).
Vi kör lydnad (tävlar), freestyle, agility och viltspår med sikte på tävling. Ibland blir det sök för skojs skull samt även små trix hemma (just nu håller jag på att lära in te-sök, för aktivering regniga dagar eller dagar då jag är trött efter jobbet).

Ser rasen som mycket lättlärd, vilket är på gott och ont. Ibland kan den nästan komma på egna idéer och jag har tex. undvikit att lära min hund att öppna dörrar som trix då hon säkert skulle utnyttja det annars.

Min tös har även en hemsk jaktinstinkt och kan inte gå lös. Hon är tydligen inte den enda i rasen heller...

Trots att jag har haft en del svårigheter med min hund (jakten, den egna viljan osv) så är jag helt såld på rasen!! Kommer definitivt skaffa en till lagotto när jag har tid och råd (om sisådär 10 år ;) ).

Ja gud, dem har jag inte tänkt på alls!
:love:
Men hur är hon att träna lydnad med? Har du henne lös?

Jag tror jag måste rösta bort Lagotton då, p.g.a. jaktinstinkten.:crazy:
Jag vill kunna ha min hund lös. Den jag har nu går lös så gott som hela tiden. Jag tycker det är skönt att kunna ha den möjligheten.

Alla hundar behöver man ju inte ha i koppel det handlar om uppfostran och inte om ras!!

PUDEL! Många har fördomar mot denna ras men alla jag varit i kontakt med är hur bra som helst. Helsköna hundar med en aktiv hjärna och kropp. Finns i många storlekar. Gillar all form av aktivitet. Lätt att ha lösa. Raka pälsen kort och du har en polare att ta med överallt!:love: :love: :love:

Engelsk blodhund, definitivt eller varför inte en Chihuahua ?

*Raderat* Troll uppskattas inte.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, och varför är du så aggressiv? :confused:

Hon sa att hennes hund, och även många andra Lagottos hade en hemsk jaktinstinkt. Och det vill jag inte ha. (Trots att Lagotton lät som en drömhund annars..)

Okej?

Dem var extremt fina!! Har alltid gillat hundar som är lite "samiska". Den är ju inte det, men så fort jag ser en sån, eller en spets eller dyl. så associerar jag dem med Norrland. Men behöver dem inte lite kyligare klimat för att trivas, med tanke på pälsen? :)

Och hur fungerar det att träna lydnad? Dem verkar inte så kontaktsökande? Eller det är kanske bara en fördom jag har :o

Nja.. Det var inget jag fastnade för sådär direkt. Men jag ska kolla runt lite mer och se om jag kanske ändrar mig. :p

Tack för all hjälp! :bow: :love:

Vår stallägare har en klippt kungspudel som är ursöt! Dem verkar extremt smarta! (Är väl smartaste hundrasen i världen?)
Dock är han lite för flamsig. Det beror säkert på uppfostran, men inte riktigt min smak.

De raser som är på min lista nu är:

Cocker Spaniel
Jack Russel
Eurasier

:love:

Finns det fler raser som kan passa mina "riktlinjer"? :banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 528
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 044
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 840
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar