Vilken hingst??

urkella

Trådstartare
jag ska betäcka mitt Urbino~Herkules sto
<-- kellsan :love: , och jag undrar nu vad ni skulle ta för hingst....snälla hjälp mig :p
------------------------------------------

berätta lite om ditt sto t.e.x fördelar och nackdelar... berätta även vad du hade tänkt ha fölet till....

En känd hbl uppfödare har fött upp flera avk Cortez-Urbino som har blivit mkt bra bla Amour svår hoppning i Holland. Det fins ju några trevliga Cortezsöner i aveln.

Säger som någon annan här, vad har ditt sto för för- och nackdelar, och vad vill du ha avkomman till?

Har du kollat in Master 850? Etta på exteriör och tvåa på gångarter i senaste tävlingsstatistiken.

hon e ju ganska liten ca 160 å väldigt nätt i kroppen. så hon måste ha en lite grövre större hingst, hon är inått-tåad så det får inte hingsten va... vill ha en som fungerar hyffsat i både dressyr å hoppning men ska ha lite mer gång.... :bow:

Varför inte Briar???? :)

Är stor, och maffig, med en underbar utstrålning!
Bra exteriör, gång, och förutom dressyr prestationer i absoluta världsklass, kan han även hoppa mycket bra!!!

Jag var på Tullstorp i helgen och såg hingstvisningen och jag skulle rekommendera Briar eller Biggles. Man fick se åringar efter dem och de var väldigt fina allihopa. Alla hade varierande stam på mammas sida.

Varför inte Briar???? :)

Bra exteriör, gång, och förutom dressyr prestationer i absoluta världsklass, kan han även hoppa mycket bra!!!

hon har hört nån i hennes klasss som tykcer att briar inte kommer under sig rikitgt så då vill hon inte ha honom.

Neeej, inte måste du ha något grövre för att hon är liten och nätt, det räcker ju att gå på med en hingst som ger lite storlek. Jag håller med om att Briar är en läckerbit, men fy på dig, (är avis :D), du har en hel uppsjö av snygga hingstar att välja bland. Kolla in katalogerna när de kommer!
Om du inte kommer på någon hingst så kan ju jag ta hand om ditt sto... :d
Men som sagt lite mer info om henne är ju alltid bra, vad har hon gjort för något och är hon visad någon gång?
Lycka till!
Hälsningar Nina

Men kommer det inte att vimla av Briaravkommor ?

Även om han har fantastiskt resultat så skulle jag nog dra mig för att använda honom.

Blev lite nyfiken på ditt sto eftersom mitt eget också har Herkules i andra led (Krevad-Herkules). Betäckte henne med Rubinrot 1033 för att förbättra gångarterna ytterligare, fölar när som helst. Hon har ärvt en ganska lång rygg efter Herkules, har din det med? Är ju inte säkert att det nedärvs i tredje led dock.

Du har ju världens dressyrstam på ditt sto, var rädd om den! Du kommer att kunna få ett jättetrevligt föl. Var själv inte så noga med att leta efter hingst med höga poäng på hoppteknik, dressyrryttare som jag är, men kommer ihåg att Prestige har fått höga index i både dressyr och hoppning. Trevlig! Briar har inte särskilt bra grundsteg, men han är flashig, det är mycket tack vare sin skickliga ryttare som han rör sig så bra. Däremot kan det hända att han nedärver bättre gång än vad han själv har. Biggles (Briar-Krevad) rör sig fint och har lätt för samling. Kanske ett bra alternativ?

Red en meriterad dressyrhäst tidigare efter Urbino. En riktig guldklimp, känslig häst med ett hjärta av guld. Minns att hans skritt var av sämre kvalitet, traven och galoppen var goda. Stämmer den beskrivningen på ditt sto också? Nyfiken, jag saknar den hästen... Min läromästare och guru. :)

Danone (e: De Niro-Weltmeyer tror jag) är en trevlig hingst. Hopptalang... minns ej. www.angagarden.com Han är ung men inte lika dyr som hans äldre släktingar. Som du märker har jag ingen komm på hopptalanger, men eftersom våra ston är släkt och jag ridit ett par avkommor efter Urbino under åren kan jag kanske vara till lite hjälp? Tror föresten inte att det är typiskt för varken Urbino eller Herkulesavkommor att vara överdrivet lätta i typen. De jag har sett har varit av normal modell och normal stl. Vad jag menar är att hon nedärver troligtvis normalstora avkommor. Önskar du större än så är det ju viktigt att kolla upp vad hingsten ger för stl på sina avkommor. En stor hingst kan nedärva mindre avkommor och tvärtom.

Lycka till!
:bump: :banana:

Nyfiken fråga bara, tror du det är en nakdel att avla på en så populär hingst? Varför?

Tex QE har ju betäckt väldigt mkt ston...

Det gäller ju även QE.

Jo, om marknaden svämmas över av avkommor till en viss hingst så tror jag att det blir svårare att sälja den egna avkomman om den inte är riktigt bra, eftersom det lätt går att hitta en som är bättre med liknande stam. Rent generellt tycker jag att avelsbasen skall vara så bred som möjligt, det vore ju trist om jättemånga framtida avelsson har samma stam.

Danone avbröt väl bruksprovet ? Så han är inte godkänd längre ? Fast jag tror att han kommer igen om femåring om han är fräsch då. Just sånt tycker jag är så tråkigt. Hästen fick ju jättefin kritik, men så avbröt den (som jag fattar det pga hälta eller nåt annat veternärt) och så blir den inte godkänd....

Jag tror inte Briar används så mycket. Det lät inte så på Jan i söndags iallafall. Lät snarare som om han var missnöjd med att så få använder honom när han är så högt rankad.

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Varför inte Briar????

--------------------------------------------------------------------------------

hon har hört nån i hennes klasss som tykcer att briar inte kommer under sig rikitgt så då vill hon inte ha honom.

Jag tror inte att man behöver oroa sig så mycket för det snacket. De åringarna och äldre hästarna som visades som var efter Briar i söndags rörde sig alla mycket mycket trevligt.

Du har en kanon stam, jah betäckte mitt Tamburin Herkules sto med Davinci , det blev kanon bra sanslösa gångarter med gummiilastisitet.
Ta inte Briar han är kanon, men har ni sett någon riktigt bra avkomma efter honom som inte Jan eller Minna ridit.
Master skulle jag akta mig för han ger svåra avkommor och i kombination med Urbino skulle jag inte våga mig på.
Nej det finns ett par du ska välja.
Bocelli (Gränsbo)bruksprovsetta förra året. Bayron (Team Piaff) eller Ravell, du ska sätta till en hingst med fullblod i det ger bra typ. Briar är en kanon men han har tillräkligt med avkommor och inga ser vi ute på tävlingsbanorna.
Jan Brink kan lyckas med vilken häst som helst.

Jo, snart kommer det bara vara massa stora fuxar med fula bläsar överallt :o ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka