Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 190
M

Mika17

Jag ska nu betäcka mitt vbl sto som är ca 157cm i mkh men jag vet inte vilken hingst jag ska använda. vill inte ha ett vanligt halvblod då jag vill ha en mer allround häst, då jag personligen tycker att halvbloden är dressyrhästar. har funderat på antingen P.R.E andalusier, hannoveranare eller liknande.. eftersom det ska bli hennes första föl vill jag inte ta en alldeles för stor hingst så dt inte blir problem.. någon som har en ide?? kanske nån som har en fin avkomma efter en särskild hingst som kan rekomenderas.. gärna bilder så man får ett humm.. :p
// Marika

Sv: Vilken Hingst??

allt blev dumt..

Senast ändrad av en moderator:

asså vad krångligt dt blev.. varför står dt fel.. hmm.. irriterande

Hannoveranare är väl först och främst dressyrhästar, PRE är ju oxå åt "dressyrhållet". Vad 17 menar du???
Vad är det för fel på ridbarhet??

fast det sägs att hannoveranare är den "nya" sport hästen.. så jag vill ha en som kan funka som lite allt möjligt.. även pre är mer åt barock hållet men jag menade att jag vill ha en häst med rätt hög ridbarhet.. visst halvblodet lämpar sig till mest dressyr men eftersom jag vill ha men som kan funka till allt så vill jag använda en annan hingst.. eftersom halvbloden inte är riktigt min grej..

men jag ville bara ha ideer om vilken hingst jag kunde använda..

Jag undrar lite vad menar du med att funka till allt ?

Och vilka fördelar/nackdelar har stoet. Vad behöver förbättras och vad är hennes bästa egenskaper.

Hennes stam skulle också vara bra att känna till innan man tipsar.

vi har funderat på carabiniero II men har inte riktigt bestämt oss.. han känns lite liten.. hon är efter Buzzin brian (son till American Winner, pappa till viking kronos) och undan Peace Melody.

jag vill ha en häst somo kan funka i många olika grenar och måste då ha många egenskaper.. hon stirrar tyvärr ganska lätt upp sig så jag vill ha en hingst med lugnt psyke o temperament.. fördelarna är att hon har lätt för att lära sig o så.. hon är rätt mysig att rida men haar dock inte lärt sig allt än (hon är bara skogsriden innan jag fick henne)men vi jobbar på det.. vi ville betäcka i år eventuellt eftersom annars kommer hon inte göra så mycket om hon inte följer med mig upp till skolan igen..

Okej, du vill alltså kunna rida dressyr, hoppa, köra, gå terräng, distans och western ?

Vad är anledningen till att hon skall sättas i avel ? Vad har hon liksom att tillföra den fölunge du vill skapa ?

INte för att man måste älska halvblod - men jag begriper inte vilken ras du skall använda som du kan göra allt med om inte ett halvblod duger.

Kollar man i sporten så är det halvblod (eller de förbund som ASVH godkänner) som ligger i topp i de flesta grenar förutom distans och western.

Har ditt sto alla de egenskaper som du önskar att avkomman får, eller vad är det hos ditt sto som gör att just hennes gener ska föras vidare till en kostnad av,, vad det nu blir innan avkomman är 3?
Vet du om att det kostar mindre att köpa en lovande unghäst där du ser resultatet och möjligheterna än vad det kostar att föda upp?
När detta sagt så finns det massor av trådar och hingsttips om raser till varmblodiga travare. Verkar som de med araber brukar bli bra, och ganska attraktiva inom distans, om rätt linjer används.
De flesta hästar är ju ganska allrounda, de blir vad man gör dem till. Just den varmblodiga travaren kräver lite extra av sin ryttare för att bli bra, och det samma gäller avkommorna till dem. Ofta är de duktigare ryttarna/köparna mer intresserade av hästar som har lite lättare för sig, och det kan bli svårt att hitta en kunnig och seriös köpare om du skulle behöva sälja.
U

fast det sägs att hannoveranare är den "nya" sport hästen.. så jag vill ha en som kan funka som lite allt möjligt.. även pre är mer åt barock hållet men jag menade att jag vill ha en häst med rätt hög ridbarhet.. visst halvblodet lämpar sig till mest dressyr men eftersom jag vill ha men som kan funka till allt så vill jag använda en annan hingst.. eftersom halvbloden inte är riktigt min grej..

Haha.. lite kul, skulle de vara den nya? Varför? De har funnit länge, och är en varmblodig ridhäst som vilken som helst. De svenska varmblodiga ridhästarna ser du ju bland världens bästa inom alla grenar utom just western och distans. Betvivlar att hannoveranaren skulle vara så mycket annorlunda. Men det är sällan man ser en andalusier i världscupen i hoppning.. Finns många multitalang-halvblod, men dte gäller ju att ha ett sto med lämpliga gener. Även om hingsten är bra så är det ingen trollkarl..
U

ja jag vill ha en häst som kan gå de flesta grenar och funka överallt.. det jag vill föra vidare är hennes sätt fast i en lite lugnare tappning.. :) visst kräver det mer av ryttaren men det är inget som är omöjligt.. men nu är det såhär att jag fick henne nu när min andra häst blivit skadad och jag ville ha en mindre utbildad häst o bygga på.. det är lika mycket arbete med vilken unghäst du faktiskt har det är faktiskt inte någon större skillnad på ett vbl och en häst av annan ras de blir vad man gör dom till.. jag är inte ute efter en häst att tävla de högsta klasserna med utan det jag är ute efter är en vän för livet och en jag kan ha kul ihop med..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka