Vilken hingst ska jag ta?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emwroba
  • Startdatum Startdatum
E

emwroba

Hej , jag vill betäcka vårt sto till våren och undrar vilken hingst jag ska välja.

Jag är nybörjare inom avel.

Stoet är ett halvblod -93 e. Kaliber 574, ue. Herkules 504. Hon är ca 1,67 hög och är av den klassiska svenska halvblodsmodellen dvs. ganska grov med lång rygg. Har haft två föl innan vi köpte henne.

Hon är väldigt ambitiös, energisk, dominant och ranghög men aldrig elak. Väldigt positiv till arbete och ger alltid 110%. Stoet har ett väldigt trevligt stall temperament men kan vara hetsig och tittig vid uteritt.

Det märks att hon gillar hoppning för att hon har ett stort sug mot hindren och hoppar allt du styr på. Hoppar med mycket bra teknik.

Tränad mycket inom dressyr när hon var yngre men har nästan bara hopptränats på senare år. Gått 1,10 hoppning och startat debutant fälttävlan.

Det jag vill få fram är en trevlig ambitiös hopphäst som kan gå långt.:bump:

Tacksam för alla tips vi kan få.:confused:

http://istorphastsallskap.webalbum.se/Klubbmsterskap2009/112

Sv: Vilken hingst ska jag ta?

En är efter Aerline H föd 2001 som går 1,20 hoppning nu men är på väg uppåt, har väldigt mycket kapacitet (är hoppad 1,5m hinder på träning). Väldigt tempramentsfull och ganska stark.

Och den andra är efter Judex xx vet inget om hur denna blev alls....:confused:

Jag tycker alltid att man ska använda sig av en hingst med dokumenterat bra temperament. Om du vill ha en hopphingst med bra stamtavla, trevligt temperament och talang för både hoppning och dressyr, då kan jag rekommendera Nobel. Han är en väldigt fin multitalang som först gjorde karriär på hoppbanan och nu skolats om till dressyrhäst. Du hittar mer info om honom på Gränsbo Stuteris hemsida.