Vilken hingst ska jag välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ostbiten
  • Startdatum Startdatum
O

ostbiten

valet å kvalet igen.
Stoet är en korsning mellan nått konstigt :DTror att det är lite fullblod i henne. Hon är 154, maffig, rör sej mycket trevligt, hoppar jättebra har nollat en bana på 130. har mycket moter men behöver trissas upp lite. är lite lågställd. Någon som har nått tips om vilken hingst som kanske skulle passa??

Jag skulle inte korsa in ännu en ras. Utan försöka välja en hingst som är av nån av dom raserna hon är. Vad är hon mer än fullblod?

ja vet inte om hon är fullblod, tror bara det. men har faktist funderat på hingsten Blue Talk xx eller Eighty eight keys xx eller L'Acteur.

Om du inte vet hennes stam finns ju risken attt du råkar ut för ordentlig inavel.

Vad har du tänkt med avkomman ?

Själv skulle jag inte våga avla på din märr.

Håller med Xeline - jag skulle inte heller avla på en okänd korsning. Det är ju inte alls säkert att hon nedäver de egenskaper som du vill ha från henne.
Man måste ju fråga sig vad man ska ha fölet till. En "gatukorsning" kan du ju inte räkna med att få ut lika mycket för som för en renrasig häst med stamtavla.
Men det kostar dessvärre i princip lika mycket att få fram en säljbar häst, med eller utan stamtavla ... :crazy:

Jag hade tänkt mej en trevlig ridhäst, som man kan tävla lite lätta klasser med. Varför skulle inte du våga avla på henne?

Jag ska avla på henne för min egen skull. Ska inte sälja fölet sen, utan ha kvar det sen. Förhoppnings vis så ärver den efter henne å hingsten, slår nått annat igenom så är det ju mycket synd. men vill endåså pröva.

Därför att jag inte skulle det. Jag är väldigt emot buskavel för eget bruk på ston som inte har något att tillföra mer än att de är mattes älskling. Med helt okänd stam bakom har du ingen aning om vad skit som kan komma ut.

Jag skulle köpt mig en häst istället eftersom det redan finns ett överskott på trevliga ridhästar som man kan tävla lätta klasser med dessutom blir det MYCKET billigare än att föda upp en själv och inte samma lotteri. TÄnk om det kommer ut ett föl med helt fel egenskaper, vad gör du då ? Det är antaligen ganska osäljbart. Skickar med slakttransport till Italien ?

Precis :bow:
Det finns ju ingen anledning i världen att tillföra ännu en okänd korsning med tvivelaktiga gener till hästbeståndet. Det är synd att inte sådana ston kastreras, likaväl som hingstarna, så slapp ägarna bli frestade att ta föl på sina små älsklingar.

Jag ska enbart ha hästen för eget bruk! jag ville inte ha en massa påhopp, ja ville bara ha tips om nån fin hingst!!! Du vet ju inte va det är för "skit" som kommer ur ditt stamsto heller!!!

Det va facktist min tränare som föresog att vi skulle ta ett föl på henne! eftersom det va en så fin häst.

Är det ett trevligt sto och du väljer en trevlig hingst som har de egenskaper som du vill ha, ta ett föl inte kommer ditt enda föl att sänka vår avel.
Nej snarare tror jag alla tusentals hästar med okänd härstammning som dräller in från Irland etc. där kan ni oroa er. De reggas som sv Ridponny det är ett hån mot oss som verkligen avlar ridponny med bra material.
Använder man godkända hingstar eller avelsvärderade kallar jag det inte buskisavel. Buskisavel är dom som har en hingst och betäcker med den utan en avelsvärdering. Inte ens min egna hingst skulle jag använda utan att avelsvärdera den på ett eller annat sätt.
Tragiskt är dom som under annonserna annonserar ut att dom vill betäcka med eller har en hingst som varken löst licens eller fått den godkänd.
Dom ska enligt mig inte ens äga en häst ansvarslösa människor, men ta ett föl på sitt favorit sto kan väl ändå inte skada vår avel när man är beredd att använda godkända hingstar.
Kolla Christina Larsson som tog ett föl med sitt sto och ut poppade Flippan....

Jag har inte hoppat på. Jag har bara sagt att min åsikt är att det är helt onödigt att avla på såna ston som ditt (eller mina korsningston). Nu har hon iofs meriter till 130 hoppning och det är inte helt att spotta på.

Jag har också korsningston med okänd härstamning och skulle aldrig i livet få för mig att betäcka dem. Dels för att jag inte vet vad skit som ploppar ut. Dels för att jag inte är villig att ta den ekonomiska risken, dels för att den sortens häst väller formligen in över gränserna (som Rodde skriver nedanför) varför inte köpa en av dem ? Vad är argumentet för att avla fram en själv där man inte ens VET om den får önskade egenskaper ? Tänk om du får en fullkomligt odräglig unge där INGET av ditt stos goda egenskaper slagit egenom, vad var det för vits då ?

Tips på fina hingstar det är väl bara att ta vilken som helst som är godkänd med lite hopptalang

Och ja, det kan komma skit ur ston med stam också, men risken är något mindre eftersom man vet vad som liggger bakom.

Måste hålla med Xeline! Men det kommer aldrig att gå att stoppa folk från att ta föl på sina älsklingsston.

Om du har bestämt dig för att ta föl på henne så gör som många skriver välj en godkänd hingst som kompletterar ditt sto bra. Dessutom är det bra att välja något av de hingstarna som hunnit få en del avkommor som dessutom presterat.

Gissar att du vill ha en hopphäst o hopphingstar är jag inte insatt i.

Men kanske QE på flyinge!? Även om han inte är min favorit så har jag sett många fina avkommor efter honom men då får han ju iof 300ston/år :crazy: Blir nog en hel del skit också.

Det kan ju faktiskt bli ett bra föl också, på de flesta av er som skriver här verkar det som det kommer att komma ut en utomjording med 7 ben och 2 huvuden :devil:.

Kolla bara ponnyhoppningen, de flesta ponnyerna från Irland har jättefin stam, det är bara det att den inte fick så bra på stambokföringen och därför slängs papperna iväg.

Aveln på Irland är VÄLDIGT genomtänkt. Man har avlat fram hoppeponnyer i MÅNGA generationer.

jag tror inte alls att det kommer ut ett missfoster. Jag bara tycker det är onödigt med den typen av avel. Och dyrt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka