vilken hingst!

Sv: vilken hingst!

Tjalle är bäst på fribetäckning, han är försiktig och duktig med stona och missar inga brunster.
Visst får man handbetäcka om man själv håller 100% koll på brunsten och bara kommer med stoet på rätt dag.

Så har jag själv gjort med mina för jag är ofta för nojig för att lämna bort dem eller ha dem i en "ny flock".

Mjo, nu vet jag inte riktigt hur mycket han bannlyste fribetäckning, jag tippar på att tanten själv föredrar fribetäckning framför insemination eller handbetäckning.. :angel:

Har försökt skicka PM till dig men det gick inte..

Jag har min PM-funktion avstängd, läs på presentationssidan så ser du mailadress :)

Jag tar inte emot eksemston, har förresten inte din tjej eksem eller blandar jag ihop det nu :confused:

Skulla - TIIIIIIIIIIIIIIIID var det oxå :angel:

Helene Bloms hingst soldan är självklart finast.
Han har sånt underbart lynna och har så otroligt jämna och trevliga gångarter. Så söker du en svart 4-gångs hingst så välj Soldan :D

Om man vill ha en avkomma med så bra exteriör och ridegenskaper som möjligt,så skall man betäcka med topphingstarna som har högt bedömda förfäder i flera led. Då detta ger en mycket starkare nedärvning.Det har visat sig på Island att det är avkommerna efter dessa som toppar på Landsmot,avelsbedömningarna och tävlingarna varje år.Det är bland hingstarna med högst blup man hittar dessa.

Fast jag är inte ute efter en avkomma med extremt lynne och gångarter. Jag vill ha en snäll eksemfri 4-gångare som jag kan låta min mamma rida på sen.

Fast jag är inte ute efter en avkomma med extremt lynne och gångarter. Jag vill ha en snäll eksemfri 4-gångare som jag kan låta min mamma rida på sen.

Det blir inga extremare hästar efter topphingstarna än efter andra hingstar.Det blir hästar som är mer lättridna eftersom de har mycket lättare för gångarterna.På Island där man i mycket högre grad avlar på topphingstarna så har resultatet av det,blivit mycket bättre ridhästar för vanligt folk, det berättade Yignir om på Sifs avelsmöte.Att antalet grisepassande hästar hade minskat kraftigt längs de islänska ridvägarna på grund av det stora användandet av topphingstarna.

Tänk vad praktiskt. Grisepassarna försvinner alldeles av sej själva. Ridlärare och ridinstruktörer kan omskola sig till nåt annat. Ingen behöver lära sej rida för topphingstarna fixar allt med ston som inte har nåra anlag alls.

Tänk vad praktiskt. Grisepassarna försvinner alldeles av sej själva. Ridlärare och ridinstruktörer kan omskola sig till nåt annat. Ingen behöver lära sej rida för topphingstarna fixar allt med ston som inte har nåra anlag alls.

Har man inget att tillföra är det bättre att låta bli.

.Att antalet grisepassande hästar hade minskat kraftigt längs de islänska ridvägarna på grund av det stora användandet av topphingstarna.

Riktigt så enkelt är det inte.

Det sker en mer MEDVETEN avel, men det handlar också om att välja rätt kombination och även använda fyrgångare i avel (förut ansågs inte dessa kunna vara topphästar, en Gaedingur var en femgångare punkt.) vilket ju med tex Orri får stort genomslag.

En liknande utveckling såg man och motade i grind i Danmark på 80-talet. Man hade avlat mest på de högst bedömda eller "lättast" godkända vilket premierade femgångshästar. Men för mycket laterala anlag i generation efter generation kombinerat med dålig stokvalitet och "fritidsryttare" resulterar ofta just i grisepassare på vägarna.

En medvetenhet om att pass inte får väga över tölt, och att normal- och tävlingsryttaren behöver en viss uppblanding av fyrgångare i aveln vände den trenden.

Jag tycker man ser samma sak nu. Islänningarna avlar även för fyrgångstävlande på hög nivå, och har insett att hästar med ren tölt utan för mkt laterala anlag är lättast att exportera. Därför kombinerar man både fyr- och femgångare i avelsarbetet på ett mer medvetet sätt än tidigare då en "riktig islänning" bara kunde rida snabba pass-hästar :p

Har man inget att tillföra är det bättre att låta bli.

Ja, det tillför då inte särskilt mycket att påstå att den enda lösningen är att använda "topphingstar" för de fixar allt.

För att få ett föl behövs ett sto och en hingst. Kom inte å påstå att det bara är hingstar som produserar avkommor. Om du inte tänker på kloning förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Det blir inga extremare hästar efter topphingstarna än efter andra hingstar.Det blir hästar som är mer lättridna eftersom de har mycket lättare för gångarterna.På Island där man i mycket högre grad avlar på topphingstarna så har resultatet av det,blivit mycket bättre ridhästar för vanligt folk, det berättade Yignir om på Sifs avelsmöte.Att antalet grisepassande hästar hade minskat kraftigt längs de islänska ridvägarna på grund av det stora användandet av topphingstarna.

Fast vad är det som säger att "topphingstarna" har lätt för alla sina gångarter. Det finns hingstar i toppen som behövt mycket träning innan allt fallt på plats och som behöver mycket träning för att fortsätta så. Sen får man också titta på vem det är som rider. En häst som är lättriden för ett proffs som är van att rida in och visa hästar behöver inte vara lättriden för min mamma.

Hon har höga krav på hästen hon ska ha. Det ska vara en häst som inte tar ett steg snabbare än vad hon vill men självklart pinnar på när hon ber om det och snällt saktar ner när hon vill. Som är modig och går fram överallt.Har taktrena och mjuka gångarter så hon inte tappar balansen. Som stannar och kollar vad som hänt när ryttaren verkar vara lite på sne. Som inte har eksem för hon hatar att hålla på och ta av och på täcken.

Idag har vi ett sto som i princip uppnår hennes krav.
Detta är ett sexåring sto som jag ridit in själv och som inte har en tillstymelse till passtakt. Hon är inte avlad på en "topphingst" eller i mina ögon är han det men inte hänseende i extremt hög bedömning och blup.
Och ja det är många som vill köpa henne trots denna icke topp tänkande avel som ligger bakom. Hon har en avkomma som idag är två år. Han har bra exteriör och ett lynne som är exakt som sin mor och fars, lugn och otroligt snäll. Kanske har jag en till trevlig ridhäst om ett par år.

Jag tycker att det är bra att folk avlar hästar tänkta för tävling, men om de även kunde låta bli att sälja de misslyckade hästarna till nybörjare så vore jag tacksam. För det är där man hittar dessa toppavlade hästar som inte passar på banan. Grisepassande runt i skogarna i 180 knyck.

Ja, det tillför då inte särskilt mycket att påstå att den enda lösningen är att använda "topphingstar" för de fixar allt.

För att få ett föl behövs ett sto och en hingst. Kom inte å påstå att det bara är hingstar som produserar avkommor. Om du inte tänker på kloning förstås.

Om man använder higstar med bättre stam får man bättre avkommer än om man man använder hingstar med enklare stam.Inte i varje enskilt fall men meden väldigt stor majoritet.Oavsett vilka ston man använder.

Fast vad är det som säger att "topphingstarna" har lätt för alla sina gångarter. Det finns hingstar i toppen som behövt mycket träning innan allt fallt på plats och som behöver mycket träning för att fortsätta så. Sen får man också titta på vem det är som rider. En häst som är lättriden för ett proffs som är van att rida in och visa hästar behöver inte vara lättriden för min mamma.

Hon har höga krav på hästen hon ska ha. Det ska vara en häst som inte tar ett steg snabbare än vad hon vill men självklart pinnar på när hon ber om det och snällt saktar ner när hon vill. Som är modig och går fram överallt.Har taktrena och mjuka gångarter så hon inte tappar balansen. Som stannar och kollar vad som hänt när ryttaren verkar vara lite på sne. Som inte har eksem för hon hatar att hålla på och ta av och på täcken.

Idag har vi ett sto som i princip uppnår hennes krav.
Detta är ett sexåring sto som jag ridit in själv och som inte har en tillstymelse till passtakt. Hon är inte avlad på en "topphingst" eller i mina ögon är han det men inte hänseende i extremt hög bedömning och blup.
Och ja det är många som vill köpa henne trots denna icke topp tänkande avel som ligger bakom. Hon har en avkomma som idag är två år. Han har bra exteriör och ett lynne som är exakt som sin mor och fars, lugn och otroligt snäll. Kanske har jag en till trevlig ridhäst om ett par år.

Jag tycker att det är bra att folk avlar hästar tänkta för tävling, men om de även kunde låta bli att sälja de misslyckade hästarna till nybörjare så vore jag tacksam. För det är där man hittar dessa toppavlade hästar som inte passar på banan. Grisepassande runt i skogarna i 180 knyck.
När man påstår som du att det finns toppavlade och misslyckade hästar som säljs till nybörjare så måste man även tala om vilka hästar och vilken stam dessa har om man ska vara trovärdig.Det påstås hela tiden en massa saker här på forumet utan något som styrker det man säger.

Om man använder higstar med bättre stam får man bättre avkommer än om man man använder hingstar med enklare stam.Inte i varje enskilt fall men meden väldigt stor majoritet.Oavsett vilka ston man använder.

Jaså påstår du det? Var hittar du den statistiken?

Jaså påstår du det? Var hittar du den statistiken?
Det är bara att läsa i WF där finns all information om resultat av avel.Jag trodde att alla förstod att Blup-systemet fungerar, eftersom det finns i nästan all hästavel.

Det är bara att läsa i WF där finns all information om resultat av avel.Jag trodde att alla förstod att Blup-systemet fungerar, eftersom det finns i nästan all hästavel.

:rofl: Du måste ha missförstått BLUP-systemet. Kära du, för att BLUP ska gå att lita på måste hästarna vara bedömda.
Kom igen när MÅNGA avkommor efter "vilka ston som helst" är bedömda. Då kan vi snacka giltig statistik.

Senast ändrad av en moderator:

:rofl: Du måste ha missförstått BLUP-systemet. Kära du, för att BLUP ska gå att lita på måste hästarna vara bedömda.
Kom igen när MÅNGA avkommor efter "vilka ston som helst" är bedömda. Då kan vi snacka giltig statistik.

Det är så med statistik att det krävs ett visst antal av en målgrupp för att det ska gå att bedömma den gruppen det handlar om.Och det finns tillräckligt många bedömda avkommer i WF efter " vilka ston som helst "betäckta med olika bra stammade hingstar för att man ska kunna se skillnaden på resultatet.

Han har visserligen en intressant stam och bra bedömning. Men vad har det igentligen blivit av hans avkommor? Har han förvärvat sig i ordets positiva bemärkelse?

Han har inte så många avkommor vad jag vet, de avkommor som jag känner till är lätta i gång och psyke. Dock finns ingen av dessa som jag känner till bedömd, men det beror mer på ägarna än hästen som jag ser det. Den samlade åsikten från flera kända uppfödare och tränare är, att han är en otroligt komplett häst och har mycket lätt för sig.
Har du någon annan åsikt baserad på vad du vet, så tar jag gärna emot den.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka