Vilken hund ska jag välja?

Bubble

Trådstartare
Har bestämt mig för att jag vill köpa en omplaceringshund eftersom jag inte riktigt har tid för en jätteliten valp..
Har nu hittat två stycken, var o kollade på den ena idag o den andra ska jag titta på på lördag. Men jag har lite svårt att välja..

Den första hunden är en blandning collie/jämthund 5 mån. Han var jag o kollade på idag. Verkade lite smått ouppfostrad (typ hoppade på en, tog mina skor o sprang iväg :p osv. )
De sa dock att det bara var för att de inte riktigt haft tid med honom på sista tiden. Sen var han ju inte så gammal heller?
De sa att det brukade lämna honom ensam då o då men att det nästan alltid var någon hemma.

Dena andra hunden är en golden som jag ska titta på på lördag. 2 år och väldigt snäll (enligt ägaren), van vid det mesta.

Jag har inte haft hund tidigare så ingen erfarenhet men har ändå en del tid och vilja att lägga ner då jag älskar att hålla på med djur.

Men hon som hade valpen sa att man inte kunde gå så långa promenader o så med honom eftersom det skulle vara dåligt för benen, stämmer det någon som vet?:)

Några tips vad skulle ni valt?

Jag bor i en gansla liten lägenhet och går i skolan på dagarna, men kan ju alltid åka hem på tex lunch o så o vissa dagar pluggar man ju hemma osv..

Lite råd o tips :)
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Det är svårt att välja men du har ju inte tittat på en av dem ännu. När du gjort det så vet du nog vilken du vill ha. Men du bör nog vara hemma den första tiden med hunden. För att sedan börja ensamhetsträna den så smått. Annars är risken att du har hela huset klagandes på en hund som sitter och tjuter samt att både dörrar och golv är sönderrivna. En 5 månaders valp är inte ett dugg lättare än en 8 veckors valp! Den kanske inte är rumsren ännu och den är på väg in i en ålder som är minst sagt turbulent. Hormoner och könsmognad är snart pågång och allt ska testas. Tänk noga över om du verkligen har tiden för en hund. Kommer du fram till att det ska gå bra så önskar jag dig lycka till.
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Det beror på hur många timmar du är borta, är du borta en hel dag i skolan så spelar det ingen roll att du kan åka hem på lunchen tycker jag..

Då blir det för mycket ensamtid på det stora hela för en hund.

En 5 månaders valp kan inte lämnas alls så länge utan högt några timmar ( 2 timmar typ ) och det är om man ensamhetstränat den mycket ..
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Eftersom du inte har haft hund förut så skulle jag säga golden. Blandrasen mellan collie/jämthund kan bli alldeles för mycket eftersom det är både vall och jakt blandat. Helt idiotiskt, och jag tror snarare att de helt enkelt har insett att de inte har kunskapen eller tiden till att uppfostra valpen eftersom det kommer bli (och är) en väldigt aktiv hund. Golden är dessutom äldre och har kommit förbi de jobbigaste stadierna och kan säkert lära dig en hel del :). Eftersom den dessutom är renrasig och förhoppningsvis registrerad hos SKK så kan du kolla upp föräldrar, syskon, resultat på HD/AD osv.
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Vad ska du ha hunden till?

Det som helt och hållet ska styra valet av hund är användningsområde och hur du är som person. Personligen hade jag valt bort blandrasen direkt då den är för ung för att man ska kunna se mentaliteten ordentligt och att den inte är röntad.
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Tack alla som svarat hittils!
Jag vill ha hunden som en sällskapshund men som ändå gärna är med på lite mer aktiviteter som tex följa med på rid/joggingturer m.m.

Mina dagar ser lite olika ut. Vissa dagar är jag hemma och pluggar hela dagarna, vissa dagar har jag kanske en lektion, vissa dagar fler.

Men som längst kanske jag är i skolan 8-12, hemma på lunch o sen nån timme till i skolan på em.. Tänkte det skulle funka? :)

Börjar luta mer åt golden retrievern faktiskt men jag är ändå inte helt säker.
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Om du inte har löst valptiden så finns det inget alternativ som jag ser det :)

Valpen är för ung för att lämnas ensam flera timmar..

Men du måste lägga till mer mental träning för hunden, det där är för lite för en vanlig sällskapshund tom och golden är en ganska aktiv ras/väldigt aktiv ras.
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Du ska inte ha så bråttom att bestämma dig. Kolla på fler hundar, var kritisk och fundera ordentligt. Det är mycket roligare att äga en hund som är lättsam, passar ens liv och personlighet och är frisk än att ha en som man måse anpassa sig efter hela tiden.
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Okej tack det visste jag inte :)
Inser att en hund på 5 månader nog är lite för mycket för mig.
Jo jag har ganska mycket tid utöver det för hunden, tex träna lydnad, kanske gå någon kurs o så, vill ju kunna hitta på roliga saker med min vovve också.
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Nej jag ska absolut inte ha bråttom, det är sant som du säger. Har faktiskt tittat runt ganska länge nu på olika alternativ och fastnade tillslut för de här två, som fanns i närheten.
Har länge funderat på just golden så tänkte att det verkade ganska lagomt ändå med en hund på 2år. :)
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Dena andra hunden är en golden som jag ska titta på på lördag. 2 år och väldigt snäll (enligt ägaren), van vid det mesta.

Ta reda på varför den ska omplaceras så att det inte finns några problem som du får ta över. Annars tycker jag det låter som det bästa valet av de här två. Du får en rasren hund som förhoppningsvis har alla papper i ordning om du skulle vilja tävla eller ställa ut (kolla). Klart att du får jobba med hunden för att det ska bli bra, men så är det ju med alla hundar. Lycka till!
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Efter vad du har berättat här så finns det som jag ser det ingenting att välja på det är bara Golden som kan passa in i ditt liv just nu.
Är det tevlig och kemin stämmer så tycker jag att du ska ta den och du ska be att få ha den på prov minst 14 dgr men gärna en månad så att du får känna efter ordentligt om ni passar för varandra. Det är alltid så med vuxna hundar att dom har ju sina egenheter och det tar lite tid att komma underfund med varandra.

Hoppas att det går bra, lycka till!
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Jo det frågade jag faktiskt. Det var för att hennes son blivit allergisk. :)
Den andra hunden var för att de inte hade tid, så det känns mer som att det kan vara en "problemhund".
Och eftersom jag är ovan vill jag ju ha en så "lätt" hund som möjligt så att allt blir bra, tack :)
 
Sv: Vilken hund ska jag välja?

Jo hade man fått ha hunden på prov hade det ju varit allra bäst. Tack :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 379
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
761
Senast: Grazing
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp