Vilken hingst skulle ni betäcka dett här stoet med?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilken hingst skulle ni betäcka dett här stoet med?

Aha. Var inne och tittade lite på Blue Hors, och vad skulle du tycka om Don Romantic eller Develino? Sonen är lite ädlare och har mer hoppblod i sig, men pappan har ju visat mer i aveln.

Han går som Blue Hors Zack hos ASVH, iallafall i det namnet han löst licens.

/bonzie som väntar föl e honom u en helsyster till Bolero 897 nästa år om allt går vägen :), vårt sto tog sig på en seminering i år så dräktigheten verkar god.

Han går som Blue Hors Zack hos ASVH, iallafall i det namnet han löst licens.

/bonzie som väntar föl e honom u en helsyster till Bolero 897 nästa år om allt går vägen :), vårt sto tog sig på en seminering i år så dräktigheten verkar god.
Kul att du fått dräktigt!

Hade du dit sto på importörens station eller använde du en station i Mälardalen?

Aha. Var inne och tittade lite på Blue Hors, och vad skulle du tycka om Don Romantic eller Develino? Sonen är lite ädlare och har mer hoppblod i sig, men pappan har ju visat mer i aveln.
Develino måste jag titta på igen. Don Romantic tävlar han något? Eller varför hör man aldrig om några sportsliga resultat från honom?

Senast ändrad av en moderator:

Läste i en intervju med Andreas Helgstrand att han ansåg hingsten för den bästa häst han haft, men att han hade något nackproblem som gjorde att han hade svårt att böja huvudet till vänster. Det var ett ganska nytt problem då (2005), så de hoppades komma tillrätta med det. Det kan ju vara så att de inte kunnat ordna till honom, och att han därför inte tävlar. Men han rör sig väldigt fint under ryttare, tycker jag. Stammen är också mycket trevlig, i mitt tycke.

Smaken är som baken delad!!

Men jag hade använt mig utav en hingst som ger mer luft under magen, och lite mer linjer.
Och jag kan bara ge råd, ifrån de hingstar jag själv har använt mig utav.
Varför inte en ren Trakehner hingst, eller Channon.
Jag är fortfarande nyfiken på hur du skulle beskriva en lite mer linjerad häst? :D

Hon stod på Gurresta, prickade in brunsten lagom till nationaldagen då det ej gick att få skick, men vi hade tur att hon stod kvar med ägg på måndagen, semin tisdag, onsdag klar och sen dräktig på både 17 och 30 dygn.

Läste i en intervju med Andreas Helgstrand att han ansåg hingsten för den bästa häst han haft, men att han hade något nackproblem som gjorde att han hade svårt att böja huvudet till vänster. Det var ett ganska nytt problem då (2005), så de hoppades komma tillrätta med det. Det kan ju vara så att de inte kunnat ordna till honom, och att han därför inte tävlar. Men han rör sig väldigt fint under ryttare, tycker jag. Stammen är också mycket trevlig, i mitt tycke.
Tack för infon! Jag tycker också att hingsten är fin!

Hon stod på Gurresta, prickade in brunsten lagom till nationaldagen då det ej gick att få skick, men vi hade tur att hon stod kvar med ägg på måndagen, semin tisdag, onsdag klar och sen dräktig på både 17 och 30 dygn.
Kul! Ibland ska man ha lite tur också :D Vad fick du betala för skicket?

Jag ser fram emot en rejäl bildbombning här på buke nästa år av fölungen. :angel:´:bow:

Undrar hur det går för alla andras betäckningstankar inför nästa år? Är det fler som är klara med årets betäckningar och nu istället är inne på 2009 års betäckningssäsong?

Famna som är på bilderna ovan funderar jag på att testa Zack/Zagreb på. Eller Insterburg.

Florence skulle jag vilja testa Diarado på.

High Speed går ev. till Eurocommerce Berlin.

Hur funderar ni andra kring era ston?

Nästa år?! HA! jag har redan bokat hingst till sto fölet jag fick i år... ;) hon ska alltså betäckas som 3 åring.. om 3 år... :angel:

OM Grållan inte blir dräktig i år så ska hon betäckas om nästa år, med vad är ännu väldigt osäkert men jag spanar lite...
Om hon blir dräktig i år så har jag en plan inför nästa år men jag avvaktar med allt tills hon är konstaterad dräktig eller icke dräktig.

Nästa år?! HA! jag har redan bokat hingst till sto fölet jag fick i år... ;) hon ska alltså betäckas som 3 åring.. om 3 år... :angel:
Du är ungefär lika snabb med dina betäckningstankar som jag :D

OM Grållan inte blir dräktig i år så ska hon betäckas om nästa år, med vad är ännu väldigt osäkert men jag spanar lite...
Vem hade du betäckt henne med?

Don Romantic var skadad då jag var på Blue Hors hingstvisning i våras, jag vet dock ej vad det var för skada.

Develino är ej godkänd i ASVH i år i alla fall.

Zack är en jättefin hingst tycker jag:laugh:

Själv har jag ett sto dräktigt med BH Leredo, en dressyrhingst med hoppstam, e. Leandro ( e. Landgraf)-Rafa-L-Triumph. Så här kunde han nog gå hur länge som helst http://www.dropshots.com/Horses2#albums/BlueHors-08/2008-04-05/15:26:20

Själv har jag ett sto dräktigt med BH Leredo, en dressyrhingst med hoppstam, e. Leandro ( e. Landgraf)-Rafa-L-Triumph. Så här kunde han nog gå hur länge som helst http://www.dropshots.com/Horses2#albums/BlueHors-08/2008-04-05/15:26:20

Develino var inte min typ av hingst!

Lenadro däremot- var läcker! Kul med hoppstammade hingstar som har bra gångarter! Tänk om vi kunde få fram lite nya "gångartshingstar" ur våra hoppstammade hingstar - då skulle vi få en större bredd på gångartsblodet....

Såg att det även var ett hopstammatsto e. QE - Irco Marco, som vann 7 årschampionatet i dressyr, nere i Falsterbo idag! Det stoet har jag varit vansinnigt svag för ända sedan jag såg henne första gången! Hon är underbar när hon rör sig! Tyvärr så hade jag inte möjlighet att vara på plats i Falsterbo i år och se henne :mad:

Kanske någon här har sett henne och kan berätta? Eller kanske någon har filmat?

Senast ändrad av en moderator:

Du är ungefär lika snabb med dina betäckningstankar som jag :D

Vem hade du betäckt henne med?

Det gäller att planera i tid :D

Grå är i måndags seminerad med Laptop .
Ägget gick någongång mellan 17,30 och 22,00, så hon är seminerad 22,00, sen är hon sköljd (såg bra ut) behandlad med Hippotrim och sydd. Sperman är dessutom mycket bra så som du märker har vi haft både hängslen och bälte...
Koll den 3/8, mycket spänd väntan :crazy:

Lenadro däremot- var läcker! Kul med hoppstammade hingstar som har bra gångarter! Tänk om vi kunde få fram lite nya "gångartshingstar" ur våra hoppstammade hingstar - då skulle vi få en större bredd på gångartsblodet....

Ja, visst är Leredo läcker, mitt sto är kollad på 45 dagar i kväll med positivt resultat, så jag hoppas på en avkomma med hans utstrålning och gångarter.
Jag hoppas att avkomman kan hjälpa till att bredda vår gångartsavel i framtiden...

Senast ändrad:

Jag skulle tänka till två gånger innan jag betäckte med D.R. Det går mycket rykten om ev. nedärvning av hans problem. På danska hemsidor verkar flera avkommor fått varianter av slinger. Det är däremot en underbar hingst på många sätt och ser bra ut i statistiken. Ger rätt stora avkommor.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 598
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka