Vilken hingst till mitt NF-sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Royal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 664

Royal

Trådstartare
Jag ska kanske betäcka mitt NF sto till våren. Men jag är osäker på vilken hingst. Har funderat på Ängsgårdens izzy, Vermont eller Jarno. Är det någon som vet nått om dessa hingstar? Foton-filmer skulle jag vara jätte tacksam för detta. Vill ha en hingst med bra gallopp då mitt sto har dålig gallopp. :banana:

Sv: Vilken hingst till mitt NF-sto?

Dessutom är han numera kastrerad... Men han har sönerna Verdi och Valdo som är godkända.

Får man fråga vad det är för stam på stoet?

Ä det inte fler som har någon erfarenhet utav dessa hingstar?

Jag antar att ditt sto är född på Hembys stuteri, då hon är efter ej stambokförde/godkände hingsten Skogsmulle 34-92-9060 (ex.Hembys Ikaros f.1992 e.Skogs Max RNF 47 u.Vramsfälts Edla 41695-76 ue.Silverlea Copper Dandy NFS 3480 uu.Silverlea Suzette RNF 427/NFM 8887). Hon är relativt obesläktad med de flesta NF-hingstar i svensk avel.

Kan du inte berätta mer om ditt sto, vad har hon för egenskaper, har hon tävlat, är hon exteriörbedömd? Hur hög är hon? Vad har du för mål med avkomman?

Hlsn Helena

japp hon är född där på hembys. Jag köpte henne som 3 åring oinriden, tävlade henne sedan upp till la hoppning som unghäst men sen fick hon kotledsinflammation som inte gav med sig. Sadla då om till dressyr och det gick bra red upp till nationell dressyr med placeringar. Sen blev jag för gammal typiskt när det började gå så bra. Då hon är mitt allt ville jag inte sälja henne, har haft henne utlånade på foder/ är på foder men kommer troligtvis hem igen har jag bestämt mig för att behålla henne. Ta föl och kanske rida henne lägra klasser i dressyr bland storhästar.
Hennes egenskaper är att hon så himla fin, liknar en hingst, maffig nacke och högrest :love: . Hon har bra skritt och trav lite sämre trav. Hon är visad en gång med 39 poäng ville inte riktigt vissa sin fina trav :( . Hon är maxad c ponny. Hoppas avkomman blir ett sto som jag tänker behålla och vissa som unghäst och sedan betäcka och för stammen vidare. Äger du dimmans stuteri? Du har ingen lämplig hingst?

Skogsmulle har jag ridit. Han stod som ridskolehäst på min klubb. En trevlig och bussig ponny som tyvärr fick avlivars pga astma.

Vad roligt! Kan du inte berätta mer om honom? Har han tävlat något? Var han fortfarande hingst när han flyttade från Hembys? Har han fler avkommor än de som är födda hos Hembys? Vet du hur många avkommor han har totalt? Har du några bilder på Skogsmulle?

Jag känner till 3-4 avkommor efter Skogsmulle, men jag tror att han har fler.

Hlsn Helena

Mulle kom till oss som 5-åring. Då var han kastrerad. Han har tävlat upp till LB hoppning, men hade kunnat gå högre. Våra lektionshästar får inte tävla mer än LB. Han var väldigt omtyckt både av de duktigare ryttarna och nybörjarna. Han kunde vara lite snabb ibland, speciellt i början. Om du går på www.prk.nu/prk och går i fotogalleri i menys och klickar på hästar vi minns så finns det ett kort av honom där.

:)
Mulle kom till oss som 5-åring. Då var han kastrerad. Han har tävlat upp till LB hoppning, men hade kunnat gå högre. Våra lektionshästar får inte tävla mer än LB. Han var väldigt omtyckt både av de duktigare ryttarna och nybörjarna. Han kunde vara lite snabb ibland, speciellt i början. Om du går på www.prk.nu/prk och går i fotogalleri i menys och klickar på hästar vi minns så finns det ett kort av honom där.

Han är jättelik min i huvudet, pappas huvud upp idagen. :)

Jag tävlar Izzy och är själv mycket förtjust i honom, har planer på att betäcka vårt ridponnysto e.Vermont just för att stabilisera temperamentet bla.
Han har stor gång, både skritt, trav och galopp. Minuset är väl att de är lite väl stora, så det tar längre tid för honom att samla sig och orka bära upp sig med alla dessa ben överallt o ingenstans :p . I övrigt lätthantelig, stabilt och lugnt psyke med energi och sammarbetsvilja vid ridning. Bilder kommer när jag är hemma.

2005, vann 5-årschampionatet
Champ-05.jpg

I vinter/vår
Vinter06-07041.jpg

Vinter06-07044.jpg

Vinter06-07037.jpg

Vinter06-07031.jpg

Vinter06-07035.jpg

Vinter06-07050.jpg

Har varit och tittat på ängsgårdens izzy idag, var ju bara helt underbar. Så japp det blir han. Ska bli så kul att få en liten bebis.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka