vilken hund passar oss?

sillys

Trådstartare
ja nu börjar funderingar för o skaffa en till hund, jag och min pojkvän ska skaffa en tillsammans.

just nu har jag en underbar liten Finsklapp hund, han är min stora kärlek :angel:

men pojkvännen och jag vill ha en till, och helst inte en till lapphund, vi vill gärna ha en hund som gillar vatten. då vi saknar det enormt med våran nu.. han hatar vatten! sen på sommaren vill han inte göra nåt förutom ligga i skuggan och gå korta promenader han orka inte mer än så. så gärna en hund med mindre päls också! :p

så lite punkter va den ska hålla:
* ej mini hund och ingen bjässe, lite lagom som den som vi har nu :)
*gilla vatten
* lugn hund, men en som ändå gärna följer med en vända brevid cyklen elr springturen. (men ingen som behöver konstant aktivering!)
* korthårigare hund, (skulle va toppen om det går o raka hunden, utan at se dum ut ^^)
* ingen tollare den är reda dissad av karln, amstaff el likn samma så både av han och mig.

hehe kom gärna med lite tips! känner mig helt lost.. :d

Sv: vilken hund passar oss?

En korthårig hund eller en långhårig hund som går att raka, är det det du menar?

Spansk vattenhund är en lagom stor hund som gillar vatten. Den har lockig päls (fäller inte) och klipps lämpligen ner om man inte vill ha den långhårig och då är det ingen frisyrklippning utan man bara rakar ren den helt och hållet. Vill man ställa ut så funkar det även om hunden är kortklippt.

Finns en del reservation i rasen så viktigt att välja hund från öppna och sociala linjer. Aktiva sällskapshundar, tål värme hyfsat bra (kortklippta), älskar vatten, allround, lite vakt i sig och förbaskat charmiga. En "lagomhund" enligt mig, ingen arbetsnarkoman men är gärna med på allt husse/matte vill hitta på. Ganska cool till sättet.

åh ja precis en krullig hund som inte fäller värst menad jag ju ;)
dem ser inte dumma ut när man rakar dem ;)

men åh tack, dem lät ju bra, ska kolla upp dem lite då :)

Hmmm, skulle en dvärg- eller mellanschnauzer kunna vara något? Jag är verkligen ingen expert på de raserna dock.

åh en kompis hade en dvärg schnauzer, hur underbar som helst. dock lite liten för min smak. men en mellan ska jag kolla in ;)

Lagotto Romagnolo finns ju också, nu när den spanska vattenhunden nämndes. Men de kanske behöver lite mer hjärna och nos aktivering, med spår etc.

ÅH nu blev jag kär! är exakt vad vi letade efter! äntligen nåt som föll oss både i smaken! tack!

pudel vill nog inte min karl ha, det ska va nå "tuffare", han vägra gå ut med hunden annars :P
labrador skulle funka med, men faller inte helt så där i smaken. :)

Lagotton kan jag rekommendera.
Min egen ligger just nu och torkar i soffan efter bus i vattenspridaren.
Min vovves vattenintresse överskrider allt jag tidigare upplevt. Om han är lös (på vårt land med sjötomt) får vi hämta honom med båten, han vägrar komma upp, förutom då han blir toanödig.
Har dock träffat de lagottos som helst går ut till magen och inte mer men ingen som vägrar gå i över huvud taget.

Jag har för mig att lagotton generellt ses som lite stabilare än spanska vattenhunden, sedan tycker jag att de är snyggare också. Portugiskika finns ju också men de är större och (enl mig) den minst söta av vattenhundarna.

Min Gizmo är definitivt en högenergihund och han trivs bäst då det är full fart med träning men sådana här varma dagar fungerar han väl med en simtur och rastningspromenader. Vi har en boardwalk vid vattnet som är ca 500 m lång, vid vilken han får simma, då har jag linan och är på land och han kan simma långt. Efter två vändor på den är han rätt mör i benen men å så lycklig och harmonisk.

Hör av dig om du vill höra mer reklam om den bästa hundrasen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 659
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 077
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 245
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka