Vilken hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 807
L

Lantlolla

Veeeeet att det finns tusen olika trådar om detta. Men slänger in en till, hoppas få lite hjälp så får vi se.

Det är såhär att en kompis till mig har ett varmblodigt travaresto på 10 år iår tror jag det är. Nu ska denna pållan ut på foder ett år och fodervärden ska hyra plats hos mig är önsketanken.
Efter detta år har ägaren erbjudit mig att vara med och ta föl på henne, alltså att vi kommer dela på fölet helt enkelt. Och då kommer ju klart frågan, vad ska man ha för hingst?

Hon är ju travare, och klart det är kul att ut och köra men vi har ingen av oss direkt licens så det är ju inget vi satsar på.
Min första tanke va en fin travhingst och sen satsa på de, men om de inte funkar ändå har kvar fölingen.

Andra tanken är att korsa med ngn annan ras som vi kan använda inom lite mer dressyr och hoppning, (hon gillar hoppning jag dressyren)

Jag har ytvärr inga bilder på henne, men kan lägga in hennes stam så vet någon kanske lite om henne?

Härstamning:
Far: GIANT CHILL (US)
Mor: GREEN PEARL
Morfar: PRAKAS (US)
Mormor: MITZY GAYE (US)
Mormors far: LINDY'S PRIDE (US)

En hel del amerikanare = ).
Hon är ca 165 cm hög, både jag och ägaren gillar stora hästar. Jag skulle ju vilja ha en häst med lite bättre galopp klart - travaren = ). Hon är inte direkt lågställd men inte så högställd heller, så jag skulle kanske önska lite mer högställdhet.

Men som sagt jag vet inte så mycket, så någon som kan hjälpa oss lite med lämplig hingst?

Tacksam för lite tips, bolla gärna runt med lite idéer. ska se om jag hittar lite bilder sen!

Sv: Vilken hingst?

Först hade jag börjat med att kolla upp hur det är med ägarskapet på hästen. Som du skriver det här verkar ägaren ju att vara en hon. Men den registerade ägaren är en han. Det här kan ju ställa till det i framtiden vid betäckning och registering av fölet.

Nu kan jag inte vilka travhärstamningar som är attraktiva, men det finns det andra här som har koll på. Stoet har ju inte varit helt oäven själv på travbanan, så om jag skulle ha tagit föl på henne hade jag sattsat på en travhingst. Det man ska vara medveten om är att en bra travhingst kostar så pass mycket att det skulle bli klart billigare för er två att köpa en färdig ridhäst för hopp och dressyr på hobbynivå än att betäcka stoet. En annan sak är att i vilket fall som helst så är det säkrare att få rätt häst om man köper den färdig än att tillverka den själv.

Håller med! Tänker ni inte avla vidare med en travhingst, tycker jag att ni ska köpa en färdig ridhäst istället för att chansa med att ta och korsa detta stoet med tex. en halvblodshingst.

Hejsan hoppsan.
Han som står som ägare är hennes pappa. Pga att hon inte är 18 fyllda och fick inte stå som ägare.

Klart man skulle kunna göra de. Alltså köpa en färdig eller avla med travhingst!

Anledningen till att hon ifrån början ville ta föl på henne va för att fodervärden ville köpa hästen och erbjöd henne då att ta föl på damen.
Så fortf är det självklart bara tankar, och vi bollar ganska mycket om idén. Men det är lååång tid kvar tills vi isåfall skulle göra detta och vem vet hur vi egentligen tycker då.

Så jag skulle jättegärna vilja ha förslag ändå, även om man är negativ emot korsningsavel.

Jag vet att det kan bli himla bra korsningar även om man inte alltid är säker.

Hoppas ngn har lust att hjälpa oss lite iaf.

Som det ser ut så ser så ser ju stoet ut att vara uppfött inom familjen. Samma efternamn på ägare och uppfödare. Så då är frågan varför hon blivit ridhäst istället för avelssto? Fråga hennes uppfödare om vad som gjort att man inte fortsatt med avel på henne. Ingen av oss här har ju ens sett hästen så det kan ju helt klart finnas någon anledning till det. Hon har ju ett avelsindex för trav som är något över medel och klart över hennes mammas.

Hm, uppfödaren va väl inte som han skulle. Jag minns inte riktigt men han skötte inte sina hästar osv, så min vän fick köpa denna pållen väldigt billigt pga att hon gillade hästen så mycket. (tagit hand om henne innan).

Så varför de inte blev avel kan väl bero på att han inte direkt brydde sig. Men ska inte svära på de för jag har inte träffat honom.

Hästen har en hyffsad härstamning,inte det bästa man kan ha i travaveln men absolut inte det sämsta.

Hästen i fråga är helt underbar!

Egentligen skulle jag inte ha ngt emot att avla med en travhingst, kan ju rida in pållen ändå liksom. Och ändå har lika mycket nytta av den.

Det är ju som sagt bara lite hobbyridning egentligen.

Jag skulle satsa på en bra travhingst, sälja fölet och köpa en färdig ridhäst, som passar till det ni vill ha, ev. en travarkorsning som redan är i livet som ingen vill ha eller risk för att bil "vandringspokal". Så gör ni en god gärning samtidigt!:idea:

Om du tar en travhingst tycker jag du ska sälja fölet då jag faktiskt tror att det skulle finnas många köpare till henne.Men vad vet jag?

man ska komma ihåg Travare + Travare = Travare.

Om du vill ha en häst att kanske rida i skogen med,hoppa och lite dressyr så tycker jag helt klart attt du istället ska köpa en häst som är mer avsedd till det ändamålet.

Hade jag betäckt en travare med en travare för att få fram en ridhäst så hade jag undrat om det inte var en kanske blivande stjärna jag red på i skogen,som kanske hade sådan kapacitet att han skulle vara ute på V75 en lördag istället för ute i skogen!:D

Haha klart de, men starta och träna osv de kan man ju göra ändå . menar när startar man dem första gången 1-3 år? Hinner ju märka om man vill att älsklingen ska bo kvar eller inte.

Hm, blir lite att tänka på. Men travhingstar då, vad skulle vara bra ? Vill inte direkt har mer inavel eller så:P Inte för att det är det kanske, men vill inte ha ngn risk för de heller.

Haha klart de, men starta och träna osv de kan man ju göra ändå . menar när startar man dem första gången 1-3 år? Hinner ju märka om man vill att älsklingen ska bo kvar eller inte.

Hm, blir lite att tänka på. Men travhingstar då, vad skulle vara bra ? Vill inte direkt har mer inavel eller så:P Inte för att det är det kanske, men vill inte ha ngn risk för de heller.

Ja det är ju helt upp till individen,vissa startar hästarna när dom är 2 år (dock inte så vanligt i sverige) men vid 3-4 års åldern brukar man räkna att dom startar vid.
Om du vill ha en travhingst så tycker jag du ska fundera en gång till.
Dom bästa travhingstarna är dyra,skulle jag varit du om du nu bestämmer dej för en travhingst skulle jag prövat en ny hingst som inte har kommit så långt med sina ungar än.

En ny hingst som inte haft någon/några startande än är ju ett oprövat kort men mycket billigare än en dyr travhingst.
Om du ändå ska behålla förlet kanske man inte behöver ta den dyraste hingsten men ska du sälja fölet så är den ju mer attraktiv om den har en bätre hingst.:idea:

Ioch för sig, men tanken är ju faktiskt att vi ska ha pållen kvar sen. Och som du säger tar man en yngre hingst, nyare så så kan den ju ändå stiga i värde senare.

Det där med blodsbanken säger mig inte mycket :P
Inte heller med avelsindex.. Förstår inte de.

Men har ni någon snygging i lager då ? yngre pålle ? Ska se om jag hittar några bilder på damen.

Du hann lägga till lite i ditt inlägg medans jag skrev!

Däär va väl speedy crown långt bak ? ska man önska så långt bak eller inte alls?

Gillade dem vita håren i pannan, Saga (pållan) har några vita hår i huvudet hon med :P

Jo har har ochså speedy crown i sej.ska du ha helt utan Speedy Crown i sej ska jag kika på det,Speedy crown var väldigt populär för ett par år sedan nämligen! Så många har han i sej redan.
Ska kika på en fransk hingst,ett ögonblick!

Bästa är om du goolglar på travstuterier och kikar själv på hingstar!

Senast ändrad av en moderator:

Hm, finns de ingen lista eller ngt på hingstar. haha för jag är inte bra på sånt här :P

Hm, finns de ingen lista eller ngt på hingstar. haha för jag är inte bra på sånt här :P

Dahir de Prelong (FR), ingen inavel första 5 leden. inseminering finns tillgänglig i sverige. kostar dock 22.500 kr

giant cat (FR), inavel först i 4:e och 5:e led. finns tillgänglig i sverige. kostar dock 19.000 kr, fryst

Joyau d'Amour (FR), ingen inavel alls dom första 5 leden. finns tillgänglig i sverige. kostar dock 41.000 kr, fryst

Kiss Francais (FR), ingen inavel alls dom första 5 leden. finns tillgänglig i sverige. kostar dock 17.000 kr

det ser ut som du får välja en fransk hingst för att undvika så mycket inavel. för jag antar att du vill ha en så renrasig som möjligt? dessutom kostar det en hel del pengar som du ser! det bästa vore nog att ni antingen tar föl på henne och säljer det sen som travare och köper er en färdig ridhäst. eller också betäcker ni med en hingst av annan ras. MEN då ska ni veta vad ni vill göra med avkomman-hoppa, dressyr, western?? annars kommer hästen åka runt som en vandringpokal om inte ni är nöjda med vad ni fött upp. så tänk er för!
själv skulle jag välja en hopphäst med bra blup på dressyr framför en dressyrhäst med dåligt blup på hopp. eftersom hästen förmodligen komma hoppa bättre än vad den kommer bli dressyrhäst.

så där har ni ju ett antal bra hästar att välja på!
jag har inget emot korsningsavel, bara man har ett syfte med avkomman!

Vårt syfte med föl är främst att utveckla oss själva och få en underbar vän!

Inte meningen att pållen ska flytta runt resten av sitt liv.

Hm jag vet inget om de hingstarna, är de också såna som är nya inom avlen, eller är de kända ? (heeeelt försvunnen)

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Roar mig med att leta hingst till en av unghästarna i stallet. Hon blir 3 år i sommar och har alltså inte presterat, men fick jag...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: MissFideli
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 422
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka