Vilken hingst skulle du välja av dessa

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
W

wyntzi

Jag letar hopphäst och det är mycket mer än hingsten som avgör köpet, men jag känner ändå att jag skulle vilja veta mer om hur dessa hingstar uppfattas- då jag inte är så insatt. De hästar jag hittat och som jag funderar på att åka att titta på är efter följande hingstar... vilket tycker du verkar "bäst" hingst som du skulle åka till först om övrigt du visste var likvärdigt hos hästarna...

Aerline H
Quite Easy
Nobel
Camiel Flamingo Z
Lipton
Artist
Cardento
A-dur
Carson Ask
Quite Capitol
Briar
Eigth Eigth keys XX
Cornetto
For Feeling

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hingst skulle du välja av dessa

Svarar då jag haft avkommor efter några av hingstarna samt sett flera avkommor. Tänkte att förutom hingstval är det minst lika viktigt eller kanske tom viktigare att titta på den tilltänkta hästens möderne.
Vilket du säkert redan tänkt på själv.

Aerline H- Trevliga avkommor med både gång och hoppförmåga, ofta små till växten. Starka psyken.

Quite Easy- Multitalanger.

Nobel- Haft en avkomma - som nog är den underbaraste häst som finns, lätthanterlig, toppenpsyke och mkt bra hoppförmåga.

Camiel Flamingo Z- Lämnar fina hopphästar.

Lipton- inte sett ngn.

Artist- sett några fina ponnyer, samt små heta hopphästar.

Cardento- Valpiga men superhopp när de är klara.

A-dur- bara sett en, hoppade kalas.

Carson Ask- inte sett ngn.

Quite Capitol- inte sett ngn.

Briar- de jag sett har rört sig och hoppat bra, dock lite lättstressade i huvudet och vimsiga.

Eigth Eigth keys XX- inte sett någon jag gillat till hoppning, bara till fälttävlan.

Cornetto- oftast supersnygga hästar som hoppar kalas.

For Feeling- Haft ett föl, mkt sneda ben och inkorrekt. Aldrig sett ngn vuxen. Mitt föl fick tas bort pga den inkorrekta benställningen.

Hoppas du hittar din drömhäst.:)

vilket tycker du verkar "bäst" hingst som du skulle åka till först om övrigt du visste var likvärdigt hos hästarna...

Aerline H
Quite Easy
Nobel
Camiel Flamingo Z
Lipton
Artist
Cardento
A-dur
Carson Ask
Quite Capitol
Briar
Eigth Eigth keys XX
Cornetto
For Feeling

Hoppas ni kan hålla er till frågan...

Jag skulle tittat på Quite Capitol
Quite Easy
Cardento
Aerline H
Nobel

Tack för ditt svar!!

Jepp, modern avgör lika mycket, hästen blick, galoppen och så mycket mer...

Jag gillar Quite Easy hästarna överlag :love: Som någon annan skrev, multitalanger. Dock så är de ofta lite stökiga och bockiga som unghästar (min erfarenhet iaf)...

Jo han fick väl 2 eller 3 fölomgångar innan han kastrerades för nåt, pungbråck kanske?

Eftersom att jag har ett A-Dur sto så måste jag ju välja honom ;)
Och Camiel Flamingo Z

Jag hade tagit dem i den här ordningen om de var likvärdiga för övrigt och jag skulle ha en ren hopphäst:
Camiel Flamingo Z
Lipton
A-dur
Quite Capitol
For Feeling
Carson Ask
Cardento
Nobel
Briar
Cornetto
Quite Easy
Eigth Eigth keys XX
Aerline H
Artist

Jag kopierade ett annat inlägg och lägger till mina funderingar:)

Aerline H- Trevliga avkommor med både gång och hoppförmåga, ofta små till växten. Starka psyken. Tittiga och markskygga, men hoppar kalas, även mkt bra gång

Quite Easy- Multitalanger.Pigga och glada, bockar som unghästar, ngt burkiga men oftast superfina

Nobel- Haft en avkomma - som nog är den underbaraste häst som finns, lätthanterlig, toppenpsyke och mkt bra hoppförmåga.

Camiel Flamingo Z- Lämnar fina hopphästar. Trevliga, snygga, hoppar bra

Lipton- inte sett ngn. Gamalmodig modell, ganska trista

Artist- sett några fina ponnyer, samt små heta hopphästar. Välbyggda speedhästar

Cardento- Valpiga men superhopp när de är klara. Stora, inte så vackra men med bra kapaitet och scoop, lite sena

A-dur- bara sett en, hoppade kalas. "Ganska trista men hoppar bra

Carson Ask- inte sett ngn. Sett en med en helt otroligt dålig galopp, men den hade mod

Quite Capitol- inte sett ngn. inte sett

Briar- de jag sett har rört sig och hoppat bra, dock lite lättstressade i huvudet och vimsiga. stora, valpiga och lite skarpa. Bra när det är klart

Eigth Eigth keys XX- inte sett någon jag gillat till hoppning, bara till fälttävlan. Mer åt dressyr eller fältävlan. Har ingen vidare teknik men goda hjärtan

Cornetto- oftast supersnygga hästar som hoppar kalas. vackra, hoppar super

For Feeling- Haft ett föl, mkt sneda ben och inkorrekt. Aldrig sett ngn vuxen. Mitt föl fick tas bort pga den inkorrekta benställningen. Ngt grova, inte blivit så imponerad av de jag sett på 3 årstest, men de kanske är lite sena och valpiga

.

Jag skulle titta i följande ordning

Cornetto
CF Z
Quite Easy
Cardento
Artist
Quite Capitol
Carson Ask
A-Dur
For Feeling
Briar
Aerline H
88 keys

Observera att ovanstående är den uppfattning jag har fått av de avkommor jag sett:D

Lycka till

Senast ändrad:

Jag svarar''
Om du vill ha en ren hopphäst med super inställning till hinder som är hinderklok och med stort hopp (scoope) och du inte bryr dig om skritten eller traven men vill ha en bra galopp och ett huvud som är ämnat för hoppning då är Cardento outstanding som dagens hoppförärvare! Bara att kolla in BLUP på honom. QE och övriga har lyckats bra på 3-årstester samt kvalites men ingen av dom som varit i aveln så länge som Cardento har lika många framgångsrika avkommor i S-klass som han har ännu.

Vill göra ett litet tillägg!
Att ju fler bra avkommor en hingst får som Cardento och QE ju svårare blir det att hitta rätt. Det brukar innebära att får många ston inte på grund av att de passar stoet utan för att deras namn säljer. Vilket leder till att det på marknaden finns både mycket bra och näst intill värdelösa avkommor efter dem. De har varit offer för att vara innehingstar där okunniga stoägare väljer dem för att alla andra gör det och inte för att är det bästa valet till stoet. Men de hingstar som inte fått så många avkommor är ofta mer genomtänkta hingstval till ett sto. Vilket kan leda till man hittar den bästa hästen lättare.

Vill göra ett litet tillägg!
Att ju fler bra avkommor en hingst får som Cardento och QE ju svårare blir det att hitta rätt. Det brukar innebära att får många ston inte på grund av att de passar stoet utan för att deras namn säljer. Vilket leder till att det på marknaden finns både mycket bra och näst intill värdelösa avkommor efter dem. De har varit offer för att vara innehingstar där okunniga stoägare väljer dem för att alla andra gör det och inte för att är det bästa valet till stoet. Men de hingstar som inte fått så många avkommor är ofta mer genomtänkta hingstval till ett sto. Vilket kan leda till man hittar den bästa hästen lättare.

Häller med om att det du skriver säkert kan vara sant. Sedan finns det även en annan aspekt på hur de hingstar som får få ston används. De är oftast billiga(mindre dyra) och står kanske på N betäckning och får då kanske inte de allra bästa stona heller:grin:.
Jag tror faktiskt inte att man generellt kan säga att det ligger mer tanke bakom en betäckning om hingsten är mindre populär än om det är en poppishingst.
Sedan vet jag att det finns många hingstar som pga av dålig marknadsföring mm har använts "för lite", vilket är synd.

Vi har en QE-avkomma som vi avgudar. Gångarter ut över det vanliga, särskilt galoppen, och hoppar bra och allt utan att blinka. Hon är idag 6 år (haft henne ett år) och hon är väldigt lätthanterlig.
Artist finns i många ponnyer. Vi har haft en och det var ingen lätt sak. Har också hört att Artist var ganska svår att ha med att göra när han var på Flyinge.
Så mitt självklara val är QE.

ja, som sagt alla har vi olika erfarenheter av hingstar och deras avkommor. Om Lipton tycker jag inte. Gamalmodig, med bruna intetsägande, lite långsamma, sena avkommor som visserligen har en del kapacitet. Jag har sett 5-6 avkommor och det är ju inte direkt ett vetenskapligt underlag:D.

Mik! Hur är hästen när den är burkig?

Innan jag överhuvudtaget funderar på att åka och titta på dessa hästar, tagit reda på vad mamman själv gjort, hur hennes stam ligger och vad syskon har gjort.:angel:
Resten ger sig själv.

Liknande trådar

Avel Nästan ingen här i Sverige kan väl undgått att någon gång träffa på ett SWB. Men till vilka hingstar känner just du en avkomma? Kanske...
Svar
13
· Visningar
1 776
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 615
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka