Vilken hund?

T

Tintomara

Jag vet att det finns oändligt med trådar på detta ämne, men jag skulle behöva tips.
Har funderingar att skaffa hund när jag är färdig med min utbildning och har jobb. Detta är inte imorgon, direkt, men jag tänkte ändå redan nu börja tänka efter när det gäller hundraser. Jag har vacklat fram och tillbaka mellan otroligt många raser känner jag, det låter ju ofta bra på kennelhemsidor och i rasbeskrivningar...

Jag har inte haft egen hund tidigare, har däremot allmän djurvana och har haft hundar runt mig när jag jobbat på hästgård en period. Jag letar efter en hund i mellanstorlek. Hunden bör, pga min inte helt livslånga hundvana, vara stabil och kanske mer åt "nybörjarhållet". Dock vill jag inte skaffa mig en hund som inte kan hänga med ut på joggingturer och utevistelser.

Några tips?

Sv: Vilken hund?

Kanske vilken sällskapsras som helst ?
De flesta är ju bra "nybörjarraser".

PÅ skks hemsida finns länkar till rasklubbssidor där man kan gå in o läsa om rasen :)

Men är de tillräckligt "aktiva" för att kunna hänga med ut och vara med på diverse aktiviteter? Vill inte skaffa mig en "tanthund" ;)

Det är jättesvårt att tipsa. Självklart är jag helt förälskad i den finska lapphunden då jag har en egen. :angel: ;)

Men kika runt på skk:s sidor och när du tror dig hitta en ras som passar kan du ju alltid fråga vidare eller söka här.

Det är jättesvårt att tipsa. Självklart är jag helt förälskad i den finska lapphunden då jag har en egen. :angel: ;)

Men kika runt på skk:s sidor och när du tror dig hitta en ras som passar kan du ju alltid fråga vidare eller söka här.

Jo, jag har ju snokat runt en hel del på nätet... :) Finsk lapphund är en av de raser jag blivit lite småförtjust i, det ska jag erkänna. Andra raser är samojed, dvärg/mellanschnauzer, olika typer av spaniels (men där är jag osäker om en del raser är "aktiva" nog) och sen har jag en svag sida för greyhounds. Så, det har varit många turer på olika hemsidor...

Ja det var ju ganska olika bud på raser du är intresserad av. ;)

Om du försöker sortera upp det lite mer i vilka egenskaper du vill ha/inte vill ha hos din hund?
Vad vill du göra mer med den förutom promenader och sällskap?
Vilket typ av pälsvård kan du tänka dig?

Så hjälper vi dig gärna att sortera lite... ;)

Du har funderat på dv.schnauzer sa du, vad gör att den inte känns klockren?
Samma med greyhound.
Osv.

Berätta mer... :)

Ja det var ju ganska olika bud på raser du är intresserad av. ;)

Om du försöker sortera upp det lite mer i vilka egenskaper du vill ha/inte vill ha hos din hund?
Vad vill du göra mer med den förutom promenader och sällskap?
Vilket typ av pälsvård kan du tänka dig?

Så hjälper vi dig gärna att sortera lite... ;)

Du har funderat på dv.schnauzer sa du, vad gör att den inte känns klockren?
Samma med greyhound.
Osv.

Berätta mer... :)

Jo, jag vet att det är otroligt olika hundar. :)
Jag vill ha en hund som är lite tålig i psyket, lite självständig. Men som inte är "för" självständig och där minsta fel man gör som hundägare gör att det kan bli väldigt stora problem med hunden... Den bör inte vara för vaktig mot andra människor.

Förutom promenader och sällskap så har jag sneglat åt agilityhållet tidigare, iaf den typen av lek-aktivitet. Det är dock inte något stensatt, skulle jag falla pladask för en hundtyp som är bättre lämpad för annat så kan jag tänka mig andra saker också.

Pälsvård får bli det det blir med den hund det blir, det är inte något som avskräcker.

Dvärgschnauzern är väl den hund jag mest funderat på hittills, det jag tvekar om där är storleken och om den är för skällig av sig. Annars verkar den ha många rätt.

Greyhounden är det väl mer just att den behöver stora ytor att löpa av sig på vad jag förstått, jag vet helt enkelt inte riktigt hur man går till väga med sådant. Annars verkar den en sympatisk ras.

*putt*
Ingen som har någon reflektion, eller vill tokvarna mig som nybörjare för någon av de raser jag tagit upp?

Jag hade fått för mig att de var ganska jagande av sig? Men det kanske mer är enskilda individer?

Jag har träffat flera som inte jagar o är nöjda med det. så länge de aktiveras funkar de bra. I alla fall de jag träffat.. är ingen expert på rasen. Tycker bara om dem o de jag träffat har varit väldigt trevliga o roliga hundar.

Men då låter väl schnauzer väldigt lämplig? Men kanske "mellan" schnauzern (som numera endast kallas schnauzer) istället för dvärgschnauzern.
Inte är den skällig heller vad jag upplevt. Tålig, med på det mesta, ganska allround. Inte vek, cool, inte den som måste hälsa på allt och alla, däremot har jag hört att de kan vara lite tjocka i pannbenet och man kanske har nytta av tålamod och en gnutta humor när man ska uppfostra en. :p

Springer spaniel finns i olika typer och smaker. En släkting till mig födde upp en sort som är låg, lite tyngre som funkar lika bra som aktiv sällskapshund som jakthund (eller agilityhund). Sen har jag mött alertare, tunnare saker som gett husse och matte gråa hår för att de är nippriga. :D
Måste inte arbeta med huvudet varje dag utan accepterar en långpromenad istället.

Men då låter väl schnauzer väldigt lämplig? Men kanske "mellan" schnauzern (som numera endast kallas schnauzer) istället för dvärgschnauzern.
Inte är den skällig heller vad jag upplevt. Tålig, med på det mesta, ganska allround. Inte vek, cool, inte den som måste hälsa på allt och alla, däremot har jag hört att de kan vara lite tjocka i pannbenet och man kanske har nytta av tålamod och en gnutta humor när man ska uppfostra en. :p

Det låter ju verkligen som en hund för mig. Det var mycket storleken hos dvärgschnauzern som fick mig att tveka lite om den var för liten. Men (mellan)schnauzern är inte för "mycket" hund för en nybörjare?

Nej jag tycker inte att det är för mycket hund för en nybörjare. Den är så pass cool att den inte blir nipprig om man gör något fel, inte heller överkänslig så den blir räddhågsen/harig och inte heller vass/hård så att den på något sätt blir farlig.

En robust allroundhund för alla väder. Men som sagt, den är kanske inte den allra lättaste hunden att få upp i tävlingslydnad (även om det går naturligtvis) för den har ofta en egen åsikt om saker och ting.

Aktivitetsbehovet ligger lite över medel, men den långt ifrån den mest krävande rasen. Den skulle uppskatta att få mer att göra än att leva enbart som sällskapshund. Att spåra är ganska enkelt och roligt och funkar kanon som mental aktivering, om man inte hellre fastnar för något annat förstås.

Wippet är en kanon sosial hun och tålig.
jakt labrador är en go och lätt hund

Det finns många fina hundar

Aktivitetsbehovet ligger lite över medel, men den långt ifrån den mest krävande rasen. Den skulle uppskatta att få mer att göra än att leva enbart som sällskapshund. Att spåra är ganska enkelt och roligt och funkar kanon som mental aktivering, om man inte hellre fastnar för något annat förstås.

Det låter ju som i princip alla rätt för mig, faktiskt. Spåra verkar intressant också, vad jag hört om det. Det är nåt jag mycket väl skulle kunna tänka mig att pyssla med.

Får spana runt mer om denna ras helt enkelt.

Tack!

Om jaktlabradradoren är det minsta lik jaktgolden så är det inte en hund jag rekommenderar till någon som vill ha en aktiv sällskapshund.

En annan ras jag tycker du ska kika lite på också är pinschern. Den normalstora vill säga. Den är jag själv intresserad av.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka