vilken hingst tycker ni är bäst

Rotterö

Trådstartare
Jag funderar på
Lambourghini 1028
Akribori 1053
Bugatti hilltorp
Jag har ett Maraton sto, Utrillo ,Vagabond
Brun med svart man svans, 2 vita 1 vit kota ,en tsjärna.
Hon är av tyngre modell. Mycke lik Maraton. Hals rumpa rygg.
Mycket bra psyke ,bra gångarter, hoppar bra.
Skulle villa ha ett mörkt föl. Med bra gångarter och lättare i typ

Vill ha en lättare typ
Ge förslag vad ni tycker. Det är snart dax att vara klar med valet. :confused: :confused:

Lambourghini 1028 är hopphingst?!

Har själv en åring efter Akribori som jag är mycket nöjd med. Modern är också lik sin farfar maraton hon har stammen Magini-Ceylon-Daktyl. Min tanke var att avla fram min framtida dressyr häst men har nog insett att det är mera en hoppetossa :smirk: Hon har helt otrolig galopp men sämre trav(fick dock 8:or på alla gångarter på fölvisningen)!

Skulle jag ha tagit fler föl på hennes mamma så skulle jag ha valt Bugatti hilltop han är ju en ren gångartshingst. Men då är jag dressyrintresserad.

Men vill du ha en trevlig alroundhäst så är Akribori ett bra alternativ, han verkar ge bra typ. Skulle nog inte välja honom igen om jag ville ha en ren dressyrindivid. Det är dock min högst personliga åsikt :)

Den enda jag gillade av de du räknade upp är Bugatti. Av de föl jag sett har också hans föl varit såna man tittar till på.

Ja men Akribori kan väl knappast kallas för "lätt typ"!?!
Däremot har han en ytterst trevlig exteriör...vilket är ju en annan sak.

Bugatti Hilltop har en otrolig elastik i sina rörelser,trevlig exteriör...är väl dock bara på frusen semin i år?

Lambourghini,trevlig typ och lite allroundbetonad och är han ganska prisvärd som tidigare kan han ju vara ett prisvärt alternativ kanske? ;)

Hjälp, de hingstar du räknade upp är stora som hus= det blir inga lätta avkommor.
Du måste välja en hingst med mycket fullblod om det ska bli lätt i typen.
T.ex Ravell, Bocelli etc. kolla hingstkatalogen efter hingstar med fullblod.
Ditt sto har grova hingstar i sig.

Jag har inte sett de i värkligheten . Men jag har kort på Lambourghini han ser inte så stabbig ut. Han ser mycket bra ut. Det står inte vad han kostar i boken.
Vad lämnar de för färg på sina avkommor ???
Jag får se vem det blir ska kolla med stationen också :banana:

Hejsan!
Jag tycker att alla dessa hingstar är fina, men om du vill ha en lite lättare hingst så kanske, For Feeling är ett bra val!
Han ser lite lättare ut och har lite fullblod i sig.
Han är dessutom väldigt fin att titta på!
Jag kan inte så mkt om Hingstar och avel osv. men han verkar iaf fin!?!?!?

men min absolta favorit är Qalle 1046, han så underbart fin!
Bra stam också!

Ja visst är han snygg . Jag skulle tagit honom om inte mitt sto är släkt med honom.
Maraton är mitt stos pappa. :banana:

Har du sett Qalle i år? I årets katalog ser han ut som en ardenner med fullblodsben. Såg han på flyinge i boxen (visserligen med täcke) Halsen var enorm kort ock grov. Synd men sant.

Bugatti om du vill ha en dressyravkomma, Akribori om du vill ha allround.
Har sett båda på hingstvisningar.
Många i bekantskapskretsen har valt Akribori till allroundston (mest hopp) så det ska bli spännande att få se deras föl!

Håller med. Mitt Maginisto är mycket allround och vi valde därför Akribori, i mitt tycke är han en mer hoppinriktad hingst än gångartsmässig, skall bli spännande att se, hon har tre veckor kvar....

Nina

Fick hingst förslag av Flyinge
Welt Hit II 1077
L A cteur 1041
Richfield 1061
Vad tycker ni om dom ?
Är dom bättre val ? :confused: :confused:

Vad tyckte hon om dina val då?

Jag vet inte, men det verkar som om de en tendens att rekommendera sina "senaste" hingstar...
Och då känns det inte så trovärdigt, om du förstår vad jag menar...

Kan vara helt fel ute. Men för att vara helt ärlig, så har jag inte fått en enda rekommendation på en äldre hingst.
Fel av mig, de rekommenderade en äldre hingst till ett xx-sto. Undrar vem det var! ;)

Welt Hit II verkar som en godbit, det måste jag erkänna, trots att jag inte är förtjust i "tyskt".

Metall blev ju annars godkänd och skall stå i Sverige (om jag förstått det rätt, förra året fanns han ju på import).
Varför inte passa på när chansen finns?
Tror han skulle passa finfint till ditt sto. Han ger väldigt homogena avkommor. Och han är definitivt bättre än vad Prestige var. Och de flesta har väl fått med sig hur bra det har gått för hans föl! ;) Jag är i alla fall frestad, trots att jag hade tänkt ta ett "mellanår"! :crazy:

mvh

Metall finns det bilder på han
Vart ska han stå .

Hon svarade inte på mina val . Hon gav bara egna ideer.

Liknande trådar

Avel Hästen är död idag, men jag är ändå nyfiken på vilken hingst ni hade valt. Svenskt halvblod, e: Pontus 497 - Ganesco 503 - Pan**...
Svar
4
· Visningar
901
Avel Ska betäcka mitt sto igen till våren maraton sto utrillo vagabond. Vill ha en snygg lite lättare typ av hingst. Hopp eller dressyr Hon...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30