Vilken hundras passar mig?

E

eternalsunshine

Har länge planerat att skaffa hund, och jag är snart 17år.
Problemet är att jag inte vet vilken hundras som skulle passa mig!
Jag ska flytta till en stor etta så om jag nu skaffar mig en kompis så måste det vara en liten ras.
Fast jag vill inte ha en liten klen fluffboll(förlåt om det lät elakt:crazy: )

..Utan jag vill ha en hund som kan hänga med lite överallt, på joggingrundan, träna agility och anat skoj. Och den ska inte vara skygg utan människokär och gärna valpig;)
det har i och för sig med uppfostran och miljö att göra men ändå.
på helgerna kommer jag ibland åka hem till mitt "riktiga hem" i skogen/landet.(studerar där lägenheten finns) det vore bra om hunden kunde trivas i stallmiljö också.

En mys-gos-hund som vill vara med på olika aktiviteter alltså :D
kanske en blandis vore bäst, eller vad tycker ni?


tack alla rara
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Jag tänkte också dvärgschnauzer! Den hänger med på allt - men kan även ligga och gosa i soffan några dagar om man inte orkar/kan/vill träna aktivt. Den har mycket "go" i sig. Vissa linjer kan dock vara reserverade mot människor - den accepterar men kastar sig inte i famnen på okända.
Andra linjer ÄÄLSKAR ALLA människor!
Lagom storlek. Snabb i skallen.

Minus är väl att den kräver pälsvård som kostar pengar om man inte trimmar själv - men å andra sidan så slipper du hundhår i soffan om du tar hand om dess päls.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Tibetansk Terrier

Är inte en terrier, utan en valllhund, men har inte behovet av att valla. enda som kanske är nackdel är pälsvård... dom är långhåriga.

Läs mer om dom på http://tibetanskterrier.svktr.nu
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Papillon!:love:
Mina vovvar är små men tuffa. De är intelligenta och vill vara till lags. De är med mig i stallet och på ridturer. Vi har testat Agility, och det gick som en dans. De är väldigt sociala och som sagt intelligenta. De är som stora hundar i små förpackningar. Mer info finns på www.papillonringen.com
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hundras passar mig?

Parson Russell Terrier...

Gillar att hänga med, mkt energi till att hänga med på joggingturer oah annat kul... En tuff men väldigt behaglig ras med en bra uppfostran.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

En dvärgschnauzer borde passa dig perfekt!
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

tack för förslagen! ska kika på hemsidorna!:d
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Det låter som Phalene eller Papillon skulle passa;)Har själv haft en Phalenetik, helt underbar. Följde med överallt och höll hela tiden koll på vart man var. Lätta att sköta. EN riktig mys hund, låg gärna i knät när man åt frukost och i tv-rummet när man kollade på tv, sov under täcket om nätterna och slickade en på fötterna:D, hon ville liksom vara hos en hela tiden. Hon gillade olika akiviteter, hoppade hinder osv bara älskade hon. Och dem tar ingen plats. Vi sålde henne sedan till ett travställe och det funkade jättebra tillsammans med hästarna. Och hon älskade människor;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 924
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 776
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
2 138
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 984
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp