vilken hund tycker ni passar till detta?

M

mallan

Min mormor bor ute på lovön,nära till skog och långt ifån stor väg. Stor tomt med stall och hagar.
Nu har hon en retrieverblandning,hade en till förut. Hon går långa promendader i skogen varje dag.
Tränar inget speciellt med nuvarande hunden,förutom lite bollsök på tomten. Hon är väldigt "spänstig" av sig,inte problem att gå eller så.

Hon funderar lite på vad hon skulle ha för nästa hund om hon ska ha någon,den hon har nu är hela 13 år och en rätt regäl hund,så vi får se hur länge han hänger med.
Hon är väldigt förtjust i retrievrarna,men eftersom hennes ena dotter är allergisk skulle hon helst ha en mer eller mindre allergivänlig hund(vet att ingen ras är 100% allergivänlig,men vissa är ju mer än andra),om det kanske finns nån med lite"retrieverpsyke"?
Inte en för liten hund,som gärna får vakta lite,men vara följsam och funka att ha lös.
Vad tror ni skulle passa?

Sv: vilken hund tycker ni passar till detta?

kanske en shar pie men vet inte om den är allergi fri...

Jag tänker spontant på pudel.
Är inte så jätteinsatt men har fått mina pudelfördomar brutalt krossade av hundfolket här på Buke. :D

Irma_western skrev:
kanske en shar pie men vet inte om den är allergi fri...

Tycker inte jag, den rasen är det rent av taskigt att föda upp *om det nu är någon här som har någon och blir ledsen, sorry, men det tycker jag*.
Det låter förbaskat illa när de andas, kan inte kännas så kul. De får värmeexem mellan hudvecken, de får åka in till djursjukhuset som liten valp för att sy upp hudveck över ögonen (jo jag vet det, min syster arbetar på djursjukhus och åtminstonde två kullar från samma uppfödare har vart inne sedan hon började i Maj).

Till trådskaparen, urvalet begränsas kraftigt pga allergin, pröva att ta kontakt med uppfödare till raser som är kända för att vara snäll mot allergiska människor och fråga om det går bra att komma och titta/umgås/klappa hundarna.
Men helt säker på att en hundras som ska vara allergivänlig är det kan man aldrig vara, det beror på personen och dennes allergi.

Jag tänker också på Pudel eller Portugisisk Vattenhund. Sen vet jag inte hur Spaniel-släkten är i pälsen.

Hon får känna sig för, gå och lukta på hundar :idea:

Storpudel tycker jag låter perfekt, Och de flesta av dem vaktar såpass att de skäller när nån ringer på dörren å så. Allrgivänliga, sportiga och lättlärda

är inte Pumi en allergivänlig ras? den är nog värd att kolla upp :)

mallan skrev:
Hon är väldigt förtjust i retrievrarna,men eftersom hennes ena dotter är allergisk skulle hon helst ha en mer eller mindre allergivänlig hund(vet att ingen ras är 100% allergivänlig,men vissa är ju mer än andra),om det kanske finns nån med lite"retrieverpsyke"?
Inte en för liten hund,som gärna får vakta lite,men vara följsam och funka att ha lös.

Mellanpudel!!

tack för alla svar!
jo,precis,det blir ju mycket mer begränsat med allergin,annars hade det nog varit ett hyffsat lätt val:p

håller helt med om shar pein,skulle aldrig tillåtit henne att köpa en även om de var 100% "allergisäkra:D

jo,pudel är nog ett bra alternativ,hon är inte så fötjust i pälsen,men hon får väl vänja sig..:rofl:

äh, man klipper den kortkort och voilá! pudeln ser ut som en riktig hund :devil: :angel: :D .

ja,precis!hehe..:D
är det svårt att klippa dom? och hur ofts behövs det göras? om man vill hålla pälsen under tio cm eller nåt sånt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 358
Senast: Krumben
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama