Vilken hingst till detta sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sorbisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 346

sorbisen

Trådstartare
Hej alla avelsmänniskor!

Jag har en egen uppfödning f:-94 e: Napoleon 625-Pajazzo 653-Labrador 588. Hon tillhör stofamilj 72 och har Soraya 7973 som mormorsmor. Hon har inga som helst meriter eftersom hon råkade ut för en olycka som unghäst som gjorde att hon inte håller för tuffare ridning. På fölmönstringen fick hon omdömet 888=24 poäng, klass I. Jag ställde även ut henne som 2-åring med omdömet 77896= 37 poäng, klass II. Hon fick en 6:a på traven på grund av att hon markerade lite efter en skada så egentligen är den nog en 7:a eller möjligen 8:a. Om jag ska kritisera henne lite så är hon ganska kort i kroppen och hon kunde ha en lite bättre galopp. På bilderna är hon dräktig på 136 dygn och ej riden på mycket länge (typ två år) så hon har bara en stor hängmage och inte en enda muskel på rätt ställe.

I år har jag betäckt henne med Hermes 1086 och hoppas nu att det dimper ut en riktigt trevlig fölunge, men vad ska jag betäcka med nästa gång :confused: Vill helst ha en SWB hingst med levandeföl avgift men alla tips mottages tacksamt. Jag har några kandidater men vill gärna se vad ni säger som hållit på mycket längre än jag. Så vad säger ni, vem ska jag välja.

Sorba136dygn_2.jpg

Sorba136dygn.jpg

Sv: Vilken hingst till detta sto?

VAD är målet med fölungen? Ska den säljas eller behållas? Ren dressyrhäst eller kan stoet själv hoppa också så att målet är att fölet också blir en multitalang?

Min spontana reaktion när jag läser stammen är att jag skulle lägga en betydlägt lättare hingst på henne.
Flyinges Daytona och Sandakan imponerade väl iofs måttligt på mig själv på bruksprovet, men de är av den typ jag hade valt till ett sto med den stammen. Sen är jag lite för dåligt insatt i deras egna stammar, hur bastanta förfädren är, för det är inte särskilt mycket fullblod i någon av dem - de är lätta i modellen ändå!

Jag vet inte vad målet med avkomman är, men jag hade nog med glidit in på Sandakan. Jag tror han skulle passat både utseendemässigt och till stammen sett.

Tack för svaret.

Tanken är väl att den ska behållas och tävlas, blir det ett sto skall den även avlas på om den blir bra. Stofamiljen är väl mest hoppinriktad vad jag vet men Napoleon och även Hermes var/är ju dressyrkillar och stoet själv är nog både och. Tyvärr har skada satt stopp för tävling så jag vet faktiskt inte riktigt vad hon går för om jag ska vara ärlig. Hennes mor är mycket lätt (ser mer ut som fullblod) och hon själv ser inte alls så tung ut i verkligheten som kanske fotot gör sken av. Mamman tävlas i fälttävlan, dressyr och hoppning så hon är väl vad man kan kalla en multitalang. Jag skrev inte någonting om vilken inrikting jag ville ha på fölet för jag ville se vad det kom för svar från er. Jag lutar nog mest åt dressyr men är även öppen för hopphingstar om det dyker upp någon bra kandidat.

Har sneglat lite på Black Coffee 1063, men han är ju ung och eftersom jag valde Hermes som inte heller har några avkommor direkt att jämföra med så kanske man ska ta ett "säkert kort" nästa gång.

Såg att ena fotot hade trillat bort så jag lägger ett nytt här.

Sorbisen136dygn.jpg

Möjligtvis Tsarevitj kanske? Han finns på www.waldhof.se

Han imponerade mer på mig än Daytona gjorde som jag också såg under bruks. Jag skulle ha valt en ädel hingst till ditt sto, men det kanske inte är säkert att du hittar "rätt" hingst som är svenskstammad.

Sandakan är ju en trevlig typ av häst, så han kanske också är en lämplig kandidat. Men vad jag har förstått så har han inte jättemycket att tillföra gångartsmässigt? Är inte riktigt säker.

Ska du kolla in hopphingstar så finns ju Jaguar Mail bla med fullblodsinslag. En annan hingst som imponerade på mig på Bruks var fullblodshingsten Roven, med placeringar i 150 hoppning. Han var av mkt läcker modell och trots sina 19(?) år var han mkt fräsch och "på". Men beror ju också på hur ditt sto är i lynnet, han verkade ganska het.

Själv har jag en mkt trevlig Corlensky-unge som är betydligt ädlare än sin mor. Corlensky har ju förutom hoppegenskaperna en snygg sida och mkt bra galopp, vilket han verkar nedärva. Min unge fick 9 på galoppen, hennes mors galopp är 7-mässig.

Jag kan inte komma på nån svensk hingst på rak arm, o inte är ovannämnda hellers speciellt beprövade, men de kan vara värda att kolla upp!

Kom på att Corlensky också är kort i kroppen så om du inte gillar den modell av häst så kanske det inte är så optimalt.

Tsarevitj ser jättefin ut så han är en av mina kandidater. Sandakan och Daytona är trevliga hästar men det kanske finns de som imponerat mer på mig. Jag har inte sett någon av dom live så det är lite svårt att uttala sig i saken känner jag.

Jag gillar den korta typen och hon passar mig som handen i handsken men jag menade att det kanske är dumt att lägga på med en kortryggad hingst om man kan undvika det eller vad tror ni, kanske är det av mindre betydelse.

Ja Tsarevitj tyckte jag också var trevlig! När han visades på Bruks så hade han bara skolats i dressyr en mkt kort tid, gått på löp innan. Ändå så uppförde han sig exemplariskt! han kan ju vara ett alternativ om du vill välja en hingst som inte så många har valt.

Jag vet inte om man ska lägga kortlinjerat på kortlinjerat, men gillar du den typen av häst så kanske du inte ska välja en allt för långlinjerad häst ändå. Risken finns ju att det är just det som fölungen nedärver.

Min CG unge är inte så väldans kort i ryggen, men har sett andra efter Corlensky som är lite kortare. Gemensamt för de alla är iallafall att de har väldigt långa ben! du kan ju PMa om du vill veta mer om min och de andra jag har sett.

Mvh maria

Ja Tsarevitj tyckte jag också var trevlig! När han visades på Bruks så hade han bara skolats i dressyr en mkt kort tid, gått på löp innan.
Är du helt säker på att du tänker på rätt hingst nu? Tsarevitj är inte ens rent fullblod... Han godkändes som treåring i våras.
Däremot Mr Carrera visades inte långt efter att ha tävlat på galoppbanan.

Ojoj tack för att du uppmärksammade, är rätt trött i skallen så jag har blandat ihop det lite:eek::o Jag var på båda bruksproven och har alltså sett båda två. Det vat Tsarevitj jag tänkte på först o han såg jag ridas av Mattias Jansson som också äger hingsten som jag har förstått det. Det var han som visade en mkt bra galopp och han hoppade ju också helt ok. Mkt ädel o det var han tänkte jag kunde kompletera ovanstående sto rätt bra var min första tanke.

Mr Carrera däremot har jag ju också sett o han imponerade ju på mig för att han skolades om från löp till ridhäst på väldigt kort tid o visade det på ett strålande sätt under bruks. Det var dock inte honom jag tänkte på när jag började skriva utan det var Tsarevitj, som står på Waldhof. Ursäkta att jag snurrade ihop det, klantskalle jag är:crazy:

Har sneglat lite på Black Coffee 1063, men han är ju ung och eftersom jag valde Hermes som inte heller har några avkommor direkt att jämföra med så kanske man ska ta ett "säkert kort" nästa gång.

Verkar som vi tittar på lite lika typ av hingstar! ;) har funderingar på coffee till tanten nästa år, var och tittade på honom i somras och tyckte om det jag såg. Har bilder hemma i datorn som jag kan maila om du vill.

JAAA!!! maila gärna, tycker han verkar superläcker, men har lite svårt att bilda mig en uppfattning från en bild, skulle gärna vilja se honom live. Skulle ju vara kul om vi tog samma nästa år också, vilket sammanträffande. på bilderna jag sett av din så verkar våra ganska lika utseendemässigt, eller vad tycker du? Jag pm:ar dig min vanliga mailadress så kan du skicka på den istället.

på bilderna jag sett av din så verkar våra ganska lika utseendemässigt, eller vad tycker du?

Jo, det finns vissa likheter våra fröknar emellan.... Napoleon ligger ju som farfar till min (som ärvt sin gulbruna färg från pappa bernstein).
Mailar bilder senare ikväll.

Tack för bilderna. Man ser klara likheter mellan din och Napoleon tycker jag. Förresten glömde helt att du fick ta Rambo i sista minuten :o. Jag får skylla på att det var så många turer med våra kära damer och alla dessa hingstar så man blir lite snurrig till slut. Coffee ser stilig ut tycker jag och jag hoppas att han kommer till Strömsholm så man får titta närmre på honom.

Vad tror ni andra om Black Coffee, kan det vara något för min dam eller?

Å ena sidan har ju Coffee en väldigt bra stam tycker jag, han ger utmärkta gångarter och bra dressyrhästar med bra temperament.

Å andra sidan är han ganska grov och kanske blir det lite väl tungt för ditt sto som även hon ser rejält byggd ut. Men Bellini som är far till B.C. är ju betydligt tunnare och du skrev att din hästs mor oxå är betydligt tunnare så det behöver inte bli så. Det som jag även tänkte på var att Black Coffee inte ger så mkt hopp som t ex hans halvbror Lambourgini. Men om du kan avstå den biten så tror jag att B.C. är en säker gångartsförärvare.

Jag uppfattade honom inte som grov iaf... då är Lamborghini en rejälare bit om man ska jämföra stallkompisarna. Men det är en smaksak.

Mitt sto ser väldigt grov ut på bilderna jämfört med vad hon är i verkligheten. Kan väl aldrig vara den hemska hängmagen som stör intrycket :o hon är ju liksom fet som ett troll. B.C. känns just nu som den starkaste kandidaten vad gäller svenska hingstar men jag hinner säkert ändra mig hundra gånger innan det är dags. Tack alla som hjälper mig med objektiva synpunkter :bow::bow:

Mr carrera som någon annan skrev. En ädel och stor fullblodshingst med tre goda gångarter. :bump:

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka