Vilken hundras kan detta vara?

AgentCarter

Trådstartare
Det ska ha gått förbi en hund som såg ut som en liten border collie här idag, har någon en aning om vad för hund det kan ha varit?

Och detta låter extremt paranoidt att vilja veta, jag vet:p Men kan vara så att den hälsade på vår jakthund och vi har strikt hälsningsförbud så vill ha tag på ägaren.
Som jag inte vet namnet på, men kan ha träffat henne innan. Det var dock en cocker hon hade, kan det verkligen förväxlas med en liten bc?

Sv: Vilken hundras kan detta vara?

jag va och kollade på lydnadstävling häromdagen där det va 2 st bc´s som satt brevid varanda den ena va "normalstor" den andra var kanske knappt hälften så stor som den "normala"..
Kanske finns en minimutation innom rasen :eek:

Kanske! Fast jag tycker ofta att en bc kan se ut hur som helst, märks att de är prestationsavlade!

Men efter lite detektiv arbete (eller, tur med att alla känner alla) hittade jag personen och bild på hunden. Ingen aning hur det kunde se ut som en bc... Men det var nog finsk lapphund eller snarlik ras:)

jag va och kollade på lydnadstävling häromdagen där det va 2 st bc´s som satt brevid varanda den ena va "normalstor" den andra var kanske knappt hälften så stor som den "normala"..
Kanske finns en minimutation innom rasen :eek:

BC får se ut precis hur som helst, så länge de kan valla. Inom min bekantskapskrets varierar vuxenvikten mellan 8 och 32 kg. Hårlag kan vara korthårig, "rufsig", långhårig, pälsmonster... Öronen upp, ner, en av varje och alla olika varianter av dessa.

Det enda som de har gemensamt är driften att flytta djur.

Visste att dom får se ut hur som.. Men jag tänker att det vore opraktiskt om dom är för små? Eller tänker jag fel?

Det är en liten korthårig tik, och det är inte mycket som skiljer henne från russlarna;)

Varför skulle det vara opraktiskt? Så lite som 8 kg är väldigt ovanligt, men 13-15 kg på tik är fullt normalt.

Jag kan erkänna att jag brukar förväxla samma raser på längre avstånd. Blir lite hetsig när jag tror att nya bcs har flyttat till byn, så slår liksom ett getöga på alla svartvita saker ;)

Jag tänker att 8 kilo hund har ju svårare att ta sig fram i kuperad terräng bla, och borde väl vara mer ömtåliga?
13-15 kg är en stor skillnad jämfört med 8 kg..

Jag tänker att 8 kilo hund har ju svårare att ta sig fram i kuperad terräng bla, och borde väl vara mer ömtåliga?
13-15 kg är en stor skillnad jämfört med 8 kg..

Äh - jag har en heeler på knappt 8 kg (ändå ganska stort för en tik i den rasen) som tar sig fram utan problem och är ingen ömtålig sak - kofösare ska inte vara ömtåliga;)

Well speciellt som unghund var min lappis oftare bc, "såndär collie/vallhund" eller långhårig schäfer än sin egen ras enligt allmänhetens ögon så det är nog inte en helt ovanligt felgissning :p Nog för att hon är slätare i pälsen än de ultrafluffiga utställningsavlade men annars tycker jag hon är rätt rastypisk;)

Du har säkert rätt! Jag tänkte högt gräs bc som inte ser får ;) ibland är hjärnan på semester! :o

Har en tik på bk som är liten men en jäkel på agility och vallar vallar höst/vinter.

Utseendet är likt bc men hade inte gissat det om jag inte visste att hon va det :)

Haha fast det tror jag faktiskt inte. Men små tikar som inte skiljer sig från terriers har man ju träffat på ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 433
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka