vilken hingst!

Sv: vilken hingst!

Det är så med statistik att det krävs ett visst antal av en målgrupp för att det ska gå att bedömma den gruppen det handlar om.Och det finns tillräckligt många bedömda avkommer i WF efter " vilka ston som helst "betäckta med olika bra stammade hingstar för att man ska kunna se skillnaden på resultatet.
Jag vet vad statistik är för nåt ;)
Skillnaden från vadå ;)
Det finns inte tillräckligt många bedömda avkommer i WF efter "vilka ston som helst" där "vilka ston som helst" dessutom är bedömda.

Statistik är statistik och inte nåt mer än så.
Bra avkommer är inte nån skrivbordsprodukt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en superfin avkomma efter Gladur från Stallgården. Enligt vad jag har hört så skall Gladur vara väldigt speciell i psyket. Vad jag vet så har han inte gått att rida under vårperioden, men funkat utmärkt under vinterhalvåret.

Om jag förstår saken rätt så är detta vad du har hört, och jag vill hellre ha förstahandsuppgifter. Därför att jag vet hur tokigt saker och ting kan bli när de kommer av hörsägen, har nämligen indirekt varit med om samma sak. Här påstods nämligen att en av de lättaste hästarna jag har ridit skulle vara svårriden, pga den endast hade haft en mycket erfaren ryttare. Han var som en moppe med automatlåda, gasa, sakta ner eller bromsa.
Med all respekt, inte hörsägen men självupplevt tar jag emot.

Det som kan rimma dåligt med vad du skriver är, att hingstvisningarna ligger ju under vår och sommar så därför känner jag lite tveksamhet över detta.

Jag vet vad statistik är för nåt ;)
Skillnaden från vadå ;)
Det finns inte tillräckligt många bedömda avkommer i WF efter "vilka ston som helst" där "vilka ston som helst" dessutom är bedömda.

Statistik är statistik och inte nåt mer än så.
Bra avkommer är inte nån skrivbordsprodukt.
Vad vet du om antal som krävs för denna statistik eller hur många som finns i WF. Det du skriver är inget annat än en personlig åsikt helt utan värde.Men det finns en islänning som är avelsdomare som håller i detta som du kan få adress till av Sifs kansli. Han kan ge även dej de fakta du tvivlar på , om du verkligen vill veta.

Vad vet du om antal som krävs för denna statistik eller hur många som finns i WF. Det du skriver är inget annat än en personlig åsikt helt utan värde.Men det finns en islänning som är avelsdomare som håller i detta som du kan få adress till av Sifs kansli. Han kan ge även dej de fakta du tvivlar på , om du verkligen vill veta.
Vad vet du själv? Kasta inte sten i glashus du. Inte tycker jag att dina åsikter är av mer värde än nån annans.
Statistik är ingen exakt sanning. Fråga islänningen om allt stämmer till hundra procent så får du höra säkert höra ord som "sannolikhet", "standardavvikelse" och "urvalspåverkan". ;)

Jag kan hålla med om att Soldan frá Hvitanesi är jättefin fyrgångshingst med för att inte tala om hans snygga ökade tölt!!
Men jag gillar också Sólfari från Oviksfjällen och Hjalti Gudmundssons Reynir.
Min mamma har dessutom en häst efter Mökkur, men han har ju så många avkommor efter sig.

Den här lilla tjejen har jag på betäckning hos mig just nu. Hennes mamma är också här, och benlyften kommer inte från henne ;) Så gillar man lite kompakta självbäriga hästar med bra lynne, klös i gången och benlyft kan jag rekommendera hennes pappa.

tjalle125.jpg

Tara från Skogsberg, F: Hýreygur från Smärslid/Silverkedjan http://www.hvidagarden.se

Senast ändrad:

Gladur från Stallgården är en underskattad hingst, fyrgångare och väldigt komplett. Efter 6 veckors inridning och träning uppvisade han dessa bedömningssiffror, det tycker jag talar för kapacitet.

http://www.toarpssjogarden.se/pdf/gladur-1.pdf

Bild

http://www.toarpssjogarden.se/bilder/valacker/gladur.jpg

Vad roligt med någon som lyfter fram Gladur. Jag har ett supertrevligt sto efter honom, Elfa från Toarps Sjögården, som ska ridas in nu som jag hoppas har ärvt pappas gångarter(eller mammas för all del:) ). Har varit och träffat Gladur också, han står ju utanför Örebro nu.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka