Vilken hingst ska jag ta?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emwroba
  • Startdatum Startdatum
E

emwroba

Hej , jag vill betäcka vårt sto till våren och undrar vilken hingst jag ska välja.

Jag är nybörjare inom avel.

Stoet är ett halvblod -93 e. Kaliber 574, ue. Herkules 504. Hon är ca 1,67 hög och är av den klassiska svenska halvblodsmodellen dvs. ganska grov med lång rygg. Har haft två föl innan vi köpte henne.

Hon är väldigt ambitiös, energisk, dominant och ranghög men aldrig elak. Väldigt positiv till arbete och ger alltid 110%. Stoet har ett väldigt trevligt stall temperament men kan vara hetsig och tittig vid uteritt.

Det märks att hon gillar hoppning för att hon har ett stort sug mot hindren och hoppar allt du styr på. Hoppar med mycket bra teknik.

Tränad mycket inom dressyr när hon var yngre men har nästan bara hopptränats på senare år. Gått 1,10 hoppning och startat debutant fälttävlan.

Det jag vill få fram är en trevlig ambitiös hopphäst som kan gå långt.:bump:

Tacksam för alla tips vi kan få.:confused:

http://istorphastsallskap.webalbum.se/Klubbmsterskap2009/112

Sv: Vilken hingst ska jag ta?

En är efter Aerline H föd 2001 som går 1,20 hoppning nu men är på väg uppåt, har väldigt mycket kapacitet (är hoppad 1,5m hinder på träning). Väldigt tempramentsfull och ganska stark.

Och den andra är efter Judex xx vet inget om hur denna blev alls....:confused:

Jag tycker alltid att man ska använda sig av en hingst med dokumenterat bra temperament. Om du vill ha en hopphingst med bra stamtavla, trevligt temperament och talang för både hoppning och dressyr, då kan jag rekommendera Nobel. Han är en väldigt fin multitalang som först gjorde karriär på hoppbanan och nu skolats om till dressyrhäst. Du hittar mer info om honom på Gränsbo Stuteris hemsida.

Om man väljer en hingst som både kan röra sig och hoppa, då är chansen större att det antingen blir en bra dressyrhäst eller en bra hopphäst. Avlar man med ett sto och en hingst som bara kan hoppa och inte röra sig eller tvärtom och avkomman varken kan röra sig eller hoppa, då blir det en ren hobbyhäst och då en svårsåld sådan.

I övrigt tycker jag faktiskt om Aerline H som hopphingst men jag har aldrig hört talas om att hans avkommor skulle vara sura och svåra så det måste kanske komma från ditt sto eller så har den bara blivit så utan anledning. Svårt att veta men från Aerline H tror jag inte det temperamentet har kommit.

Nobel är en fin och bra hingst men kanske inte första valet om du vill ha en lättare avkomma. Själv har fått fram väldigt trevliga avkommor från ett ston med liknade stam och typ som ditt efter Lambourghini. Nu är han ingen renodlad hopphingst utan mer en multitalang.
Lite beroende på hur mycket du vill lägga på hingsten så finns det många trevliga alternativ som Falsterbo (multitalang i stora mått) eller Monte Bellini (kommande yngre hopphingst). Det kommer säkerligen också en nya trevliga hingstar som kommer att godkännas innan nästa år.

Tack för alla förslag...

Min tränare föreslog Cardento för han är ett säkert kort..
Sedan har jag kollat lite på Camaro M, Indoctro, Baltimore..

Vad bör jag leta efter i den hingsten som skulle passa? Vilka egenskaper och vilket exteriört bör passa?

När är bästa tiden att betäcka?

Tack för alla förslag...

Min tränare föreslog Cardento för han är ett säkert kort..
Sedan har jag kollat lite på Camaro M, Indoctro, Baltimore..

Vad bör jag leta efter i den hingsten som skulle passa? Vilka egenskaper och vilket exteriört bör passa?

När är bästa tiden att betäcka?

Cardento kan vara ett säkert kort för att få en avkomma som hoppar. Men inte för att förbättra typen på avkomman. Hans avkommor ser inte helt sällan ganska lustiga ut som unga. Cardento hör också till de dyrare hingstarna att använda. Blir inte billigare heller av att han nu mera inte finns i Sverige utan är hemma igen.

Det du bör leta efter är en hingst som kan lätta upp ditt sto och ge en bättre typ. För att få fram en avkomma som ser mer modern ut än vad stoet gör. Del vill säga högställd och ädlare i sin typ.

Bästa tiden är på våren och riktigt när beror mycket på var i vårt avlånga land man finns och vilka förutsättningar man har för fölet. Tänker då på sådant som övervakning av stoet vid fölning, fölbox, utevistelse för det unga fölet och liknade. Betäckningssäsongen börjar för de flesta hingstar i mitten av mars och slutar i mitten av augusti. Ju tidigare man börjar ju större är chansen att man får dräktigt, men får ju längre tid på sig att försöka.
Själv föredrar jag att mina föl föds i maj. Just för att vi har svårt att låta dem vara ute under överkning innan temperaturen är sådan att det inte gör något om de lägger sig och vilar direkt på marken. Är marken kall och/eller blöt bör man övervaka utevistelsen så att man kan ta in sto och föl när fölet vill vila sig.

Cardento är en oerhört säker hoppförvärvare, jag skulle absolut överväga honom, är ha för dyr så finns det en mycket lovande son till honom i aveln, nämligen Cyklon, som rids av Niklas Arvidsson.

Camaro M ger bra typ, mkt bra galopp, ofta ett ganska tufft psyke, men på ett bra sätt, för de fungerar bra på tävling. Har själv en häst efter honom med Gaspariblod på mödernet och hon är väldigt elegant trots att det mest är tyngre hästar på mammans sida.

Baltimore är ju ännu ganska obeprövad, men i mitt tycke en väldigt intressant och tilltalande hingst.

Indoctro har jag inga goda erfarenheter av, tror inte på honom som typförbättrare och gillar inte temperamentet på de avkommor jag mött och ridit. Han har ju bevisligen lämnat en hel del bra hästar, men det är nog som med Robin Z, höga berg - djupa dalar. Dessutom är han nog väldigt dyr.

Kollar även på Common Sense som ju är efter Cardento.
Yngre och lite oprövad men ser ut att kunna passa vårat sto bra.
Han ser ju ut att vara lite lättare och ädlare i typen.

Ditt sto är väldigt lik mitt gamla sto. Henne betäckte jag med Last Liberty 988. Avkomman var först och främst ämnad för hopp men valde en hingst med goda grundgångarter. Vilket jag nu är väldigt glad för.
har sadlat om och tävlar enbart dressyr nu.
Avkomman hoppar jättebra med god spänst och bra bakbent. Är pigg på hinder och hinderklok.
I dressyren tränar vi på att starta medelsvår nästa säsong (han är f. 2003)
Jättefina gångarter med takt och balans. pluss för galoppen. Dessutom är han otroligt ridbar.
Mitt sto var i temperamentet som din. Både i stallet, uteritt och på hoppbanan. Så jag rekomenderar Last Liberty starkt.

Cardento skulle jag nog vara försiktig att ta på ditt sto och detta pga längden på ryggen.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 307
Avel hej! jag har ett sto efter junker ue, magini som jag vill ta föl på frågan är bara vilken hingst? stoet är ca 1,68, väldigt lång och...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Slauncha
·
R
Avel Min kompis sålde ett sto för drygt ett år sedan, och har nu blivit erbjuden att betäcka henne i år och sedan få fölet. Varken de nya...
Svar
15
· Visningar
1 331
Senast: Reperis
·
E
Avel Planen är att betäcka mitt sto nästa år. Men med vad? Har tyvärr ingen bild än så länge men ska försöka fixa det. Lite info: fux sto...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Ancor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka