Vilken hund passar oss sen? Labrador?

Fibusen

Trådstartare
Vi har setat och diskuterat olika raser ett tag nu,än så länge är det inte läge än att leta hund,men i framtiden. Har nu en blandras.

Vi söker efter en mellanstor hund,max ca goldensize.
Vi bor i lägenhet än så länge,men vi har rätt så stor egen gård med lite träd och sånt,egen ingång,så det är som att bo i eget hus,och hunden kan vara ute på gården.

Vi vill inte ha hunden till något speciellt,inte mer än sällskap,och gå nån kurs i lydnad,men vill inte hålla på med tex utställning,jakt,m.m,utan bara en kompis som kan hänga på oss överallt!

Vi är ute mycket,fiskar,pimplar,och det blir svampplockning och sånt till hösten,så gärna nån som orkar hänga på oss ute i skogen,och som klarar kylan på isen under vintern när vi är ute på den. (det gör INTE våran hund nu,och det tycker vi är jättetråkigt)

Nån som är bra med barn och andra hundar,det är mycket viktigt! Ingen aggresivitet bakom,utan nån som är stabil i psyket!
Gärna så kort päls som möjligt,golden tycker vi nästan är för långhårig.

Har funderat på labbe,men kan man stimulera deras behov bara genom vanliga promenader,och nån kurs då och då?

Ni som har labbe,hur är dom??

Sv: Vilken hund passar oss sen? Labrador?

Jag har inte labbe, men svarar ändå om det är okey.

Det finns två olika typer av labbe. dels jaktlabben som skulle bli en total katastrof om den inte aktiveras och sedan finns det labbar som är mer åt utställningshållet. En labbe avlad för utställning är lite grövre och har inte alla den motor som jaktlabben har. Dock är labben i grund och botten en jakthund så viss aktivering krävs även för en labbe åt utställningshållet. Som en kompis som får hänga med över allt tror jag "utställningslabben" passar bra.

(Jag vet, det finns inget som heter utställningslabbe)

Även om labbe finns i två varianter så är det i grund och botten en jakthund. Jag har bara erfarenhet av jaktlabbar men jag skulle tro att även utställningsvarianten måste aktiveras ytterliggare än bara genom promenader. Alla hundar mår bra av att även få jobba med huvudet då och då.

Jag ska vara tråkig och föreslå att ni bör kolla på en ras inom grupp 9, sällskapshundar.

Läste inte ordentligt, så jag lägger till: du skriver en kurs "då och då", innebär det att ni även kommer fortsätta med sånt som ni lärt er på kursen, t ex spår eller sök? Eller bara lydnadskurser?

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger, precis som apocalypsze, att du ska kolla på hundarna i rasgrupp 9 - eller på min favorit: shiban :love:

Pigg hund som orkar med på det mesta man hittar på, rejäl markfrigång och något större än många av raserna i grupp nio, men inte särskilt stor (35-40 cm ungefär). Tät mysig päls som håller värmen på vintern och inte stör alltför mycket under sommaren. De har ett visst rörelsebehov som tillfredsställs bra av att de har chans att springa fritt lite varje dag, t ex i en större inhängnad trädgård.

Shiban är lite kattlik i temperamentet och inte så kelig, generellt. Den gör det den vinner på, så det är en fördel om man vill samma sak eller åtminstone kan motivera sin sak väldigt väl ;) De är inte omöjliga att träna, tvärtom, de är jätteroliga träningskamrater men kräver inte mental stimulans varje dag för att vara nöjda.

I grunden är shiban en jakthund och kan därför vara svår att ha lös utan att den drar på vilt. Det beror på träning och hur er närmiljö ser ut.

Visst suuuuger det lite i ha-tarmen...? :love:
wpg2

51-small.jpg

wpg2

Japp, tror definitivt att ni kan ha en labbe om ni är villiga att träna lite lydnad iaf någon dag i veckan och kanske nåt spår då och då.

ska ni ha labbe så kolla noga så ni får en valp som är lugn och mjuk. jag köpte min labbe till ungefär liknande saker men han rev hela huset. inte ens nu vid 9 års ålder så nöjer han sig med att bara hänga med utan han måste arbeta varje dag för att han ska gå att hantera.

Har också hört av en att dom fick en labbe som nästan rev hela huset...:crazy: Nu vart jag väldigt osäker faktist...

Nu är det visserligen flera år kvar,men nån gång så blir det ju dags att bli föräldrar,vill ha en hund som klarar detta,att kanske få lite mindre tid i början innan man kommit in i rollen,som kanske nöjer sig med att bara vara på gården nån dag i fall hela familjen ligger i magsjuka,och nån som älskar att ligga i soffan framför tv:n lika mycket som att vara ute på sjön och fiska,eller ute i skogen och jogga.

Såg att bostonterrien och fransk bulldog hörde till rasgrupp 9,en ras som får mitt hjärta att smälta,dock så tycker inte sambon om dom,att dom är för små och fula! :eek:
Men dom har ju väldigt lite päls,dom kan väll inte klara kylan så bra endå va?

Har en boxer/pitbull blandis nu som man INTE kan ha med sig långa stunder ute på vintern,och det är jättetråkigt..

Ang. kyla är det nog individuellt. Min boxervalps föräldrar rör sig utan problem i snö men det kan ju även bero på vilka grader det är, vind osv. Är det ett problem, köp ett täcke så är det löst!

Storleken spelar mindre roll, tror båda raserna kan vara väldigt energiska :). Tro mig, din sambo kommer nog över det om han får pussa på en liten bostonterriervalp... var själv inne på den rasen men uppgraderade mig till boxer istället :D. Men jag vill fortfarande ha en sån! Frallor tror jag har en del hälsoproblem så kolla upp föräldradjur noggrant om ni bestämmer er för en sådan när det är dags.

Mina Labradorer har inte alls varit några slöhögar som softat runt. De har behövt mycket träning för att fungera. T.ex. en överglad hund som ska kasta sig över alla och envar... Det ligger en del träning för att kunna ha en sådan hund lös. De kan också vara rätt fixerade vid andra hundar och det kärvs en del träning för att få till det också. Både för att kunna vara lösa och för att kunna möta andra hundar.

Mina Labradorer har också haft ett stort motionsbehov. Speciellt som unga. Jag har traskat och återigen traskat och de har velat vara lösa varje dag och röja runt.

Även min lugna Labrador krävde sitt när hon var ung. Sen blev det mindre och mindre. Det gäller bara att överleva de första tre åren ;)

Jag fick frågan en gång när jag stod i rasmonern på Hund200? hur många kilometer en Labrador behöver gå varje dag. Det har jag inget svar på. Men en långpromenad ska vara en långpromenad och inte 40 min eller så.

Ang. att gnaga är det inte helt ovanligt att en del biter sönder saker när de är ensamma hemma som unga. Det brukar gå över efter ett tag. Jag har dock haft en hund som aldrig bitit en pryl.

Senast ändrad:

det finns ju några spetsaser som är ganska "lagom" pigga, som svensk och finsk lapphund. jag upplever dem som mycket lugnare än labradorer. kanske ska ni även titta på eurasier som marknadsförs som pigg sällskapshund. de borde inte ha några problem med kylan!

Både bostonterrier och fransk bulldog är ju sjukt söta, men de är väl inte särskillt friska raser?

Jag har fått uppfattningen att frallan är mycket sjukare än bostonterriern, som inte är lika vanlig. Men det finns definitivt de som kan mer om det där än jag.

Hörde här om dagen att bostonterriers har mycket allergier. Sen har väl hundar med platta nosar krångel med den ibland?

Nja, krångel med just nosen vet jag inte men däremot andningen i vissa fall.

jag menade att lite ospecificerat skriva "det" som i att de har en nog.
men menade nog luftrör och även ögon(?) fått för mig att iaf mopsar har det.

Vet att just vid förlossningen så kan det vara svårt för mamman att kunda andas pga nosen,så kejsarsnitt förekommer väll ofta,kan säkert bli problem även om hunden blir överansträngd.

Problem med exem i hudvecken runt nosen är också vanligt.

Det med ögonen är jag inte helt 100 på,men är det inte katarakt eller vad det heter som dom kan få? Det är ärftligt va? Kan man se det redan hos valpen,eller "räcker" det att föräldrarna är ögonlysta?

Usch,nu vill jag ha en boston ÄNNU mer,nu när den faktist verkar passa in på oss!!! :d Måste hitta en uppfödare i närheten där man kan lura med sambon i framtiden,han kan inte tacka nej om han fått snusa på en bostonvalp tycker jag! :love:

Vi är ute mycket,fiskar,pimplar,och det blir svampplockning och sånt till hösten,så gärna nån som orkar hänga på oss ute i skogen,och som klarar kylan på isen under vintern när vi är ute på den. (det gör INTE våran hund nu,och det tycker vi är jättetråkigt)

jag tycker inte att bostonterrier passar er om följande kriterier fortfarande gäller.

Nu har inte jag någon egen erfarenhet av just boston, men varför inte?

dels för att den är liten och tunnhårig = kommer frysa, dels för de utstående ögonen i kombination med litenheten = ingen hit i snårig skog.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 345
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 163
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka