vilken hingst rekomenderar ni

bumbigris

Trådstartare
jag ska ev betäcka mitt sto nästa år och är då ute efter en hingst med endel egenskaper men jag är rätt oinsatt i avel tyvärr.. så jag tänkte kolla om ni kunde komma med förslag..

jag vill ha en hingst som ger..

Stora avkommor
bra steg
bra psyke dvs snäll men men mkt temperament

jag vet att de finns många som stämmer in på detta men vilken är er favorit??
Stoet är rätt lat och tung så jag vill förädla och få in lite mer action:D

kom med förslag och lägg gärna in bilder

Sv: vilken hingst rekomenderar ni

vad är det för ras och stam på din häst? Bilder på ditt sto underlättar om man ska ge tips om hingst.
Vad har ditt sto för positivt att ge till en avkomma?

Stoets stam är ointressant i detta fall pga av att den är okänd..

jag är sugen på BRIAR.. hur är han och vad ger han för avkommor..

Jag har sett både ädla och tunga avkommor till honom beroende på mödernet. Hade jag haft ett sto med okänd stam skulle jag välja en hingst med jämnare nedärvning som präglar sina avkommor.

Säger lite som Görel. Med ett sto med okänd stam så är bara det ett stort lotteri om vad hon kan tänkas ge för avkomma.
Det enda som då finns att gå på är att hon själv är lat och tung.
Briar är inte en optimal förädlare till redan tungt sto. Finns en klar risk att fölet blir väldigt tungt.

Efter som stoet inte kommer att ge någon ras ren fölunge hur du än gör så ska du kanske istället titta på vad finns utanför halvblods aveln. Titta på fullblods eller anglohingstar som används inom ridsporten. Exempel är Business x 1102 , Phaèton x 812, Eighty Eight Keys xx 821, Homme d`Honneur xx 1055, Krius xx 906, Mr Carrera xx 1123 och Stravinsky xx 1075, DVH 600. Vilken som passar ditt sto bäst är ju svårt att säga efter som vi inte vet hur hon ser ut eller vad hon har att tillföra i aveln. Du inte heller skrivit vad vill att fölet ska ha för egenskaper.

jag ska ev betäcka mitt sto nästa år och är då ute efter en hingst med endel egenskaper men jag är rätt oinsatt i avel tyvärr.. så jag tänkte kolla om ni kunde komma med förslag..

jag vill ha en hingst som ger..

Stora avkommor
bra steg
bra psyke dvs snäll men men mkt temperament

jag vet att de finns många som stämmer in på detta men vilken är er favorit??
Stoet är rätt lat och tung så jag vill förädla och få in lite mer action:D

kom med förslag och lägg gärna in bilder

Det var ju inte många ledtrådar du kom med. Kan du inte beskriva dit sto lite? Styrkor, svagheter, varför du vill ha en avkomma med just henne som mor, foto? Film? Tävlad? Andra meriter? Temperament? Storlek? Skador? etc.
/U

Förresten, vet du om hon är svenskfödd och vart hon kommer ifrån? Vad använder du stoet till, eller vad är hon mest lämpad till och vad önskar du och förväntar av avkomman?
/U

Stoets stam är ointressant i detta fall pga av att den är okänd..

jag är sugen på BRIAR.. hur är han och vad ger han för avkommor..

Briar hade jag inte använt till ett tungt sto då han inte är en förädlare, utan överlag dom avkommor som jag sett har varit relativt grova även om dom inte alltid varit tunga i modellen.
Och Briar verkar överlag ha gett mkt humör till sina avkommor så dom är inte lättarbetade. Även om dom ofta har en bra galopp och överlag en helt otrolig balans och styrka i kroppen som jag inte sett från någon annan hingst på det sättet.
Så summa sumarum är att jag själv har väldigt gärna Briar i stammen men i andra led så jag slipper en del av det temperamentet som han till många har nedärvt.
Även bra att tänka på ar att Briar i många fall ger väldigt stora avkommor, finns många som passerat 170, har även sett mer än en som passerat 180.

/Camilla

Och precis som tidigare skriver så hade det varit lättare att ge dig tips om man vetat vad du var ute efter att avla fram.
Och även varför stoet är värd att att ta chansen att avla på fast hon har okänd stam?
Och vad är stoets svaga sidor och starka sidor?
För det du i första hand ska tänka på när du väljer hingst är att hans ska ha hennes starka sidor, så att du förstärker det som är bra, sedan om man har tur så gör kombinationen så att avkomman får fler starka sidor än stoet. Men alla avel är en enda stor chanstagning...

/Camilla

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 915
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka